Link: Voorwaarden downloaden
Algemene voorwaarden voor consumenten (B2C)
versie oktober 2023 v1.0
Inhoudsopgave:
Artikel 1 - Definities
Artikel 2 - Identiteit van de Ondernemer
Artikel 3 - Toepasselijkheid
Artikel 4 - Het aanbod
Artikel 5 - De overeenkomst
Artikel 6 - Herroepingsrecht
Artikel 7 - Verplichtingen van Consument tijdens de bedenktijd
Artikel 8 - Uitoefening van het herroepingsrecht door Consument en kosten
daarvan
Artikel 9 - Verplichtingen van de Ondernemer bij herroeping
Artikel 10 - Uitsluiting herroepingsrecht
Artikel 11 - De prijs
Artikel 12 - Nakoming, garantie en garantieregeling en extra garantie
Artikel 13 - Levering en uitvoering
Artikel 14 - Uitsluiting aansprakelijkheid Ondernemer
Artikel 15 - Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
Artikel 16 - Betaling
Artikel 17 - Klachtenregeling
Artikel 18 - Geschillen
Artikel 19 - Branchegarantie
Artikel 20 - Aanvullende of afwijkende bepalingen
Artikel 21 - Wijziging van de Algemene Voorwaarden Thuiswinkel.org
Bijlage I: Modelformulier voor herroeping
Artikel 1 - Definities
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
- Aanvullende overeenkomst:
een overeenkomst waarbij Consument producten, digitale inhoud en/of diensten
verwerft in verband met een overeenkomst op afstand en deze zaken, digitale
inhoud en/of diensten door de Ondernemer worden geleverd of door een derde
partij op basis van een afspraak tussen die derde en de Ondernemer;
- Bedenktijd: de termijn waarbinnen Consument gebruik kan maken van zijn
herroepingsrecht;
- Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt voor doeleinden die verband houden
met zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit;
- Dag: kalenderdag;
- Digitale
inhoud: gegevens die in digitale vorm geproduceerd en
geleverd worden;
- Duurovereenkomst: een overeenkomst die strekt tot de regelmatige levering van zaken,
diensten en/of digitale inhoud gedurende een bepaalde periode;
- Duurzame
gegevensdrager: elk hulpmiddel – waaronder ook begrepen e-mail –
dat Consument of Ondernemer in staat stelt om informatie die aan hem
persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging
of gebruik gedurende een periode die is afgestemd op het doel waarvoor de
informatie is bestemd, en die ongewijzigde reproductie van de opgeslagen
informatie mogelijk maakt;
- Herroepingsrecht: de mogelijkheid van Consument om binnen de bedenktijd af te zien van de
overeenkomst op afstand;
- Ondernemer: de rechtspersoon, als lid aangesloten bij Thuiswinkel.org en die
producten, (toegang tot) digitale inhoud en/of diensten op afstand aan
consumenten aanbiedt;
- Overeenkomst
op afstand: een overeenkomst die tussen de Ondernemer en
Consument wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor
verkoop op afstand van producten, digitale inhoud en/of diensten, waarbij tot
en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik gemaakt wordt van
één of meer technieken voor communicatie op afstand;
- Modelformulier
voor herroeping: het in Bijlage I van deze voorwaarden opgenomen
Europese modelformulier voor herroeping; Bijlage I hoeft niet ter beschikking
te worden gesteld als Consument ter zake van zijn bestelling geen
herroepingsrecht heeft;
- Techniek voor
communicatie op afstand: middel dat
kan worden gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst, zonder dat Consument
en Ondernemer gelijktijdig in dezelfde ruimte hoeven te zijn samengekomen.
Artikel 2 - Identiteit van de Ondernemer
Naam Ondernemer: WP B.V.
Handelend onder de handelsnaam: Winparts
Vestigings- en bezoekadres
Winschoterdiep 70
9723 AB Groningen
Telefoonnummer: 085 0705200
E-mail: [email protected]/[email protected]
Bereikbaarheid: van maandag t/m vrijdag vanaf 09.00 uur tot 22.00 uur
KVK-nummer: 55365183
BTW-nummer: NL8516.72.012.B01
Artikel 3 - Toepasselijkheid
- Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op
elk aanbod van Ondernemer en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand
tussen Ondernemer en Consument.
- Voordat de overeenkomst op afstand wordt
gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan Consument
beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal de
Ondernemer voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, aangeven op welke
wijze de algemene voorwaarden bij de Ondernemer zijn in te zien en dat zij op
verzoek van Consument zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden.
- Indien de overeenkomst op afstand elektronisch
wordt gesloten, kan in afwijking van het vorige lid en voordat de overeenkomst
op afstand wordt gesloten, de tekst van deze algemene voorwaarden langs
elektronische weg aan Consument ter beschikking worden gesteld op zodanige
wijze dat deze door Consument op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen op
een duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal
voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven waar van
de algemene voorwaarden langs elektronische weg kan worden kennisgenomen en dat
zij op verzoek van Consument langs elektronische weg of op andere wijze kosteloos
zullen worden toegezonden.
- Voor het geval dat naast deze algemene
voorwaarden tevens specifieke product- of dienstenvoorwaarden van toepassing
zijn, is het tweede en derde lid van overeenkomstige toepassing en kan
Consument zich in geval van tegenstrijdige voorwaarden steeds beroepen op de
toepasselijke bepaling die voor hem het meest gunstig is.
Artikel 4 - Het aanbod
- Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur
heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod
vermeld.
- Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige
omschrijving van de aangeboden producten, digitale inhoud en/of diensten. De
beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod
door Consument mogelijk te maken. Als de Ondernemer gebruik maakt van
afbeeldingen, zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden
producten, diensten en/of digitale inhoud. Kennelijke vergissingen of
kennelijke fouten in het aanbod binden de Ondernemer niet.
- Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor
Consument duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn, die aan de
aanvaarding van het aanbod zijn verbonden.
Artikel 5 - De overeenkomst
- De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het
bepaalde in lid 4, tot stand op het moment van aanvaarding door Consument van
het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.
- Indien Consument het aanbod langs elektronische
weg heeft aanvaard, bevestigt de Ondernemer onverwijld langs elektronische weg
de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze
aanvaarding niet door de Ondernemer is bevestigd, kan Consument de overeenkomst
ontbinden.
- Indien de overeenkomst elektronisch tot stand
komt, treft de Ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen
ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een
veilige webomgeving. Indien Consument elektronisch kan betalen, zal de Ondernemer
daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
- De Ondernemer kan zich binnen wettelijke kaders -
op de hoogte stellen of Consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen,
alsmede van al die feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord
aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien de Ondernemer op grond van dit
onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij
gerechtigd gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de
uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
- De Ondernemer zal uiterlijk bij levering van het
product, de dienst of digitale inhoud aan Consument de volgende informatie,
schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door Consument op een toegankelijke
manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager, meesturen:
- het bezoekadres van de vestiging van de
Ondernemer waar Consument met klachten terecht kan;
- de voorwaarden waaronder en de wijze waarop
Consument van het herroepingsrecht gebruik kan maken, dan wel een duidelijke
melding inzake het uitgesloten zijn van het herroepingsrecht;
- de informatie over garanties en bestaande service
na aankoop;
- de prijs met inbegrip van alle belastingen van
het product, dienst of digitale inhoud; voor zover van toepassing de kosten van
aflevering; en de wijze van betaling, aflevering of uitvoering van de
overeenkomst op afstand;
- de vereisten voor opzegging van de overeenkomst
indien de overeenkomst een duur heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde
duur is;
- indien Consument een herroepingsrecht heeft, het
modelformulier voor herroeping.
Artikel 6 - Herroepingsrecht
Bij producten:
- Consument kan een overeenkomst met betrekking tot
de aankoop van een product gedurende een bedenktijd van 14 dagen zonder opgave
van redenen ontbinden. De Ondernemer mag Consument vragen naar de reden van herroeping,
maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) verplichten.
- De in lid 1 genoemde bedenktijd gaat in op de dag
nadat Consument, of een vooraf door Consument aangewezen derde, die niet de
vervoerder is, het product heeft ontvangen, of:
- als Consument in eenzelfde bestelling meerdere
producten heeft besteld: de dag waarop Consument, of een door hem aangewezen
derde, het laatste product heeft ontvangen. Ondernemer mag, mits hij Consument
hier voorafgaand aan het bestelproces op duidelijke wijze over heeft
geïnformeerd, een bestelling van meerdere producten met een verschillende
levertijd weigeren.
- als de levering van een product bestaat uit
verschillende zendingen of onderdelen: de dag waarop Consument, of een door hem
aangewezen derde, de laatste zending of het laatste onderdeel heeft ontvangen;
- bij overeenkomsten voor regelmatige levering van
producten gedurende een bepaalde periode: de dag waarop Consument, of een door
hem aangewezen derde, het eerste product heeft ontvangen.
Bij diensten en digitale inhoud die niet op een materiële drager is
geleverd:
- Consument kan een dienstenovereenkomst en een
overeenkomst voor levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager
is geleverd gedurende 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. Ondernemer
mag Consument vragen naar de reden van herroeping, maar deze niet tot opgave
van zijn reden(en) verplichten.
- De in lid 3 genoemde bedenktijd gaat in op de dag
die volgt op het sluiten van de overeenkomst.
Verlengde bedenktijd voor producten, diensten en digitale inhoud die niet
op een materiële drager is geleverd bij niet informeren over herroepingsrecht:
- Indien Ondernemer Consument de wettelijk
verplichte informatie over het herroepingsrecht of het modelformulier voor
herroeping niet heeft verstrekt, loopt de bedenktijd af twaalf maanden na het
einde van de oorspronkelijke, overeenkomstig de vorige leden van dit artikel
vastgestelde bedenktijd.
- Indien Ondernemer de in het voorgaande lid
bedoelde informatie aan Consument heeft verstrekt binnen twaalf maanden na de
ingangsdatum van de oorspronkelijke bedenktijd, verstrijkt de bedenktijd 14
dagen na de dag waarop Consument die informatie heeft ontvangen.
Artikel 7 - Verplichtingen van Consument tijdens
de bedenktijd
- Tijdens de bedenktijd zal Consument zorgvuldig
omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts uitpakken
of gebruiken in de mate die nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van
het product vast te stellen. Het uitgangspunt hierbij is dat Consument het
product slechts mag hanteren en inspecteren zoals hij dat in een winkel zou
mogen doen.
- Consument is alleen aansprakelijk voor
waardevermindering van het product die het gevolg is van een manier van omgaan
met het product die verder gaat dan toegestaan in lid 1.
- Consument is niet aansprakelijk voor
waardevermindering van het product als de Ondernemer hem niet voor of bij het
sluiten van de overeenkomst alle wettelijk verplichte informatie over het
herroepingsrecht heeft verstrekt.
Artikel 8 - Uitoefening van het herroepingsrecht
door Consument en kosten daarvan
- Als Consument gebruik maakt van zijn
herroepingsrecht, meldt hij dit binnen de bedenktermijn door middel van het
modelformulier voor herroeping of op andere ondubbelzinnige wijze aan
Ondernemer.
- Zo snel mogelijk, maar binnen 14 dagen vanaf de
dag volgend op de in lid 1 bedoelde melding, zendt Consument het product terug,
of overhandigt hij dit aan (een gemachtigde van) Ondernemer. Dit hoeft niet als
Ondernemer heeft aangeboden het product zelf af te halen. Consument heeft de
terugzendtermijn in elk geval in acht genomen als hij het product terugzendt
voordat de bedenktijd is verstreken.
- Consument zendt het product terug met alle
geleverde toebehoren, indien redelijkerwijs mogelijk in originele staat en
verpakking, en conform de door Ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke
instructies.
- Het risico en de bewijslast voor de juiste en
tijdige uitoefening van het herroepingsrecht ligt bij Consument.
- De Consument draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden van het product. Als de ondernemer niet heeft gemeld dat de Consument deze kosten moet dragen of als de Ondernemer aangeeft de kosten zelf te dragen, hoeft de Consument de kosten voor terugzending niet te dragen.
- Indien de Consument herroept na eerst uitdrukkelijk te hebben verzocht dat de verrichting van de dienst of de levering van gas, water of elektriciteit die niet gereed voor verkoop zijn gemaakt in een beperkt volume of bepaalde hoeveelheid aanvangt tijdens de bedenktijd, is de Consument de Ondernemer een bedrag verschuldigd dat evenredig is aan dat gedeelte van de verbintenis dat door de Ondernemer is nagekomen op het moment van herroeping, vergeleken met de volledige nakoming van de verbintenis.
- Consument draagt geen kosten voor de volledige of
gedeeltelijke levering van niet op een materiële drager geleverde digitale
inhoud, indien:
- hij voorafgaand aan de levering ervan niet
uitdrukkelijk heeft ingestemd met het beginnen van de nakoming van de overeenkomst
voor het einde van de bedenktijd;
- hij niet heeft erkend zijn herroepingsrecht te
verliezen bij het verlenen van zijn toestemming; of
- Ondernemer heeft nagelaten deze verklaring van
Consument te bevestigen.
- Als Consument gebruik maakt van zijn
herroepingsrecht, worden alle eventuele aanvullende overeenkomsten van
rechtswege ontbonden.
Artikel 9 - Verplichtingen van Ondernemer bij
herroeping
- Als Ondernemer de melding van herroeping door
Consument op elektronische wijze mogelijk maakt, stuurt hij na ontvangst van
deze melding onverwijld een ontvangstbevestiging.
- Ondernemer vergoedt alle betalingen van
Consument, inclusief eventuele leveringskosten door Ondernemer in rekening
gebracht voor het geretourneerde product, onverwijld doch binnen 14 dagen
volgend op de dag waarop Consument hem de herroeping meldt. Tenzij Ondernemer
aanbiedt het product zelf af te halen, mag hij wachten met terugbetalen tot hij
het product heeft ontvangen of tot Consument aantoont dat hij het product heeft
teruggezonden, naar gelang welk tijdstip eerder valt.
- Ondernemer gebruikt voor terugbetaling hetzelfde
betaalmiddel dat Consument heeft gebruikt, tenzij Consument instemt met een
andere methode. De terugbetaling is kosteloos voor Consument.
- Als Consument heeft gekozen voor een duurdere
methode van levering dan de goedkoopste standaardlevering, hoeft Ondernemer de
bijkomende kosten voor de duurdere methode niet terug te betalen.
Artikel 10 - Uitsluiting herroepingsrecht
Ondernemer kan de navolgende producten en diensten uitsluiten van het
herroepingsrecht, maar alleen als Ondernemer dit duidelijk bij het aanbod,
althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld:
- Producten of diensten waarvan de prijs gebonden
is aan schommelingen op de financiële markt waarop Ondernemer geen invloed
heeft en die zich binnen de herroepingstermijn kunnen voordoen;
- Overeenkomsten die gesloten zijn tijdens een
openbare veiling. Onder een openbare veiling wordt verstaan een verkoopmethode
waarbij producten, digitale inhoud en/of diensten door de Ondernemer worden
aangeboden aan Consument die persoonlijk aanwezig is of de mogelijkheid krijgt
persoonlijk aanwezig te zijn op de veiling, onder leiding van een
veilingmeester, en waarbij de succesvolle bieder verplicht is de producten,
digitale inhoud en/of diensten af te nemen;
- Dienstenovereenkomsten, na volledige uitvoering
van de dienst, maar alleen als:
- de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van
Consument; en
- Consument heeft verklaard dat hij zijn herroepingsrecht verliest zodra
Ondernemer de overeenkomst volledig heeft uitgevoerd;
- Pakketreizen als bedoeld in artikel 7:500 BW en
overeenkomsten van personenvervoer;
- Dienstenovereenkomsten voor
terbeschikkingstelling van accommodatie, als in de Overeenkomst een bepaalde
datum of periode van uitvoering is voorzien en anders dan voor woondoeleinden,
goederenvervoer, autoverhuurdiensten en catering;
- Overeenkomsten met betrekking tot
vrijetijdsbesteding, als in de overeenkomst een bepaalde datum of periode van
uitvoering daarvan is voorzien;
- Volgens specificaties van Consument vervaardigde
producten, die niet geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van
een individuele keuze of beslissing van Consument, of die duidelijk voor een
specifieke persoon bestemd zijn;
- Producten die snel bederven of een beperkte
houdbaarheid hebben;
- Verzegelde producten die om redenen van
gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn om te worden teruggezonden
en waarvan de verzegeling na levering is verbroken;
- Producten die na levering door hun aard
onherroepelijk vermengd zijn met andere producten;
- Verzegelde audio-, video-opnamen en
computerprogrammatuur, waarvan de verzegeling na levering is verbroken;
- Door folie verzegelde boeken, waarvan de
verzegeling na levering is verbroken;
- De levering van digitale inhoud anders dan op een
materiële drager, maar alleen als:
- de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van
Consument; en
- consument heeft verklaard dat hij hiermee zijn herroepingsrecht verliest.
- Software-producten kunnen alleen geretourneerd
worden wanneer de verzegeling niet is verbroken.
Artikel 11 - De prijs
- Gedurende de in het aanbod vermelde
geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten
niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in
btw-tarieven.
- In afwijking van het vorige lid kan Ondernemer
producten of diensten waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de
financiële markt en waar Ondernemer geen invloed op heeft, met variabele
prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat
eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.
- Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de
totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien zij het gevolg
zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.
- Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de
totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien Ondernemer dit
bedongen heeft en:
- deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of
bepalingen; of
- consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op
te zeggen met ingang van de dag waarop de prijsverhoging ingaat.
- De in het aanbod van producten of diensten
genoemde prijzen zijn inclusief btw.
Artikel 12 - Nakoming overeenkomst, garantieregeling en extra garantie
- Ondernemer staat er voor in dat de producten
en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde
specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en
de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke
bepalingen en/of overheidsvoorschriften. Indien overeengekomen staat de Ondernemer er tevens voor in dat het product geschikt is voor ander dan normaal gebruik.
- Een door Ondernemer, diens toeleverancier,
fabrikant of importeur verstrekte extra garantie beperkt nimmer de wettelijke
rechten en vorderingen die Consument op grond van de overeenkomst tegenover
Ondernemer kan doen gelden indien Ondernemer is tekortgeschoten in de nakoming
van zijn deel van de overeenkomst.
- Onder extra garantie wordt verstaan iedere
verbintenis van Ondernemer, diens toeleverancier, importeur of producent waarin
deze aan Consument bepaalde rechten of vorderingen toekent die verder gaan dan
waartoe deze wettelijk verplicht is in geval hij is tekortgeschoten in de
nakoming van zijn deel van de overeenkomst.
Artikel 13 - Levering en uitvoering
- Ondernemer zal de grootst mogelijke
zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en bij de uitvoering
van bestellingen van producten en bij de beoordeling van aanvragen tot verlening
van diensten.
- Als plaats van levering geldt het adres dat
Consument aan Ondernemer kenbaar heeft gemaakt.
- Met inachtneming van hetgeen hierover in artikel
4 van deze algemene voorwaarden is vermeld, zal Ondernemer geaccepteerde
bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren, tenzij
een andere leveringstermijn is overeengekomen. Indien de bezorging vertraging
ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan
worden uitgevoerd, ontvangt Consument hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij de
bestelling geplaatst heeft bericht. Consument heeft in dat geval het recht om
de overeenkomst zonder kosten te ontbinden en recht op eventuele
schadevergoeding.
- Na ontbinding conform het vorige lid zal de
Ondernemer het bedrag dat Consument betaald heeft onverwijld terugbetalen.
- Het risico van beschadiging en/of vermissing van
producten berust bij Ondernemer tot het moment van bezorging aan Consument of
een vooraf aangewezen en aan Ondernemer bekendgemaakte vertegenwoordiger,
tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
Artikel 14 - Uitsluiting aansprakelijkheid Ondernemer
- De aansprakelijkheid van Ondernemer strekt zich uit voor zover het gaat om het herstellen of omruilen van gebreken aan door Ondernemer geleverde producten en welke niet aan Consument kunnen worden toegerekend.
- In geen geval is Ondernemer aansprakelijk voor directe schade, nevenschade en/of
gevolgschade welke voortvloeit uit eigen handelen van Consument zoals het
monteren of gebruiken van door Ondernemer geleverde materialen en/of producten
en schade welke optreedt door slijtage van de het product zelf danwel van het
product waardoor schade optreedt aan het toestel of voertuig waarin het product
door Consument is aangebracht.
Artikel 15 - Duurtransacties: duur, opzegging en
verlenging
Opzegging:
- Consument kan een overeenkomst die voor
onbepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van
producten of diensten, te allen tijde opzeggen met inachtneming van daartoe
overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
- Consument kan een overeenkomst die voor bepaalde
tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten of
diensten, te allen tijde tegen het einde van de bepaalde duur opzeggen met
inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn
van ten hoogste één maand.
- Consument kan de in de vorige leden genoemde
overeenkomsten:
- te allen tijde opzeggen en niet beperkt worden
tot opzegging op een bepaald tijdstip of in een bepaalde periode;
- tenminste opzeggen op dezelfde wijze als zij door
hem zijn aangegaan;
- altijd opzeggen met dezelfde opzegtermijn als
Ondernemer voor zichzelf heeft bedongen.
Verlenging:
- Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is
aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten of diensten,
mag niet stilzwijgend worden verlengd of vernieuwd voor een bepaalde duur.
- In afwijking van het vorige lid mag een
overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld
afleveren van dag- nieuws- en weekbladen en tijdschriften stilzwijgend worden
verlengd voor een bepaalde duur van maximaal drie maanden, als Consument deze
verlengde overeenkomst tegen het einde van de verlenging kan opzeggen met een
opzegtermijn van ten hoogste één maand.
- Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is
aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten of diensten,
mag alleen stilzwijgend voor onbepaalde duur worden verlengd als Consument te
allen tijde mag opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand. De
opzegtermijn is ten hoogste drie maanden in geval de overeenkomst strekt tot
het geregeld, maar minder dan eenmaal per maand, afleveren van dag-, nieuws- en
weekbladen en tijdschriften.
- Een overeenkomst met beperkte duur tot het
geregeld ter kennismaking afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en
tijdschriften (proef- of kennismakingsabonnement) wordt niet stilzwijgend
voortgezet en eindigt automatisch na afloop van de proef- of
kennismakingsperiode.
Duur:
- Als een overeenkomst een duur van meer dan een
jaar heeft, mag Consument na een jaar de overeenkomst te allen tijde met een
opzegtermijn van ten hoogste één maand opzeggen, tenzij de redelijkheid en
billijkheid zich tegen opzegging vóór het einde van de overeengekomen duur
verzetten.
Artikel 16 - Betaling
- Voor zover niet anders is bepaald in de
overeenkomst of aanvullende voorwaarden, dienen de door Consument verschuldigde
bedragen te worden voldaan binnen 7 dagen na het sluiten van de overeenkomst.
- Bij de verkoop van producten aan consumenten mag
Consument in algemene voorwaarden nimmer verplicht worden tot vooruitbetaling
van meer dan 50%. Wanneer vooruitbetaling is bedongen, kan Consument geen enkel
recht doen gelden aangaande de uitvoering van de desbetreffende bestelling of
dienst(en), alvorens de bedongen vooruitbetaling heeft plaatsgevonden.
- Consument heeft de plicht om onjuistheden in
verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan Ondernemer te melden.
- Indien Consument niet tijdig aan zijn
betalingsverplichting(en) voldoet, is deze, nadat hij door Ondernemer is gewezen
op de te late betaling en de Ondernemer Consument een termijn van 14 dagen
heeft gegund om alsnog aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen, na het
uitblijven van betaling binnen deze 14-dagen-termijn, over het nog
verschuldigde bedrag de wettelijke rente verschuldigd en is Ondernemer
gerechtigd de door hem gemaakte buitengerechtelijke incassokosten in rekening
te brengen. Deze incassokosten bedragen maximaal: 15% over openstaande bedragen
tot € 2.500,=; 10% over de daaropvolgende € 2.500,= en 5% over de volgende €
5.000,= met een minimum van € 40,=. Ondernemer kan ten voordele van Consument
afwijken van genoemde bedragen en percentages.
Artikel 17 – Klachtenregeling
- Ondernemer beschikt over een voldoende
bekendgemaakte klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze
klachtenprocedure. Zie hiervoor:
https://www.winparts.nl/klantenservice
- Klachten over de uitvoering van de overeenkomst
moeten binnen bekwame tijd nadat Consument de gebreken heeft geconstateerd,
volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de Ondernemer.
- Bij Ondernemer ingediende klachten worden binnen
een termijn van 14 dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als
een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door
Ondernemer binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van
ontvangst en een indicatie wanneer Consument een meer uitvoerig antwoord kan
verwachten.
- Een klacht over een product, dienst of de service
van Ondernemer kan eveneens worden ingediend via een klachtenformulier op
Consumentenpagina van de website van Thuiswinkel.org www.thuiswinkel.org. De
klacht wordt dan zowel naar de betreffende Ondernemer als naar Thuiswinkel.org
gestuurd.
- Consument dient Ondernemer in ieder geval 4 weken
de tijd te geven om de klacht in onderling overleg op te lossen. Na deze
termijn ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.
Artikel 18 - Geschillen
- Op overeenkomsten tussen Ondernemer en Consument
waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands
recht van toepassing.
- Geschillen tussen Consument en Ondernemer over de
totstandkoming of uitvoering van overeenkomsten met betrekking tot door deze
Ondernemer te leveren of geleverde producten en diensten, kunnen, met
inachtneming van het hierna bepaalde, zowel door Consument als Ondernemer worden
voorgelegd aan de Geschillencommissie Thuiswinkel, Postbus 90600, 2509 LP te
Den Haag (www.sgc.nl).
- Een geschil wordt door de Geschillencommissie
slechts in behandeling genomen, indien Consument zijn klacht eerst binnen
bekwame tijd aan Ondernemer heeft voorgelegd.
- Leidt de klacht niet tot een oplossing dan moet
het geschil uiterlijk 12 maanden na de datum waarop Consument de klacht bij
Ondernemer indiende, schriftelijk of in een andere door de Commissie te bepalen
vorm bij de Geschillencommissie aanhangig worden gemaakt.
- Wanneer Consument een geschil wil voorleggen aan
de Geschillencommissie, is Ondernemer aan deze keuze gebonden. Bij voorkeur
meldt Consument dit eerst aan Ondernemer.
- Wanneer Ondernemer een geschil wil voorleggen aan
de Geschillencommissie, zal Consument binnen vijf weken na een daartoe door
Ondernemer schriftelijk gedaan verzoek, schriftelijk dienen uit te spreken of
hij zulks ook wenst dan wel het geschil wil laten behandelen door de daartoe
bevoegde rechter. Verneemt Ondernemer de keuze van Consument niet binnen de
termijn van vijf weken, dan is Ondernemer gerechtigd het geschil voor te leggen
aan de bevoegde rechter.
- De Geschillencommissie doet uitspraak onder de
voorwaarden zoals deze zijn vastgesteld in het reglement van de
Geschillencommissie
(www.degeschillencommissie.nl/over-ons/de-commissie... De
beslissingen van de Geschillencommissie geschieden bij wege van bindend
advies.
- De Geschillencommissie zal een geschil niet
behandelen of de behandeling staken, indien aan Ondernemer surseance van
betaling is verleend, deze in staat van faillissement is geraakt of zijn
bedrijfsactiviteiten feitelijk heeft beëindigd, voordat een geschil door de
commissie op de zitting is behandeld en een einduitspraak is gewezen.
- Indien naast de Geschillencommissie Thuiswinkel
een andere erkende of bij de Stichting Geschillencommissies voor
Consumentenzaken (SGC) of het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening
(Kifid) aangesloten geschillencommissie bevoegd is, is voor geschillen
betreffende hoofdzakelijk de methode van verkoop of dienstverlening op afstand
de Geschillencommissie Thuiswinkel bij voorkeur bevoegd. Voor alle overige
geschillen de andere erkende bij SGC of Kifid aangesloten geschillencommissie.
Artikel 19 - Branchegarantie
- Thuiswinkel.org staat garant voor de nakoming van
de bindende adviezen van de Geschillencommissie Thuiswinkel door haar leden,
tenzij het lid besluit het bindend advies binnen twee maanden na de verzending
ervan ter toetsing aan de rechter voor te leggen. Deze garantstelling herleeft,
indien het bindend advies na toetsing door de rechter in stand is gebleven en
het vonnis waaruit dit blijkt, in kracht van gewijsde is gegaan. Tot maximaal
een bedrag van €10.000,- per bindend advies, wordt dit bedrag door
Thuiswinkel.org aan Consument uitgekeerd. Bij bedragen groter dan €10.000,- per
bindend advies, wordt €10.000,- uitgekeerd. Voor het meerdere heeft
Thuiswinkel.org een inspanningsverplichting om ervoor te zorgen dat het lid het
bindend advies nakomt.
- Voor toepassing van deze garantie is vereist dat
Consument een schriftelijk beroep hierop doet bij Thuiswinkel.org en dat hij
zijn vordering op de Ondernemer overdraagt aan Thuiswinkel.org. Indien de vordering
op Ondernemer meer bedraagt dan €10.000,-, wordt Consument aangeboden zijn
vordering voor zover die boven het bedrag van €10.000,- uitkomt over te dragen
aan Thuiswinkel.org, waarna deze organisatie op eigen naam en kosten de
betaling daarvan in rechte zal vragen ter voldoening aan Consument.
Artikel 20 - Aanvullende of afwijkende bepalingen
- Aanvullende dan wel van deze algemene voorwaarden
afwijkende bepalingen mogen niet ten nadele van Consument zijn en dienen
schriftelijk te worden vastgelegd dan wel op zodanige wijze dat deze door
Consument op een toegankelijke manier kunnen worden opgeslagen op een duurzame
gegevensdrager.
Artikel 21 - Wijziging van de Algemene
Voorwaarden
- Wijzigingen in deze voorwaarden zijn slechts van
kracht nadat deze op daartoe geëigende wijze zijn gepubliceerd, met dien
verstande, dat bij toepasselijke wijzigingen gedurende de looptijd van een
aanbod de voor Consument meest gunstige bepaling zal prevaleren.
Bijlage I: Modelformulier voor herroeping
Modelformulier voor herroeping
(dit formulier alleen invullen en terugzenden wanneer u de overeenkomst wilt herroepen)
- Aan: [ naam ondernemer]
[ geografisch adres ondernemer]
[ faxnummer ondernemer, indien beschikbaar]
[ e-mailadres of elektronisch adres van ondernemer]
- Ik/Wij* deel/delen* u hierbij mede, dat ik/wij* onze overeenkomst betreffende
de verkoop van de volgende producten: [aanduiding product]*
de levering van de volgende digitale inhoud: [aanduiding digitale inhoud]*
de verrichting van de volgende dienst: [aanduiding dienst]*,
herroept/herroepen*
- Besteld op*/ontvangen op* [datum bestelling bij diensten of ontvangst bij producten]
- [Naam consumenten(en)]
- [Adres consument(en)]
- [Handtekening consument(en)] (alleen wanneer dit formulier op papier wordt ingediend)
* Doorhalen wat niet van toepassing is of invullen wat van toepassing is.
Algemene voorwaarden B2B
versie oktober 2023 v.1.0
Inhoudsopgave:
Artikel 1 - Definities
Artikel 2 - Identiteit van Ondernemer
Artikel 3 - Toepasselijkheid
Artikel 4 - Het aanbod
Artikel 5 - De overeenkomst
Artikel 6 - De prijs
Artikel 7 - Nakoming en extra garantie
Artikel 8 - Levering en uitvoering
Artikel 9 - Uitsluiting aansprakelijkheid
Artikel 10 - Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
Artikel 11 - Betaling
Artikel 12 - Klachtenregeling
Artikel 13 - Geschillen
Artikel 14 - Wijziging van de Algemene Voorwaarden
Artikel 1 - Definities
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
- Aanvullende
overeenkomst: een overeenkomst waarbij de Klant producten,
digitale inhoud en/of diensten verwerft in verband met een overeenkomst op
afstand en deze zaken, digitale inhoud en/of diensten door Ondernemer worden
geleverd of door een derde partij op basis van een afspraak tussen die derde en
Ondernemer;
- Bedenktijd: de termijn waarbinnen de Klant gebruik kan maken van zijn
herroepingsrecht;
- Klant: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die handelt voor doeleinden die
verband houden met zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit;
- Dag: kalenderdag;
- Digitale
inhoud: gegevens die in digitale vorm geproduceerd en
geleverd worden;
- Duurovereenkomst: een overeenkomst die strekt tot de regelmatige levering van zaken,
diensten en/of digitale inhoud gedurende een bepaalde periode;
- Duurzame
gegevensdrager: elk hulpmiddel – waaronder ook begrepen e-mail –
dat de Klant of Ondernemer in staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk
is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging of gebruik
gedurende een periode die is afgestemd op het doel waarvoor de informatie is
bestemd, en die ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk
maakt;
- Ondernemer: de rechtspersoon die producten, (toegang tot) digitale inhoud en/of
diensten op afstand aan de Klant aanbiedt;
- Overeenkomst
op afstand: een overeenkomst die tussen Ondernemer en de
Klant wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop op
afstand van producten, digitale inhoud en/of diensten, waarbij tot en met het
sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik gemaakt wordt van één of meer
technieken voor communicatie op afstand;
- Techniek voor
communicatie op afstand: middel dat
kan worden gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst, zonder dat Klant en
Ondernemer gelijktijdig in dezelfde ruimte hoeven te zijn samengekomen.
Artikel 2 - Identiteit van Ondernemer
Naam Ondernemer: WP B.V.
Handelend onder de handelsnaam: Winparts
Vestigings- en bezoekadres
Winschoterdiep 70
9723 AB Groningen
Telefoonnummer: 085 0705200
E-mail: [email protected]/[email protected]
Bereikbaarheid: van maandag t/m vrijdag vanaf 09.00 uur tot 22.00 uur
KVK-nummer: 55365183
BTW nummer: NL8516.72.012.B01
Artikel 3 - Toepasselijkheid
- Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op
elk aanbod van Ondernemer en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand
tussen Ondernemer en Klant.
- Voordat de overeenkomst op afstand wordt
gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de Klant beschikbaar
gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal Ondernemer voordat de
overeenkomst op afstand wordt gesloten, aangeven op welke wijze de algemene
voorwaarden bij Ondernemer zijn in te zien en dat zij op verzoek van de Klant
zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden.
- Indien de overeenkomst op afstand elektronisch
wordt gesloten, kan in afwijking van het vorige lid en voordat de overeenkomst
op afstand wordt gesloten, de tekst van deze algemene voorwaarden langs
elektronische weg aan de Klant ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze
dat deze door de Klant op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een
duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal
voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven waar van
de algemene voorwaarden langs elektronische weg kan worden kennisgenomen en dat
zij op verzoek van de Klant langs elektronische weg of op andere wijze
kosteloos zullen worden toegezonden.
- Voor het geval dat naast deze algemene
voorwaarden tevens specifieke product- of dienstenvoorwaarden van toepassing
zijn, is het tweede en derde lid van overeenkomstige toepassing en kan de Klant
zich in geval van tegenstrijdige voorwaarden steeds beroepen op de
toepasselijke bepaling die voor hem het meest gunstig is.
Artikel 4 - Het aanbod
- Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur
heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod
vermeld.
- Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige
omschrijving van de aangeboden producten, digitale inhoud en/of diensten. De
beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod
door de Klant mogelijk te maken. Als Ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen,
zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten, diensten
en/of digitale inhoud. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het
aanbod binden Ondernemer niet.
- Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de
Klant duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn, die aan de
aanvaarding van het aanbod zijn verbonden.
Artikel 5 - De overeenkomst
- De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het
bepaalde in lid 4, tot stand op het moment van aanvaarding door de Klant van
het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.
- Indien de Klant het aanbod langs elektronische
weg heeft aanvaard, bevestigt Ondernemer onverwijld langs elektronische weg de
ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze
aanvaarding niet door Ondernemer is bevestigd, kan de Klant de overeenkomst
ontbinden.
- Indien de overeenkomst elektronisch tot stand
komt, treft Ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen ter
beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een
veilige webomgeving. Indien de Klant elektronisch kan betalen, zal Ondernemer
daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
- Ondernemer kan zich binnen wettelijke kaders - op
de hoogte stellen of de Klant aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen,
alsmede van al die feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord
aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien Ondernemer op grond van dit
onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij
gerechtigd gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de
uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
- Ondernemer zal uiterlijk bij levering van het
product, de dienst of digitale inhoud aan de Klant de volgende informatie,
schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door de Klant op een toegankelijke
manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager, meesturen:
- het bezoekadres van de vestiging van Ondernemer
waar de Klant met klachten terecht kan;
- de informatie over garanties en bestaande service
na aankoop;
- de prijs met inbegrip van alle belastingen van
het product, dienst of digitale inhoud; voor zover van toepassing de kosten van
aflevering; en de wijze van betaling, aflevering of uitvoering van de
overeenkomst op afstand;
- de vereisten voor opzegging van de overeenkomst
indien de overeenkomst een duur heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde
duur is;
- de overeenkomst komt, onder voorbehoud van het
bepaalde in lid 4, tot stand op het moment van aanvaarding door de Klant van
het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.
- In geval van een duurtransactie is de bepaling in
het vorige lid slechts van toepassing op de eerste levering.
Artikel 6 - De prijs
- Gedurende de in het aanbod vermelde
geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten
niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in
btw-tarieven.
- In afwijking van het vorige lid kan Ondernemer
producten of diensten waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de
financiële markt en waar Ondernemer geen invloed op heeft, met variabele
prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat
eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.
- Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de
totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien zij het gevolg
zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.
- Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de
totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien Ondernemer dit
bedongen heeft en:
- deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of
bepalingen; of
- de Klant de bevoegdheid heeft de overeenkomst op
te zeggen met ingang van de dag waarop de prijsverhoging ingaat.
- De in het aanbod van producten of diensten
genoemde prijzen zijn inclusief btw.
Artikel 7 - Nakoming overeenkomst en extra garantie
- Ondernemer staat er voor in dat de producten
en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde
specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en
de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke
bepalingen en/of overheidsvoorschriften.
- Een door Ondernemer, diens toeleverancier,
fabrikant of importeur verstrekte extra garantie beperkt nimmer de wettelijke
rechten en vorderingen die de Klant op grond van de overeenkomst tegenover
Ondernemer kan doen gelden indien Ondernemer is tekortgeschoten in de nakoming
van zijn deel van de overeenkomst.
- Onder extra garantie wordt verstaan iedere
verbintenis van Ondernemer, diens toeleverancier, importeur of producent waarin
deze aan de Klant bepaalde rechten of vorderingen toekent die verder gaan dan
waartoe deze wettelijk verplicht is in geval hij is tekortgeschoten in de
nakoming van zijn deel van de overeenkomst.
Artikel 8 - Levering en uitvoering
- Ondernemer zal de grootst mogelijke
zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en bij de uitvoering
van bestellingen van producten en bij de beoordeling van aanvragen tot
verlening van diensten.
- Als plaats van levering geldt het adres dat de
Klant aan Ondernemer kenbaar heeft gemaakt.
- Met inachtneming van hetgeen hierover in artikel
4 van deze algemene voorwaarden is vermeld, zal Ondernemer geaccepteerde
bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren, tenzij
een andere leveringstermijn is overeengekomen. Indien de bezorging vertraging
ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan
worden uitgevoerd, ontvangt de Klant hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij de
bestelling geplaatst heeft bericht. De Klant heeft in dat geval het recht om de
overeenkomst zonder kosten te ontbinden en recht op eventuele schadevergoeding.
- Na ontbinding conform het vorige lid zal
Ondernemer het bedrag dat de Klant betaald heeft onverwijld terugbetalen.
- Het risico van beschadiging en/of vermissing van
producten berust bij Ondernemer tot het moment van bezorging aan de Klant of
een vooraf aangewezen en aan Ondernemer bekendgemaakte vertegenwoordiger,
tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
Artikel 9 - Uitsluiting aansprakelijkheid
- De aansprakelijkheid van Ondernemer strekt zich
uit voor zover het gaat om het herstellen of omruilen van gebreken aan door
Ondernemer geleverde producten en welke niet aan Klant/Consument kunnen worden
toegerekend.
- In geen geval is Ondernemer aansprakelijk voor
directe schade, nevenschade en/of gevolgschade welke voortvloeit uit eigen
handelen van Klant zoals het monteren of gebruiken van door Ondernemer
geleverde materialen en/of producten en schade welke optreedt door slijtage van
de het product zelf danwel van het product waardoor schade optreedt aan het
toestel of voertuig waarin het product door Klant is aangebracht.
Artikel 10 - Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
Opzegging:
- De Klant kan een overeenkomst die voor onbepaalde
tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten of
diensten, te allen tijde opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen
opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
- De Klant kan een overeenkomst die voor bepaalde
tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten of
diensten, te allen tijde tegen het einde van de bepaalde duur opzeggen met
inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn
van ten hoogste één maand.
- De Klant kan de in de vorige leden genoemde
overeenkomsten:
- te allen tijde opzeggen en niet beperkt worden
tot opzegging op een bepaald tijdstip of in een bepaalde periode;
- tenminste opzeggen op dezelfde wijze als zij door
hem zijn aangegaan;
- altijd opzeggen met dezelfde opzegtermijn als
Ondernemer voor zichzelf heeft bedongen.
Verlenging:
- Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is
aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten of diensten,
mag niet stilzwijgend worden verlengd of vernieuwd voor een bepaalde duur.
- In afwijking van het vorige lid mag een
overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld
afleveren van dag- nieuws- en weekbladen en tijdschriften stilzwijgend worden
verlengd voor een bepaalde duur van maximaal drie maanden, als de Klant deze
verlengde overeenkomst tegen het einde van de verlenging kan opzeggen met een
opzegtermijn van ten hoogste één maand.
- Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is
aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten of diensten,
mag alleen stilzwijgend voor onbepaalde duur worden verlengd als de Klant te
allen tijde mag opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand. De
opzegtermijn is ten hoogste drie maanden in geval de overeenkomst strekt tot
het geregeld, maar minder dan eenmaal per maand, afleveren van dag-, nieuws- en
weekbladen en tijdschriften.
- Een overeenkomst met beperkte duur tot het
geregeld ter kennismaking afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en
tijdschriften (proef- of kennismakingsabonnement) wordt niet stilzwijgend
voortgezet en eindigt automatisch na afloop van de proef- of
kennismakingsperiode.
Duur:
- Als een overeenkomst een duur van meer dan een
jaar heeft, mag de Klant na een jaar de overeenkomst te allen tijde met een
opzegtermijn van ten hoogste één maand opzeggen, tenzij de redelijkheid en
billijkheid zich tegen opzegging vóór het einde van de overeengekomen duur
verzetten.
Artikel 11 – Betaling
- Voor zover niet anders is bepaald in de
overeenkomst of aanvullende voorwaarden, dienen de door de Klant verschuldigde
bedragen te worden voldaan binnen 7 dagen na het sluiten van de overeenkomst.
- Bij de verkoop van producten aan Klanten mag de
Klant in algemene voorwaarden nimmer verplicht worden tot vooruitbetaling van
meer dan 100%. Wanneer vooruitbetaling is bedongen, kan de Klant geen enkel
recht doen gelden aangaande de uitvoering van de desbetreffende bestelling of
dienst(en), alvorens de bedongen vooruitbetaling heeft plaatsgevonden.
- De Klant heeft de plicht om onjuistheden in
verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan Ondernemer te melden.
- Indien de Klant niet tijdig aan zijn betalingsverplichting(en)
voldoet, is deze, nadat hij door Ondernemer is gewezen op de te late betaling
en Ondernemer de Klant een termijn van 14 dagen heeft gegund om alsnog aan zijn
betalingsverplichtingen te voldoen, na het uitblijven van betaling binnen deze 14-dagen-termijn,
over het nog verschuldigde bedrag de wettelijke rente verschuldigd en is
Ondernemer gerechtigd de door hem gemaakte buitengerechtelijke incassokosten in
rekening te brengen. Deze incassokosten bedragen maximaal: 15% over openstaande
bedragen tot € 2.500,=; 10% over de daaropvolgende € 2.500,= en 5% over de
volgende € 5.000,= met een minimum van € 40,=. Ondernemer kan ten voordele van
de Klant afwijken van genoemde bedragen en percentages.
Artikel 12 - Klachtenregeling
- Ondernemer beschikt over een voldoende
bekendgemaakte klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze
klachtenprocedure.
- Klachten over de uitvoering van de overeenkomst
moeten binnen bekwame tijd nadat de Klant de gebreken heeft geconstateerd,
volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij Ondernemer.
- Bij Ondernemer ingediende klachten worden binnen
een termijn van 14 dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als
een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door
Ondernemer binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van
ontvangst en een indicatie wanneer de Klant een meer uitvoerig antwoord kan
verwachten.
- De Klant dient Ondernemer in ieder geval 4 weken
de tijd te geven om de klacht in onderling overleg op te lossen. Na deze
termijn ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.
Artikel 13 – Toepasselijk recht en forumkeuze
- Op alle overeenkomsten tussen Ondernemer en de
Klant waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is Nederlands recht
van toepassing.
- Geschillen tussen de Klant en Ondernemer over de
totstandkoming of uitvoering van overeenkomsten met betrekking tot door deze
Ondernemer te leveren of geleverde producten en diensten, zullen bij
uitsluiting worden voorgelegd aan de bevoegde rechter binnen het arrondissement
Noord-Nederland, locatie Groningen.
Artikel 14 – Wijziging algemene voorwaarden
- Ondernemer kan eenzijdig jaarlijks dan wel op
grond van onvoorziene omstandigheden zijn algemene voorwaarden aanpassen.