De remblokken zijn, net als de remschijven onderdeel van het remsysteem van uw auto. Wanneer u de rem in trapt, zullen de remblokken tegen de remschijven aangeduwd worden. Vervolgens ontstaat er een wrijving die ervoor zorgt dat de auto vaart mindert en tot stilstand kan komen te staan. De wrijving die ontstaat, zorgt ervoor dat de remblokken slijten. Na verloop van tijd zullen deze dan ook aan vervanging toe zijn. U kunt de remblokken bij een garage laten vervangen, maar zelf remblokken vervangen kan enorm schelen in de kosten. Bestel eenvoudig een setje remblokken bij Winparts en lees in deze blog hoe u zelf de remblokken vervangen kunt!
Snel naar een specifiek onderwerp navigeren? Klik dan op een van de volgende links:
- Hoe werken remblokken?
- Wanneer remblokken vervangen?
- Visuele inspectie remblokken
- Zelf remblokken vervangen
- Kosten remblokken vervangen
Hoe werken remblokken?
Een remblok is eigenlijk een metalen plaat met frictiemateriaal, ook wel voering genoemd. De remblokken hebben als taak om de auto vaart te laten minderen en uiteindelijk tot stilstand te laten komen. Ze zijn dus onderdeel van het remsysteem, net als de remschijven. Wanneer u op het rempedaal in de auto trapt, dan verplaatst zich in de hoofdremcilinder een zuiger. Deze zuiger oefent druk uit op de remvloeistof die zich in de remleidingen bevindt. Deze druk zal zich vervolgens voortzetten naar de wielremcilinder. Vervolgens worden de remblokken tegen de remschijven aangedrukt.
Het frictiemateriaal op de remblokken heeft een hoge wrijvingscoëfficiënt, dit betekent dat het stroef is op het metaal van de remschijven. Tussen de remblokken en remschijven ontstaat een enorme wrijving. Door deze wrijving ontstaat warmte. De temperatuur kan oplopen tot maar liefst 800 graden Celsius. Deze wrijving maakt het vervolgens mogelijk dat uw auto vaart kan minderen en uiteindelijk tot stilstand kan komen. De wrijving die ontstaat zorgt er ook direct voor dat de remblokken slijten. Elke keer dat u remt zal er namelijk een klein laagje voering van de blokken afslijten waardoor ze steeds dunner worden. Dit komt uiteindelijk als remstof in de lucht en is vaak op de velgen van uw auto terug te zien als viezigheid. Uiteindelijk zal deze voering te dun zijn, dit is dan ook het moment dat de remblokken vervangen moeten worden.
Wanneer remblokken vervangen?
Elke keer dat u remt, zullen de remblokken een beetje slijten. Remblokken zijn ook wel bestempeld als de auto onderdelen die waarschijnlijk het snelst slijten. Hoe snel deze slijten is echter afhankelijk van uw rijstijl. Iemand die vaak in de stad rijdt, zal waarschijnlijk vaker de remblokken vervangen moeten dan iemand die voornamelijk op de snelweg rijdt. Ook zullen de remblokken sneller slijten als u vaak hard op de rem trapt. Een andere factor is de ondergrond, de remblokken zullen sneller slijten als u regelmatig op onverharde wegen of in de bergen rijdt.
Een vraag die vaak wordt gesteld is; hoe lang gaan remblokken mee en wanneer moeten de remblokken vervangen worden? Dit is lastig aan te geven, omdat dit afhankelijk is van een aantal factoren zoals uw rijstijl. Soms wordt aangegeven dat de blokjes na iedere 15.000 km vervangen moeten worden, weer een ander geeft aan dat remblokken vervangen pas na 70.000 km hoeft. Er bestaat dus niet echt een interval of tijdsaanduiding voor het remblokken vervangen. U kunt het best regelmatig de blokken inspecteren en letten op signalen die aangeven dat de blokken versleten zijn. Vaak kunt u versleten remblokken herkennen aan een aantal punten;
- Schurend of piepend geluid bij remmen;
- Toenemende remafstand;
- Scheeftrekken tijdens remmen;
- Trillend pedaal;
- Veranderend pedaalgevoel.
Bij sommige moderne auto's zal u een melding op uw dashboard ontvangen wanneer de remblokken versleten zijn. Steeds meer auto's worden namelijk voorzien van een slijtage indicator. Zodra de voering van de remblokken te dun zijn, zal deze slijtage indicator een melding sturen naar de boordcomputer van uw auto. Niet alle auto’s beschikken echter over een slijtage indicator. Daarnaast zit de slijtindicator vaak maar op één van de remmen van uw auto en is daarom slechts een indicatie van de dikte van de remvoering. De dikte van de remvoering op de andere remmen is mogelijk lager. In beide gevallen zal er een visuele inspectie nodig zijn om te controleren of de remblokken versleten zijn en aan vervanging toe zijn.
Visuele inspectie remblokken
Als u een van bovenstaande symptomen herkent, is de kans aanwezig dat de remblokken versleten zijn. Wat volgt is een visuele inspectie, om te controleren of dit ook daadwerkelijk zo is. Deze inspectie kunt u zelf eenvoudig uitvoeren. Indien u door de velg kunt kijken hoeft u niks te demonteren. Kunt u dit niet, dan zult u enkel het wiel moeten demonteren. U zult het (frictie)materiaal op dikte moeten meten. Dit is het materiaal tussen de basisplaat van de remblok en de remschijf. Is de voering minder dan 5 mm dik, dan zult u de remblokken vervangen moeten. Te weinig voering kan ervoor zorgen dat het metaal van de blokken tegen het metaal van de remschijven aan krassen. "IJzer op ijzer" zorgt voor een verminderde remwerking, gevolgschade aan de remschijf en daardoor extra kosten. Belangrijk dus om de remblokken regelmatig te controleren en op tijd te vervangen!
Zelf remblokken vervangen
Als u een beetje handig bent, dan kunt u zeker zelf de remblokken vervangen. U hoeft hier geen ervaren automonteur voor te zijn. Voor u de remblokken vervangen kunt, zult u deze eerst moeten aanschaffen. Bij Winparts bestelt u eenvoudig remblokken met uw kenteken of automodel. Voer uw gegevens in op onze site en de geschikte producten voor uw auto worden getoond. Vervolgens kunt u kiezen voor uw favoriete merk zoals ATE, Bosch, TRW, Akebono of de populaire Brembo remblokken. Houd er wel rekening mee dat u de remblokken per as moet vervangen. Dit heeft te maken met de veiligheid van u en uw auto, de onderdelen slijten namelijk gelijktijdig. Om deze reden kunt u bij Winparts enkel een setje van 4 bestellen. Zo kunt u per as, aan beide wielen de remblokken vervangen.
Om zelf de remblokken te kunnen vervangen heeft u een autokrik en een wielmoersleutel nodig. Om bij de remmen te kunnen komen zult u namelijk de wielen één voor één moeten demonteren. Belangrijk: zorg ervoor dat uw auto goed is afgekoeld. Als u net heeft gereden kunnen de remblokken, remschijven en remklauwen erg heet zijn. Voor het remblokken vervangen kunt u de volgende stappen volgen:
1. Omdat wielbouten soms erg vast zitten is het verstandig om de wielbouten een kwart slag los te draaien als de auto nog met de wielen op de grond staat. Hiervoor heeft u een wielmoersleutel nodig die bij uw auto hoort. Als de wielen van de grond zijn kun u namelijk geen kracht meer op de bouten zetten. De wielen draaien dan namelijk vrij rond.
2. Als de wielbouten een kwart slag losgedraaid zijn, dan kunt u de auto opkrikken met een garagekrik of de bij uw auto geleverde krik. Let op dat u de auto goed ondersteund zodat deze niet van de krik kan vallen. Hiervoor kunt u het beste as steunen gebruiken.
3. Draai nu de wielbouten helemaal los en haal ze uit het wiel. Als ze allemaal uit het wiel zijn kunt u het wiel van de auto halen. Het wordt aangeraden om de blokken per wiel te vervangen. Haal daarom slechts één wiel tegelijk van de auto. Het is niet nodig om alle wielen los te draaien.
4. Nu zult u de remklauw moeten verwijderen. Deze zit als een klauw om de remschijf heen. Deze bestaat vaak uit twee helften, maar bij sommige auto’s bestaat het uit een geheel. De remklauw zit vaak vast met een aantal bouten. In veel gevallen kunt u deze makkelijk loshalen, het kan echter voorkomen dat deze erg vastzitten. Smeer dan de bouten in met een beetje WD-40 en laat het even intrekken. U hoeft de remklauw inclusief de remleiding niet volledig te verwijderen.
5. Nu kunt u eenvoudig de remblokken verwijderen. U kunt ze gewoon uit de houder schuiven, let er wel even goed op hoe ze er in zaten. De nieuwe remblokken zullen er namelijk op precies dezelfde manier weer in moeten.
6. Nu de remblokken verwijderd zijn, wordt het aangeraden om de werkomgeving rondom de remblokken te reinigen. Dit kunt u doen met een remmen reiniger en een borstel.
7. Vet de contactvlakken of de achterkant van de nieuwe remblokken in met hittebestendig vet. Hiermee kunt u voorkomen dat ze gaan piepen. Voorkom dat het vet aan de binnenkant van de blokken terecht komt.
8. Nu kunt u de nieuwe remblokken in de remklauwen plaatsen. De kans is aanwezig dat deze iets strakker zitten dan de oude remblokken. Het is vaak nodig om de remzuigers terug te drukken, dit kan met een waterpomptang of met uw handen. Zo komt er ruimte voor de nieuwe (en dus dikkere) remblokken. Pas hierbij op dat u de rubbers van de remzuigers niet beschadigd, anders gaat de rem lekken en moet er een nieuwe remklauw gemonteerd worden.
9. Nu kunt u alles weer vastzetten en het wiel terug op zijn plaats zetten. Draai voor de veiligheid alle bouten na, zo weet u zeker dat alles goed op zijn plaats zit.
10. Vervolgens zult u moeten testen of de remblokken juist vervangen zijn. Voordat u gaat rijden dient u even een paar keer te pompen met de rem. Zo kan de remzuiger weer zijn optimale positie innemen en voelt de rem weer stevig aan. Doe dit eerst door zachtjes te rijden, ga dus niet direct 60 rijden. Let bij het testen ook goed op de geluiden. Als de remmen een beetje piepen is dit niet erg, dit is normaal bij nieuwe remblokken. Hoort u echter een knarsend geluid, dan is de kans aanwezig dat ze onjuist gemonteerd zijn.
Na het remblokken vervangen is het belangrijk dat u de eerste periode rustig remt. Nieuwe remblokken zijn vaak nog ruw, te hard remmen kan ertoe leiden dat de remschijven beschadigd raken.
Remblokken vervangen kosten
De kosten van het remblokken vervangen zal per auto verschillen. Een setje remblokken bestaat uit 4 blokjes, hier kunt u dus één as (voor of achteras) mee vervangen. De kosten voor een setje remblokken ligt vaak tussen de € 20 en € 170. Hoe hoog dit precies is, is afhankelijk van uw type auto en het remblokken merk. Kiest u voor Winprice of FEBI-remblokken, dan zijn deze vaak voordeliger dan de populaire ATE en Brembo remblokken. Laat u de remblokken vervangen bij een garage, dan betaalt u vaak meer voor auto-onderdelen dan dat u ze zelf bestelt bij Winparts. Bij een garage heeft u ook te maken met het uurtarief, deze ligt vaak rond de € 30 à € 40 per uur. De gemiddelde kosten voor het remblokken vervangen bij een garage liggen rond de € 150 per as. Zelf de remblokken vervangen is uiteraard een stuk voordeliger. U bestelt eenvoudig met uw kenteken of automodel de remblokken die bij uw auto passen.
Selecteer uw auto om onderdelen met pasgarantie te tonen.
-
ABARTH
-
ACURA
-
ADDAX
-
AIWAYS
-
AIXAM
-
ALFA ROMEO
-
ALPINA
-
ALPINE
-
ASTON MARTIN
-
AUDI
-
AUSTIN
-
AUSTIN-HEALEY
-
AUTOBIANCHI
-
MAHINDRA
-
MAN
-
MASERATI
-
MAXUS
-
MAYBACH
-
MAZDA
-
MCLAREN
-
MERCEDES-BENZ
-
MERCURY
-
MG
-
MIA ELECTRIC
-
MICRO
-
MICROCAR
-
MINI
-
MITSUBISHI
-
MORGAN
-
MORRIS
-
MPM MOTORS
-
SAAB
-
SEAT
-
SERES
-
SEVIC
-
SHELBY
-
SHINERAY
-
SKODA
-
SKYWELL
-
SMART
-
SPORTEQUIPE
-
SPYKER
-
SSANGYONG
-
SUBARU
-
SUZUKI
-
SWM MOTORS
Onderdelen worden aangepast op uw auto
Nog vragen? Neem contact op via [email protected] of bel naar 085 070 5200
Anderen bekeken ook:
- Alles over autoruiten
- De APK keuring, wat kan je zelf doen?
- Wat doen ze bij een grote beurt?
- Mijn auto start niet meer
Op de hoogte gesteld worden als er een nieuwe blog online staat? Of als eerste op de hoogte zijn van exclusieve aanbiedingen, kortingen en winacties? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief en ontvang direct 10% korting op je eerste bestelling.