Zelf kachelweerstand vervangen doe je zo

28 Februari 2022
Zelf kachelweerstand vervangen doe je zo

De juiste kachelweerstand van de auto zorgt ervoor dat de kachelventilator op verschillende standen kan draaien. Na verloop van tijd kan deze weerstand echter kapot gaan. Wanneer dit het geval is, zult u de kachelweerstand moeten vervangen. Maar hoe vervangt u een kachelweerstand? In deze blog leggen we in 8 stappen uit hoe u dit onderdeel zelf vervangt

Snel naar een specifiek onderwerp navigeren? Klik dan op een van de volgende links:

Wat is een kachelweerstand?

Een  kachelweerstand is een weerstand die het mogelijk maakt dat de  kachelventilator op verschillende snelheden kan draaien. De kachelweerstand heeft verschillende standen, vaak vier. Met deze standen kunt u de snelheid van ventilatie van de kachel in de auto regelen.

Bij een hoge weerstand zal er een laag ampère door de ventilator gaan, waardoor hij langzamer draait. Bij een lage weerstand en dus hoog ampère, zal de ventilator harder gaan draaien. Stelt u de ventilator op de maximale snelheid in, dan wordt de weerstand helemaal omzeilt. In het kort is de kachelweerstand nodig om de hoeveelheid warme en koude lucht in de auto te reguleren. De kachelweerstand wordt zowel door de  airco als de interieurventilator gebruikt.

Na verloop van tijd kan een kachelweerstand defect raken. Maar hoe herkent u een defecte kachelweerstand? Hieronder leest u een aantal symptomen die een kapotte kachelweerstand kunnen aanduiden.

Symptomen kapotte kachelweerstand

Vaak merkt u bij een kapotte kachelweerstand dat niet alle ventilatorstanden meer goed werken. Een symptoom dat vaak voorkomt is dat één of twee van de vier standen niet meer goed werkt. Een ander symptoom is dat de ventilator enkel heel langzaam of juist heel snel draait, ongeacht de ingestelde snelheid. Ook gebeurt het wel eens dat de kachelventilator op willekeurige momenten uitvalt of helemaal niet meer werkt. In dit laatste geval zullen alle standen van de ventilator niet meer werken en wordt er geen blaaskracht meer geleverd. Ook dit is een symptoom van een kapotte kachelweerstand. De symptomen nog eens op een rijtje:

  • Niet alle standen werken correct
  • Kachelventilator draait heel snel
  • Kachelventilator draait erg langzaam
  • Kachelventilator valt willekeurig uit
  • Afnemende blaaskracht kachelventilator
  • Geen blaaskracht meer uit kachelventilator

Gevolgen kapotte kachelweerstand

Wanneer de kachelweerstand defect is, heeft dit een aantal gevolgen. In principe kunt u prima met een kapotte kachelweerstand blijven rijden. Let er wel op dat u de auto niet meer goed kunt ventileren, aangezien de ventilatie niet meer goed functioneert. Dit kan als gevolg met zich meebrengen dat tijdens het autorijden de  autoruiten beslaan

Beslagen autoruiten kunnen het zicht op de weg ernstig belemmeren, wat gevaarlijke situaties met zich mee kan brengen. Een ander gevolg van een kapotte kachelweerstand is dat het in de auto té koud of té warm kan worden. In beide gevallen kan het u tijdens het rijden afleiden, wat zorgt voor een minder veilige rit. Ons advies is daarom ook om een kapotte weerstand zo snel mogelijk te vervangen.

Is de kachelweerstand of de kachelventilator kapot?

In de symptomen van een kapotte kachelweerstand hebben we het een aantal keren gehad over de kachelventilator. Maar hoe weet u nu of het de kachelweerstand of de kachelventilator is die defect is? Dit kunt u eigenlijk vrij eenvoudig controleren. Probeer de kachelventilator op de snelste stand te zetten. Normaliter wordt de weerstand dan vermeden en moet hij functioneren. Is dit het geval, dan weet u vrij zeker dat de kachelweerstand kapot is.


Het wordt iets lastiger als er helemaal niets meer gebeurt. Dus of u nu de kachelventilator op de langzame of snelle stand zet, er komt geen lucht uit de ventilatorroosters. In dit geval kunt u het beste testen of de kachelventilator nog wel werkt. Soms komt hier vocht in of zijn simpelweg de koolborstels versleten. 

De kachelventilator kunt u testen door direct 12 volt aan te sluiten op de kachelventilator. Haal de stekker van de kachelventilator en lokaliseer de plus en de min pool. Sluit hier rechtstreeks een 12 volt bron op aan, bijvoorbeeld direct van een losse accu of stroombron. Op deze manier komt er direct stroom op de ventilator, zonder tussenkomst van de kachelweerstand. Als de ventilator nog goed is, zou hij nu moeten gaan draaien. Doet hij het nog steeds niet, dan is hoogstwaarschijnlijk de kachelventilator aan vervanging toe.

Controleer altijd of de kachelventilator vrij draait en goed functioneert. Doordat een kachelventilator versleten is, bijvoorbeeld door versleten lagers, ontstaat er meer belasting in de kachelweerstand. Hierdoor kan de kachelweerstand sneller weer kapot gaan.

Het komt weleens voor dat mensen alles vervangen, maar de ventilator nog steeds niet goed functioneert. Ook als de kachelventilator los van de kachelweerstand wél functioneert, kan er nog iets anders aan de hand zijn dan een kapotte kachelweerstand, namelijk de zekeringen! 

Door overbelasting of een slecht contact kan er een zekering springen. Check deze dus even voordat u aan de reparatie begint. Dit kan namelijk veel tijd en kosten schelen. Blijkt toch de kachelweerstand defect, dan kunt u met onderstaande 8 stappen de kachelweerstand vervangen.

Een kachelweerstand vervangen in 8 stappen

Het vervangen van de kachelweerstand is meestal een behoorlijke klus, zeker bij nieuwere auto’s. De kachelweerstand zit namelijk vaak in de buurt van de kachelventilator die in het dashboard is weggewerkt. Als u weet dat de kachelweerstand aan vervanging toe is, kunt u met de volgende 8 stappen de kachelweerstand vervangen:

  1. Onderzoek waar de kachelweerstand gepositioneerd zit. Deze zit meestal in de middenconsole of achter het dashboardvakje. Op internet kunt u vaak goed vinden waar deze precies zit. Zoek bijvoorbeeld: “ locatie kachelweerstand golf 4 ”.  Geen resultaat? Zoekt u dan in het Engels.
  2. Haal nu de stroom van de accu eraf. Dit doet u door de zwarte accupool van de accu te halen.
  3.  Begin vervolgens met het verwijderen van de dashboard delen die toegang geven tot de kachelweerstand. Mogelijk moet u ook een aantal schakelaars en lampjes afkoppelen. Dit kunt u gewoon doen. Aangezien de accu ontkoppeld is, zullen er geen foutcodes ontstaan.
  4. Als u het goed is heeft u nu zicht op de kachelweerstand. Haal nu de stekkers los en demonteer deze.
  5. Inspecteer vervolgens de omgeving van de kachelweerstand op schade en vocht.
  6. Als alles in orde is, monteert u de nieuwe kachelweerstand en sluit u de stekker weer aan.
  7. Bouw de dashboard delen weer terug en sluit de stekkers van eventuele elektronica weer aan.
  8.  Nadat u klaar bent kunt u de accu weer aansluiten. De kachelweerstand zal nu weer moeten werken.

Kosten vervangen kachelweerstand

Hoe zit het dan met de kosten voor het vervangen van de kachelweerstand? Wat de kosten precies zijn, hangt af van een aantal zaken. Allereerst of u de reparatie zelf uit gaat voeren of dit bij een garage laat uitvoeren. Misschien heeft u nog garantie. Doet u het zelf, dan betaalt u enkel de kosten voor het onderdeel. Besteedt u de reparatie uit aan een garage, dan kunnen de kosten behoorlijk oplopen.


Bij sommige auto’s duurt het uitbouwen van de dashboard delen wel twee uur. Samen met diagnose en inbouw van de nieuwe kachelweerstand, heeft u te maken met redelijk wat loonuren. Het gemiddelde uurloon bij een garage ligt rond de €80. 

Over het algemeen zal deze reparatie 5 uur in beslag nemen, dat betekent dat het vervangen van de kachelweerstand ongeveer €400 kost voor enkel het uurloon. Hier komen de kosten voor het onderdeel nog bij op. Gelukkig vallen deze kosten wel mee. De kachelweerstand is meestal als los onderdeel te vervangen. Zo heeft u de originele kachelweerstand weer beschikbaar. 

Bij Winparts kost een kachelweerstand tussen de €10 en €40. Anders wordt het als de kachelweerstand in de kachelventilator zit. In sommige gevallen zal de kachelventilator unit als geheel vervangen moeten worden. Een nieuwe kachelventilator kost tussen de €50 en €100 Winparts. Benieuwd welke kachelweerstand geschikt is voor uw auto? Bij Winparts bestelt u eenvoudig een kachelweerstand met uw kenteken of automodel. Vul deze in op de site en de geschikte onderdelen worden getoond.

KachelweerstandKachelventilator

Kan ik een kachelweerstand zelf vervangen?

Veel mensen kijken enorm op tegen het vervangen van de kachelweerstand. Dit heeft met name te maken met het uit elkaar halen van het dashboard. Het is veel werk, maar u heeft hier geen speciaal gereedschap voor nodig. Met een  schroevendraaier en een ratelsetje is dit prima te doen. Het vervangen van een kachelweerstand is tijdrovend, maar niet super ingewikkeld, kies daarom een mooie dag uit en neem de tijd. Met het zelf vervangen van de kachelweerstand zult u in ieder geval veel geld besparen en heeft u binnen de kortste keer weer de benodigde kachelweerstand beschikbaar.

Nog vragen? Neem contact op via [email protected] of bel naar 085 070 5200

Anderen bekeken ook: 

Of als eerste op de hoogte zijn van exclusieve aanbiedingen, kortingen en winacties? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief en ontvang direct 10% korting op je eerste bestelling.

Veelgestelde vragen


Waar zit de kachelweerstand? 

De kachelweerstand, ook wel bekend als de blower motor resistor, bevindt zich meestal in het verwarmingssysteem van een voertuig, meestal in de buurt van de ventilatormotor. De exacte locatie verschilt afhankelijk van het automodel en -type. Over het algemeen kunt u de kachelweerstand vinden onder het dashboard aan de passagierszijde van de auto, in de buurt van de kachelventilator. Het kan nodig zijn om een deel van het dashboard of de bekleding te verwijderen om erbij te kunnen. Raadpleeg de handleiding van uw voertuig of zoek online specifieke instructies voor uw auto om de exacte locatie te vinden.

Wat doet de kachelweerstand van de auto? 

De kachelweerstand speelt een cruciale rol bij het aanpassen van de luchtsnelheid uit de ventilatieroosters. Dit is wat de kachelweerstand doet: 

  1. Snelheidsregeling: De kachelweerstand biedt verschillende weerstandsniveaus voor de stroom die naar de ventilatormotor gaat. Hierdoor kan de ventilatorsnelheid worden aangepast aan de gewenste luchtstroom.
  2. Ventilatorstand: Wanneer u de ventilator in de auto instelt op een hogere of lagere stand, past de kachelweerstand de spanning aan die naar de motor wordt gestuurd, waardoor de ventilator snelheid verandert.
  3. Comfortabele temperatuur: Door de luchtsnelheid te regelen, helpt de kachelweerstand om een comfortabele temperatuur in de auto te behouden, of het nu om de verwarming of airconditioning gaat.

Hoe gaat een ventilator kapot? 

Een ventilator in een auto kan kapot gaan door slijtage, elektrische problemen, oververhitting, vocht, externe materialen, onjuist gebruik of fabricagefouten. Dit kan leiden tot een verminderde werking of volledig falen van de ventilator, wat slecht is voor uw comfort en veiligheid. Het is belangrijk om problemen met de ventilator snel te laten repareren. 

Wat kost reparatie verwarming auto? 

De kosten kunnen variëren afhankelijk van het type auto en de aard van het probleem. Het is raadzaam om contact op te nemen met een lokale garage voor een offerte op basis van uw specifieke situatie. 

Waarom wordt de verwarming van mijn auto niet warm? 

De verwarming van een auto kan niet warm worden door problemen zoals een laag koelvloeistofniveau, een defecte thermostaat, een lek in het koelsysteem, luchtbellen in het koelsysteem, een defecte kachelradiateur, problemen met de ventilator of kachelbediening, of een koude motor bij de start. Een monteur kan de exacte oorzaak bepalen en reparaties uitvoeren.

Ecommerce Europe Trustmark

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang 10% korting op je volgende bestelling!

Aanmelden