
Door de kachelweerstand kunt u de blower van uw auto bedienen en de kachel op verschillende temperaturen instellen. Werkt de ventilator niet meer goed, of helemaal niet? Dan is de kachelweerstand misschien kapot. In deze blog leest u hoe u dit herkent en hoe u de kachelweerstand kunt vervangen.
Laatst aangepast op 09-04-2025
Snel naar een specifiek onderwerp navigeren? Klik dan op een van de volgende links:
- Wat is een kachelweerstand
- Symptomen kapotte kachelweerstand
- Kachelweerstand of kachelventilator kapot
- Kachelweerstand vervangen in 8 stappen
- Kosten vervangen kachelweerstand
- Kachelweerstand zelf vervangen
Wat is een kachelweerstand?
De kachelweerstand zorgt ervoor dat de kachelventilator op verschillende snelheden kan draaien. De kachelweerstand heeft verschillende standen, vaak vier. Met deze standen kunt u de snelheid van de ventilator in de auto regelen.
Bij een hoge weerstand draait de ventilator langzamer. Bij een lage weerstand draait de ventilator harder. Op de maximale snelheid wordt de weerstand helemaal omzeilt. De kachelweerstand is nodig om de hoeveelheid warme en koude lucht in de auto te regelen. De kachelweerstand wordt zowel door de airco als de ventilator gebruikt.
Symptomen kapotte kachelweerstand
Vaak werken bij een kapotte kachelweerstand niet alle ventilatorstanden meer goed. Soms werken één of twee van de vier standen niet. Een ander symptoom is dat de ventilator heel langzaam of juist heel snel draait. Ook kan de ventilator soms uitvallen of helemaal niet meer werken. Dit zijn allemaal symptomen van een kapotte kachelweerstand.
De symptomen van een kapotte kachelweerstand op een rijtje:
- Niet alle ventilator standen werken
- De kachelventilator draait heel snel of heel langzaam
- De kachelventilator valt uit
Als de kachelweerstand kapot is, kan dit vervelend zijn. U kunt de auto niet goed ventileren, waardoor de ruiten kunnen beslaan. Ook kan het te koud of te warm worden in de auto. Vervang de weerstand daarom zo snel mogelijk.
U controleert eenvoudig of de kachelweerstand of de kachelventilator kapot is door de ventilator op de snelste stand te zetten. Als de ventilator dan wel werkt, is de kachelweerstand waarschijnlijk kapot. Als er helemaal niets gebeurt, controleer dan of de kachelventilator nog wel werkt. Soms gaat de ventilator kapot door vocht of versleten koolborstels.
U kunt de werking van de kachelventilator testen door 12 volt direct aan te sluiten op de ventilator. Als de ventilator dan nog niet draait, moet u hem vervangen. Controleer ook de zekeringen, want door overbelasting kan er een zekering zijn gesprongen.
Controleer altijd of de kachelventilator vrij draait en goed werkt, voordat u de kachelweerstand vervangt. Door versleten lagers of vuil kan de kachelventilator niet goed draaien. Hierdoor wordt de kachelweerstand zwaarder belast en kan de kachelweerstand sneller weer kapot gaan.
Heeft u alles uitgesloten en is de kachelweerstand het probleem? Lees wat de kosten voor reparatie zijn, of vervang het zelf met ons stappenplan.
Een kachelweerstand vervangen in 8 stappen
Het vervangen van de kachelweerstand is vaak een klus, vooral bij nieuwere auto’s. De kachelweerstand zit vaak in het dashboard weggewerkt, in de buurt van de kachelventilator. Wilt u zelf de kachelweerstand vervangen? Volg dan deze 8 stappen:
Benodigdheden:
- Nieuwe kachelweerstand
- Bekledingvorken
- Platte schroevendraaier
- Kruiskop schroevendraaier
- Eventueel een werkplaatshandboek
- Onderzoek waar de kachelweerstand zit. Op internet is vaak informatie te vinden over de exacte locatie. Kunt u het niet vinden? Raadpleeg een werkplaatshandboek voor uw auto.
- Haal nu de stroom eraf door de accu los koppelen. Dit doet u door de zwarte accupool los te maken.
- Verwijder de dashboard delen die toegang geven tot de kachelweerstand. Hiervoor moet u mogelijk schakelaars en lampjes verwijderen. Omdat de accu is losgekoppeld, kan u dit doen zonder risico op foutcodes.
- U kunt nu de kachelweerstand zien. Haal de stekkers los en demonteer de weerstand.
- Kijk vervolgens of u schade of vocht in de omgeving van de kachelweerstand ziet. Als dit zo is, moet u alsnog naar een garage om de oorzaak te vinden.
- Als alles in orde is, monteert u de nieuwe kachelweerstand en sluit u de stekkers weer aan.
- Bouw de dashboard delen weer terug en sluit de elektronica weer aan.
- Als u klaar bent, sluit u de accu weer aan. De kachel zou nu weer goed moeten werken.
Kosten vervangen kachelweerstand
De kosten voor het vervangen van een kachelweerstand verschillen nogal. Natuurlijk maakt het uit of u het zelf doet, of door een garage laat doen. Als u het zelf doet, betaalt u alleen voor de kachelweerstand zelf. Die kost tussen de € 10,- en € 300,-.
Wat het vervangen van een kachelweerstand kost bij de garage, hangt af van uw auto en hoe makkelijk iemand bij de kachelweerstand kan. Bij sommige auto’s duurt dat wel twee uur. Met de diagnose en inbouw van de nieuwe kachelweerstand, duurt de reparatie minstens 5 uur. Met een gemiddeld uurloon van ongeveer € 80,- (volgens de ANWB), kost de reparatie u dus ongeveer € 400, zonder de kosten van het onderdeel.
Bij Winparts bestelt u gemakkelijk en voordelig een nieuwe kachelweerstand met uw kenteken. Zo kunt u berekenen wat de reparatie ongeveer zou kosten. Door zelf een nieuwe kachelweerstand te bestellen en die aan uw garage te leveren, kunt u materiaalkosten besparen.
Nog vragen? Neem contact op via [email protected] of bel naar 085 070 5200
Veelgestelde vragen
Wat is een kachelweerstand?
De kachelweerstand regelt de snelheid van de kachelventilator in uw auto.
Waarom gaat een kachelweerstand kapot?
Een kachelweerstand gaat vaak kapot door oververhitting of slijtage. Vaak slijten de koolborstels of komt er vocht in de bedrading.
Waarom blaast de autoverwarming niet meer?
Als de autoverwarming niet meer blaast, kan de kachelweerstand kapot zijn of er is een probleem met de kachelventilator.
Hoe weet ik of de kachelweerstand kapot is?
Als de kachelweerstand kapot is, werken niet alle standen van de ventilator of de airconditioning. Misschien werken alleen de laagste en de hoogste stand, of geen van de standen werkt nog.
Waar zit de kachelweerstand?
De kachelweerstand zit meestal in de buurt van de ventilatormotor. Over het algemeen zit de kachelweerstand onder het dashboard aan de passagierszijde van de auto. De exacte locatie verschilt per automodel en -type. Raadpleeg de handleiding van uw voertuig of zoek online specifieke instructies voor uw auto om de exacte locatie te vinden.
Kan ik een kachelweerstand zelf vervangen?
Het vervangen van een kachelweerstand is niet moeilijk. Toch doen veel mensen het liever niet zelf. Dit is met name omdat het dashboard uit elkaar gehaald moet worden. Dat is een hoop werk, maar met een set bekledingvorken maakt u gemakkelijk de plastic delen los, zonder ze te beschadigen.