Zelf een verstopt roetfilter reinigen? Zo doe je dat!

06 Januari 2021
Zelf een verstopt roetfilter reinigen? Zo doe je dat!

Het is verplicht voor auto's met een dieselmotor om over een roetfilter te beschikken. Het roetfilter zorgt ervoor dat er minder schadelijke stoffen in het milieu terechtkomen. Doordat het filter roetdeeltjes tegenhoudt, kan deze na verloop van tijd verstopt raken. Wist u dat u vervolgens zelf het roetfilter eenvoudig kunt reinigen? Hoe een roetfilter werkt, hoe deze verstopt kan raken en hoe u deze zelf reinigt, leest u allemaal in deze blog!

Snel naar een specifiek onderwerp navigeren? Klik dan op een van de volgende links:

Hoe werkt een roetfilter?

Een  roetfilter is een filter die in de meeste dieselmotoren te vinden is en zich in het uitlaatsysteem bevindt. Het roetfilter is in het leven geroepen om te kunnen voldoen aan de Europese emissie-eisen. Sinds 2006 zijn deze daarom standaard ingebouwd in de nieuwste dieselmotoren. Dit filter heeft als taak om fijne (roet)deeltjes uit de uitlaatgassen te filteren, zodat deze niet in het milieu terecht kunnen komen. Het filter helpt dus om uitstoot van motoren dragelijker te maken voor zowel het milieu als onze gezondheid. Deze deeltjes worden vervolgens opgevangen in het filter.

Dieselmotoren beschikken dus al flink wat jaren over een roetfilter. Sinds 2018 is dit voor dieselmotoren zelfs een verplichte check tijdens de  Algemene Periodieke Keuring (APK). Wanneer de auto geen roetfilter (meer) heeft, zal de auto worden afgekeurd. Tegenwoordig worden de meeste benzinemotoren ook uitgerust met een roetfilter. Dit heeft te maken met de invoering van de Euro 6c-emissienorm. Hoewel vaak gedacht wordt dat enkel dieselmotoren roet uitstoten, is nu gebleken dat dit ook gebeurt bij direct ingespoten benzinemotoren. Daarom zullen deze voertuigen nu ook voorzien moeten worden van een roetfilter. Het is in sommige gevallen zelfs zo dat een benzinevoertuig meer roet en schadelijke stoffen uitstoot dan een dieselvoertuig.

Hoe werkt het regeneren van een roetfilter?

Na een tijdje zal het roetfilter vol zitten met roetdeeltjes. In het filter is een  drukverschilsensor aanwezig die meet hoeveel roet in het filter aanwezig is. Wanneer deze aangeeft dat het filter verzadigd is, zal de elektronica in de auto ervoor zorgen dat het regeneratieproces ingang wordt gezet. Het regenereren van het roetfilter houdt in dat automatisch de temperatuur van de uitlaatgassen tijdelijk wordt verhoogd. Deze temperatuur wordt verhoogd tot 600 graden zodat de roetdeeltjes verbranden tot as. Om de temperatuur van de uitlaatgassen te kunnen verhogen wordt er een beetje extra diesel in de cilinder gespoten. Doordat de roetdeeltjes door de hoge temperatuur verbrand tot as, is er weer ruimte in het filter om nieuwe roetdeeltjes op te vangen. Dit regeneratieproces vindt tussen elke 200 en 1000 gereden kilometers plaats.

Een verstopt roetfilter

Zoals zojuist beschreven wordt een vol roetfilter door het regeneratieproces weer (gedeeltelijk) geleegd. De roetdeeltjes zullen namelijk verbranden tot as, die eenvoudig door het filter kunnen en zo via de uitlaat naar buiten gaan. Toch komt het regelmatig voor dat er een ophoping van vuil, zoals as, ontstaat in het roetfilter. Door de verstopping kan het regeneratieproces niet meer goed plaatsvinden en worden de uitlaatgassen niet goed omgezet tot onschadelijke stoffen. Een roetfilter kan ook verstopt raken doordat de auto enkel korte afstanden aflegt. Hierdoor heeft de auto geen tijd om de temperatuur van de uitlaatgassen te verhogen wat nodig is om het regeneratieproces in gang te zetten. Uiteindelijk zal het filter dichtslippen doordat de roetdeeltjes niet verbranden en in het filter aanwezig blijven.

Verstopt roetfilter herkennen 

Een roetfilter kan dus na verloop van tijd verstopt raken. Maar hoe herken je een verstopt roetfilter? Een verstopt roetfilter is aan een aantal punten te herkennen. Een verstopt roetfilter kunt u herkennen aan de auto. Wanneer het filter verstopt is, zal het brandstofverbruik toenemen. Echter, is het verhoogde brandstofverbruik niet een eenduidig teken dat het filter verstopt is, dit kan ook elders worden veroorzaakt. Hetzelfde geldt voor een stotterende auto, dit kan worden veroorzaakt door een verstopt filter, maar kan ook andere oorzaken hebben. Het meest eenvoudige teken dat het filter verstopt is, is het brandende roetfilter storingslampje. Wanneer deze op het dashboard gaat branden, dan is veelal het roetfilter verstopt. Echter beschikken niet alle auto's over dit storingslampje. Wanneer uw auto niet over dit waarschuwingslampje beschikt, zal het motormanagement lampje gaan branden op het dashboard. Wanneer het roetfilter verstopt blijkt te zijn, dan is het van belang dat dit zo snel mogelijk wordt opgelost. In principe heeft u keuze uit het vervangen of reinigen van het roetfilter. Hieronder zullen we beide oplossingen verder uitleggen.

Roetfilter reinigen 

Wanneer het roetfilter verstopt is, heb je de mogelijkheid om het roetfilter te reinigen. Het reinigen heeft tegenover vervangen een aantal voordelen. Zo is het reinigen veel goedkoper dan het vervangen. Een nieuw filter kost al snel tussen de 300 en 800 euro en dan zijn de vervangingskosten nog niet meegerekend. De totaalkosten voor het laten vervangen van dit filter komen al snel uit op 1000 tot 1200 euro. Naast dat het goedkoper is, zal het reinigen ook minder tijd kosten. Daarnaast zal na het reinigen het filter weer flink wat kilometers meegaan en is vervangen nog niet nodig. Er zijn twee opties als het gaat om het reinigen van een roetfilter. U kunt dit professioneel bij een garage laten doen of u kunt het zelf doen.

Roetfilter reinigen bij garage 

Wanneer u besluit om het roetfilter bij een garage te laten reinigen, dan gaan hier ook zeker kosten mee gepaard. Gemiddeld kost het laten reinigen van het roetfilter bij een garage tussen de 200 en 400 euro. Dit heeft voornamelijk te maken met de arbeidsuren die hierin zitten. Dit is nog wel aanzienlijk goedkoper dan het vervangen van het filter, maar het is zeker nog een hoge kostenpost. Per garage verschilt het hoe het filter gereinigd wordt. Bij sommige garages zal het filter gedemonteerd worden om vervolgens gereinigd te worden. Bij weer andere garages zal dit niet nodig zijn en wordt het filter met een speciaal schoonmaaksysteem gereinigd.

Zelf roetfilter reinigen 

Om het roetfilter zelf te reinigen, kunt u gebruik maken van een  roetfilter reiniger, ook wel DPF-reiniger of additief genoemd. Met een roetfilter reiniger hoeft het onderdeel niet gedemonteerd te worden. Er zijn verschillende soorten additieven die u kunt gebruiken. Zo kan Wynns Diesel Particulate Filter Regenerator eenvoudig aan de brandstoftank worden toegevoegd. Wanneer deze toegevoegd is aan de dieselbrandstof zal de vloeistof ervoor zorgen dat het roetfilter gereinigd en geregenereerd wordt, zonder dat demontage nodig is. Daarnaast zal deze vloeistof ervoor zorgen dat de verbrandingstemperatuur van het roet verlaagd wordt. Zo worden roetdeeltjes bij een lagere temperatuur sneller verbrand en is de kans op verstopping kleiner. 

De additieven die toegevoegd kunnen worden aan de brandstof zijn uitsluitend voor lichte vervuiling. Wanneer het filter ernstig vervuild is, raden wij een DPF-reiniger aan die direct in het filter gespoten wordt. Wynns DPF&GPF On-Car Cleaner is hier zeer geschikt voor. Door middel van een applicatorbuisje kunt u via de druksensor, temperatuursensor of lambdasensor het product inspuiten. Na het inspuiten zal het product even moeten inwerken waarna de auto stationair moet draaien om het additief zijn werk te kunnen laten doen. De vloeistof zal vervolgens de verstopping aanpakken en ervoor zorgen dat het filter weer een tijd mee kan.. 

Het kan echter voorkomen dat het reinigen niet voldoende is doordat het filter dusdanig verstopt of defect is. Wanneer dit het geval is zul u het roetfilter moeten vervangen.

Wynns DPF ReinigerLiqui Moly DPF reinigerWynns On Car DPF reiniger

Nog vragen? Neem contact op via klantenservice@winparts.nl of bel naar 085 070 5200

Anderen bekeken ook: 

Op de hoogte gesteld worden als er een nieuwe blog online staat? Of als eerste op de hoogte zijn van exclusieve aanbiedingen, kortingen en winacties? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief en ontvang direct 5% korting op je eerste bestelling.

,
We gebruiken cookies voor de beste gebruikerservaring. Lees meer..
OK