Zelf de koelvloeistof bijvullen; zo doe je het!

28 Oktober 2022
Zelf de koelvloeistof bijvullen; zo doe je het!

De koelvloeistof bijvullen is een eenvoudige, maar erg belangrijke klus! Het koelmiddel is onderdeel van het koelsysteemen zorgt ervoor dat de automotor niet oververhit raakt. Een oververhitte motor kan namelijk voor veel schade en hoge kosten zorgen. In deze blog leest u meer over hoe u de koelvloeistof moet bijvullen, hoe vaak de koelvloeistof bijgevuld moet worden, wanneer dit precies nodig is en welke soorten koelvloeistof er zijn.

Snel naar een specifiek onderwerp navigeren? Klik dan op een van de volgende links:

Zelf koelvloeistof bijvullen

Zelf de  koelvloeistof bijvullen is geen ingewikkelde klus. De vloeistof zit in het expansievat onder de motorkap. Meestal is dit een doorzichtig vat met een  dop erop. Op dit vat staat een maximum en minimum streepje. Is het koelvloeistofniveau vlak bij het minimum, dan moet u de koelvloeistof bijvullen. Het niveau mag nooit boven het maximum zitten, omdat de vloeistof uitzet wanneer deze warm wordt. Open het vat daarom niet wanneer de automotor nog warm is. Er staat namelijk druk op het expansievat, waardoor er hete koelvloeistof uit kan spuiten. Laat daarom de motor altijd eerst goed afkoelen.

Het bijvullen van de koelvloeistof gaat eenvoudig met de volgende stappen:

  1. Zorg ervoor dat de motor uit staat en goed afgekoeld is.
  2. Onder de motorkap vindt u het expansievat.
  3. Draai de dop met een doek van het vat af en laat de druk rustig ontsnappen.
  4. Controleer eerst of de koelvloeistof nog van goede kwaliteit is. Ziet u dat de vloeistof niet meer helder is, dan is het zaak de vloeistof te vervangen.
  5. Vul de koelvloeistof bij tussen het maximum en minimum streepje.
  6. Draai als laatst de dop weer goed vast op het vat.

Bent u benieuwd hoe vaak de koelvloeistof bijgevuld of vervangen dient te worden? Lees dan gauw verder.

Hoe vaak koelvloeistof bijvullen?

Bent u benieuwd hoe vaak u de koelvloeistof moet bijvullen? Wij raden aan het koelvloeistofpeil elke maand te controleren. Op het expansievat staat een minimum en maximumstreep. Is de koelvloeistof gedaald tot onder het minimum, vul dan de vloeistof bij. Hoe vaak de koelvloeistof bijvullen nodig is, ligt aan een aantal factoren. Wanneer u merkt dat het koelvloeistofpeil snel daalt, dan kan het zijn dat er een lek zit in het koelsysteem. Dit is soms op te lossen met een  additiefAlles over additieven leest u in onze blog. 

Verder kunnen hoe vaak u rijdt en hoe warm het precies buiten is ook verschil maken. Het is aan te raden het koelvloeistofpeil elke maand te controleren. Op het expansievat staat een minimum en maximumstreep. Is de koelvloeistof gedaald tot onder het minimum, vul dan de vloeistof bij. Is de koelvloeistof vervuild geraakt? Dan is het zaak dit te vervangen. We leggen hieronder uit hoe u dit precies moet doen.

Koelvloeistof vervangen

Ziet u verkleuring in de koelvloeistof of tekenen van schade aan de radiateur? Dan is het tijd om het koelmiddel te vervangen. Dit betekent dat het koelmiddel van het gehele koelsysteem afgetapt en vervangen moet worden. We leggen u in een aantal stappen uit hoe de koelvloeistof vervangen in zijn werk gaat:

  1. Aan de onderkant van de radiateur zit een plug om het koelmiddel mee af te tappen. Zet een  opvangbak onder de plug om dit op te vangen.
  2. Het is verstandig om te controleren op lekkage. Is het koelmiddel vervuild geraakt door een lek? Vervang dan eerst de onderdelen die lek zijn, voordat u nieuwe koelvloeistof toevoegt. Anders raakt het nieuwe koelmiddel direct vervuild.
  3. Vul de koelvloeistof vervolgens bij. Zorg ervoor dat alle lucht uit het systeem is.
  4. Vul vervolgens het expansievat bij met nieuw koelmiddel. Start vervolgens de motor en rij voorzichtig een klein rondje om te testen of er geen lucht meer in het systeem zit.

Hoe vaak koelvloeistof vervangen?

Voor het vervangen van de koelvloeistof is geen vaste tijdspanne. We raden echter aan het om het elke 2 jaar of na uiterlijk 50.000 kilometer te vervangen. Na enige tijd gaat de werking van koelmiddel namelijk achteruit en is de motor niet meer goed beschermd tegen corrosie. 

Sommige koelmiddelen hebben een toegevoegd smeermiddel om de keerring van de waterpomp te smeren. Verouderde koelmiddel verliest zijn functie, waardoor er wrijving ontstaat tussen de as en de keerring. Hierdoor kan er lekkage ontstaan. Het is dus belangrijk dat u de koelvloeistof op tijd vervangt. Te weinig koelvloeistof zorgt namelijk voor problemen aan het koelsysteem. Lees hieronder meer over de gevaren van rijden met te weinig koelvloeistof.

Gevaar van te weinig of verontreinigde koelvloeistof

De waterpomp pompt koelvloeistof door de  radiateurleidingen en slangen om de motor af te koelen. Wanneer er te weinig koelmiddel in het koelsysteem aanwezig is, dan kan de motor oververhit raken. Ook een lek in het systeem kan zorgen voor problemen. Dit zorgt er niet alleen voor dat het niveau van de koelvloeistof snel daalt, maar hierdoor kan er ook vuil bij komen. 

Dit verontreinigt het koelmiddel waardoor het minder goed kan koelen. Controleer daarom regelmatig het koelvloeistofniveau van het expansievat. Hiermee voorkomt u gevaarlijke situaties en schade aan de motoronderdelen. We leggen u hieronder uit hoe u zelf het koelvloeistofniveau kunt controleren.  

Koelvloeistofniveau en kleur controleren

Het controleren van het koelvloeistofniveau is erg belangrijk voor de werking van de automotor. Het kost u slechts enkele minuten en u voorkomt hiermee schade aan de motor. Het koelvloeistofpeil is eenvoudig af te lezen. Op het expansievat zit een maximum en minimum streep. 

Zodra het koelvloeistofpeil vlakbij of onder het minimumstreepje zit, dan moet u de koelvloeistof bijvullen. Voordat u nieuwe koelvloeistof bijvult, inspecteer eerst de huidige koelvloeistof op verkleuringen en verontreinigingen. Ziet u dat de vloeistof kleurloos of roestkleurig is geworden? Of is het vettig of modderig? Dan kan dit een teken zijn van lekkage van de  cilinderkoppakking. De kans is dan aanwezig dat u de koppakking moet (laten) vervangen.    

Koelvloeistof bijvullen met water

Het is mogelijk om de koelvloeistof bij te vullen met water. Het koelmiddel bestaat namelijk zelf uit water met toevoegingen. Deze toevoegingen geven verschillende eigenschappen aan de vloeistof. Denk bijvoorbeeld aan antivries en anticorrosie. Door aan dit mengsel water toe te voegen, verdunt u de koelvloeistof en gaat de werking van de stof achteruit. De kans op motorschade wordt hierdoor groter. Zorg er daarom voor dat als u de koelvloeistof aanvult met water, dit zo snel mogelijk vervangen wordt door schone koelvloeistof. Het is dus echt een noodoplossing!  

Als u merkt dat de temperatuur van de motor ineens hoog oploopt, dan kunt u proberen de motor te koelen met uw verwarming. De  kachelradiateur van uw auto maakt namelijk gebruik van de verwarmde koelvloeistof om het interieur te verwarmen. Zet uw verwarming daarom op de hoogste stand om de motor te koelen.

Soorten koelvloeistof

Er zijn verschillende soorten koelvloeistof waar u uit kunt kiezen. U kunt onder de motorkap kijken om te zien welke kleur koelmiddel uw auto op dit moment bevat. Over het algemeen komt het koelmiddel in de volgende kleuren voor:  rood/rozeblauwgeel en groen

Deze kleur is vooral voor de herkenning en heeft verder niets te maken met de kwaliteit. Houd er rekening mee dat u nooit verschillende kleuren koelvloeistof met elkaar mengt. Weet u niet zeker welke koelvloeistof uw auto nodig heeft of welke het beste bij uw auto past? In onze blog “ Welke koelvloeistof moet er in mijn auto?” leest u meer informatie over de verschillende soorten en welke geschikt is voor uw auto.

Het is belangrijk dat u de juiste koelvloeistof koopt voor uw voertuig.  Het is namelijk gevaarlijk om verschillende koelvloeistoffen met elkaar te mengen. Controleer daarom eerst welke koelvloeistof u nodig heeft en wat het koelvloeistofpeil is. Het niveau moet tussen de minimum- en maximumstreep van het expansievat zitten. 

Voordat u de koelvloeistof gaat bijvullen, moet u zorgen dat de automotor uitstaat en goed is afgekoeld. Laat de druk ontsnappen door de radiatordop voorzichtig los te draaien. Vul daarna de koelvloeistof bij tot onder de maximumstreep.

Wilt u zelf de koelvloeistof bijvullen of vervangen? Bestel dan eenvoudig de juiste koelvloeistof bij Winparts. In ons assortiment vindt u een gevarieerd assortiment met keuze uit verschillende soorten, kleuren en hoeveelheden.

Selecteer uw auto om onderdelen met pasgarantie te tonen.

Vul uw kenteken in of selecteer handmatig

Of selecteer hier uw auto

Nog vragen? Neem contact op via [email protected] of bel naar 085 070 5200


FAQ

Kunt u zelf koelvloeistof bijvullen?

Ja, u kunt zelf koelvloeistof bijvullen in uw auto, maar het is belangrijk om dit op de juiste wijze te doen. Zo voorkomt u ernstige schade en een dure reparatie. Volg deze stappen: 

1. Wacht tot de motor is afgekoeld: Open nooit de dop van het koelvloeistofreservoir als de motor nog warm is. Dit kan leiden tot een gevaarlijke uitbarsting van hete vloeistof. Wacht daarom altijd tot de motor koud is.

2. Vind het koelvloeistofreservoir: Raadpleeg de handleiding van uw auto om het koelvloeistofreservoir te lokaliseren.

3. Controleer het vloeistofniveau: De meeste reservoirs hebben een 'min' en 'max' aanduiding. Als het niveau onder de 'min' markering staat, moet u bijvullen.

4. Gebruik de juiste koelvloeistof: Controleer in de handleiding welk type koelvloeistof geschikt is voor uw auto. Meng nooit verschillende soorten koelvloeistof.

5. Vul bij tot het juiste niveau: Vul de koelvloeistof bij tot net onder de 'max' markering. Zorg dat u niet te veel vult.

6. Sluit het reservoir: Draai de dop weer stevig vast na het bijvullen.

Kunt u koelvloeistof bijvullen met water? 

Ja, u kunt in noodgevallen koelvloeistof bijvullen met water, maar het is belangrijk om enkele punten in overweging te nemen: 

1. Tijdelijke oplossing: Water kan tijdelijk gebruikt worden als u geen toegang heeft tot de juiste koelvloeistof. Het is echter geen vervanging op lange termijn omdat het niet de anti-vries en corrosiebeschermende eigenschappen heeft van koelvloeistof.

2. Gebruik gedestilleerd water: Indien mogelijk, gebruik gedestilleerd water om kalkafzettingen in het koelsysteem te voorkomen.

3. Verhouding herstellen: Na het gebruik van water is het belangrijk om zo snel mogelijk de juiste verhouding koelvloeistof en water in het systeem te herstellen. Laat het systeem controleren en bijvullen door een professional.

4. Koude temperaturen: In gebieden met koude temperaturen is het bijzonder belangrijk om geen zuiver water te gebruiken, omdat dit kan bevriezen en schade aan het motorblok kan veroorzaken.

5. Controleer het niveau: Na het bijvullen met water, controleer regelmatig het niveau en de conditie van de koelvloeistof, aangezien water sneller kan verdampen of bevriezen dan reguliere koelvloeistof.

Wat gebeurt er bij te weinig koelvloeistof? 

Als er te weinig koelvloeistof in uw auto is, is er een kans op een oververhitte motor, wat kan leiden tot ernstige schade. Koelvloeistof zorgt voor de afvoer van overtollige warmte uit de motor; zonder voldoende koelvloeistof wordt deze warmte niet effectief afgevoerd. 

Dit kan resulteren in het smelten of vervormen van motoronderdelen, wat uiteindelijk kan leiden tot kostbare reparaties of zelfs totale motoruitval. Daarnaast kan een laag koelvloeistofniveau ervoor zorgen dat de verwarming in de auto niet goed functioneert. Het is dus essentieel om het koelvloeistofniveau regelmatig te controleren en indien nodig bij te vullen om dergelijke problemen te voorkomen. 

Hoe lang na rijden koelvloeistof bijvullen? 

Het is belangrijk om te wachten tot de motor volledig is afgekoeld voordat u koelvloeistof bijvult, wat doorgaans betekent dat u ongeveer een uur na het rijden moet wachten. Een warme motor kan zorgen voor een uitbarsting van hete vloeistof. Wacht daarom altijd op de juiste temperatuur. 

Kunt u rijden met koelvloeistof lampje? 

Als het koelvloeistoflampje op uw dashboard brandt, is het niet aan te raden om door te rijden. Dit lampje waarschuwt voor een mogelijk probleem met het koelsysteem, zoals een laag koelvloeistofniveau, wat kan leiden tot oververhitting van de motor. Doorrijden onder deze omstandigheden kan ernstige schade aan de motor veroorzaken.

Anderen bekeken ook:  

Of als eerste op de hoogte zijn van exclusieve aanbiedingen, kortingen en winacties? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief en ontvang direct 10% korting op je eerste bestelling.