
Geloof het of niet, maar Winparts blaast dit jaar 20 kaarsjes uit! En dat betekent 20 jaar sleutelplezier, ambitie en heel veel verzonden pakketjes. In deze blog nemen we u mee op reis langs onze weg naar succes. Dat ging met vallen en opstaan, grappige anekdotes en een flinke dosis inzet. Lees verder om te zien hoe wij zijn gekomen waar we nu zijn.
Een idee geboren in een garage
Het avontuur dat zou uitgroeien tot het succesvolle Winparts, begon in 1987 in Haren onder de naam Van Essen D-parts. Dit bedrijf, opgericht door de broers Ari en Meinard van Essen, stripte afgekeurde Duitse auto's en verkocht de onderdelen online. Hoewel het bedrijf in Haren begon, hadden ze veel met het dorpje Winneweer. Dit kleine, gemoedelijke dorpje in het oosten van Groningen, dat zich tussen Delfzijl en de stad Groningen bevindt, was de woonplaats van Ari en zou later de thuisbasis van Winparts worden.
Hier ontstond de mentaliteit van nuchterheid. Zo werden de motorblokken op houtblokken op een olietafel gezet voor demontage. Viel de stroom uit, dan werd er snel een aggregaat gehaald om door te kunnen werken. Als het internet het liet afweten, rende Ari naar huis om de internetkabel op te halen, zodat de pakbonnen toch uitgeprint konden worden. Het is wat Winparts groot heeft gemaakt. Misschien niet helemaal zoals het hoort, maar “Als het werkt, dan werkt het.”
Achter de schermen in Winneweer
Zo'n groot bedrijf in zo'n klein dorpje bracht natuurlijk uitdagingen met zich mee. De vrachtwagens die onderdelen af- en aansleepten, hebben de brug van de Rijksweg naar de Stadsweg in Winneweer regelmatig kapotgereden.
De gestripte autowrakken van D-parts werden in zeecontainers naar Duitsland gereden. Dit betekende dat er een week lang een enorme kraan op het terrein stond, die platgedrukte wrakken op de vrachtwagens laadde. Opvallend genoeg gaven de bewoners van Winneweer aan dat ze het nooit erg vonden, al bracht de uiteindelijke verhuizing van het bedrijf een welkome rust terug in het dorp.
De markt evolueerde, en de ondernemende broers Van Essen zagen nieuwe kansen. De toenemende vraag naar nieuwe auto-onderdelen en de wens om onderdelen voor meer automerken te kunnen leveren, leidde in 2005 tot de oprichting van de webshop Winparts.nl.
De groei die volgde was opmerkelijk. Vanuit Winneweer wist Winparts zich in een unieke branche razendsnel te ontwikkelen. In 2008 bracht toenmalig premier Jan-Peter Balkenende een bezoek aan Winneweer om met eigen ogen te zien hoe dit bedrijf vanuit zo'n klein plaatsje de auto-onderdelenmarkt veroverde. Dit was ook te zien op het tv programma "Groningen Vandaag". We hadden toen 1 inpakker, 2 demonteurs en 1 persoon voor de klantenservice.
Omdat het bedrijf zo bescheiden begon, was er vanaf het begin een sterke teamgeest. Je kende al je collega's, in de lunchpauze ging iedereen samen een eindje wandelen. Er was een FC Winparts, wekelijkse bbq’s. Ook nu hebben we om de week bootcamp en organiseren we regelmatig een borrel, uitje of feest.
Jarenlang stonden alle sloopBMW's achter het magazijn van D-parts. Soms vonden de medewerkers de meest verrassende dingen in de auto's die ze ontmantelden. CD's met vreemde mixtapes, verloren muntjes, of een sloophamer. Eén keer zat er zelfs een auto tussen die een jaar op de bodem van de Noordzee had gelegen. De voorkant was zo goed als nieuw (omdat die in de klei had gezeten), maar de rest was helemaal verroest en zat onder de zeepokken.
Natuurlijk werd er ook weleens een foutje gemaakt, dat hoort erbij. Bijvoorbeeld in 2012. De spiegels voor de Nissan Navara waren een gewild artikel en de toenmalige leverancier stopte ermee. We besloten een goede voorraad van 25 stuks in te slaan. Door een communicatiefoutje werden dat er 50. Het resultaat? Een deel van die spiegels is jaren later zelfs meeverhuisd naar het nieuwe magazijn in Ede, als een stille herinnering aan waar we vandaan komen.
Van hobbelige dorpsweggetjes naar de snelweg
Rond 2010 begonnen we te werken met advertenties op Google. Dat was toen nog heel nieuw en bijzonder. In 2012 kwam dit echt van de grond en toen ging het hard. Nu konden nieuwe klanten over de hele wereld ons vinden voor hun auto-onderdelen.
In de jaren die volgden, groeiden we gestaag. Met een klantenservice afdeling in Groningen Stad en een klantenservice afdeling en magazijn in Winneweer, liep het aantal medewerkers op tot 110 in 2021. In die tijd stonden we niet stil. In 2014 ging winparts internationaal met websites in België, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Ierland, Frankrijk en zelfs Zweden. Ook D-parts is nog lange tijd doorgegaan, al werden de sloopauto's wel steeds exclusiever.
In 2021 werd Winparts overgenomen door Aliance Auto Group. Door deze overname hebben we toegang tot meer internationale magazijnen, om pakketjes nog sneller te versturen. Omdat we nu zoveel bestellingen kregen, werd het magazijn in Winneweer te klein. Daarom is in 2024 het magazijn verhuisd naar Ede, waar ook het magazijn van AAG zit. Met de extra ruimte groeiden we van ongeveer 7.000 onderdelen naar 70.000 onderdelen direct op voorraad. Het hoofdkantoor verhuisde naar het Menzisgebouw in Stad.
Ook het uiterlijk van Winparts is flink veranderd. In 2024 begon de uitrol van een geheel nieuwe website, eerst in Wallonië en inmiddels ook in Frankrijk. De andere platformen zullen snel volgen.
De toekomst van Winparts: gas geven en vooruitkijken
Hoe ziet de toekomst van Winparts er uit? Volgens CEO Tim van den Heuvel staat de toekomst volledig in het teken van ambitieuze, internationale groei. Vanuit onze stevige basis in Nederland en België rollen we nu onze formule verder uit naar andere Europese landen zoals Frankrijk, Ierland en binnenkort ook Spanje. Groningen blijft de plek waar we nieuw talent vinden, ontwikkelen en waar onze cultuur sterk voelbaar is.
Wat is het geheim van ons succes? Het is niet één ding, maar een combinatie van factoren die Winparts maken tot wat het is. In de kern draait het om drie pijlers: ons geweldige personeel, onze betrokken klanten en een heldere visie op de toekomst.
Onze medewerkers zijn de motor achter alles wat we doen. Hun tomeloze inzet heeft ervoor gezorgd dat we record na record braken. We doen niet moeilijk als het niet moeilijk hoeft, en die mentaliteit drijft ons vooruit. Onze klanten zijn de reden dat we elke dag ons best doen. Die betrokkenheid en dat vertrouwen zijn onbetaalbaar. "Moet er iets gebeuren? Dan doen we dat wel." Die daadkracht, gecombineerd met onze unieke cultuur en de loyaliteit van onze mensen, maakt Winparts klaar voor een spannende toekomst.
Keep moving!