
De schokdempers zijn een belangrijk onderdeel van de ophanging van uw auto. Ze incasseren de hobbels van de weg, zodat u niet constant door elkaar wordt geschud. Ze zijn ook heel belangrijk voor de wegligging van uw auto. Als de schokdempers versleten zijn, valt dat meestal niet meteen op, omdat u uw rijstijl aanpast. In de blog leest u hoe u op tijd herkent dat uw schokdempers versleten zijn en hoe u ze zelf kunt vervangen.
Laatst aangepast op 03-06-2025.
Snel naar een specifiek onderwerp navigeren? Klik dan op een van de volgende links:
- Wat zijn schokdempers
- Symptomen van kapotte schokdempers
- Schokdempers controleren
- Gevolgen van kapotte schokdempers
- Schokdempers vervangen in 8 stappen
- Kosten van schokdempers vervangen
Wat zijn schokdempers
Een schokdemper is een mechanisch (soms ook elektronisch) apparaat dat gebruikt wordt om de energie van veren te controleren, zodat de auto niet blijft deinen als u over een hobbel rijdt. Ze zijn meestal gevuld met olie, maar gas wordt gebruikt om de vorming van luchtbellen in de olie tegen te gaan.
In de cilinder zit een zuiger. Als uw auto over een hobbel rijdt, wordt de zuiger ingedrukt. De vloeistof of het gas geeft tegendruk, waardoor de auto niet helemaal naar beneden veert. Schokdempers werken samen met de chassisveren om te zorgen dat uw auto stabiel en comfortabel op de weg ligt. Een auto heeft schokdempers aan de voor- en achterkant. Er zijn verschillende soorten schokdempers, zoals gasgevulde, oliegevulde en elektrische schokdempers (luchtvering).
De meeste auto's hebben hydraulische schokdempers (gevuld met vloeistof), maar dit verschilt per model. Weet u niet zeker welke schokdempers u nodig heeft? Met onze kentekencheck vindt u snel de juiste schokdempers voor uw auto.
Selecteer uw auto om onderdelen met pasgarantie te tonen.
-
ABARTH
-
ACURA
-
ADDAX
-
AIWAYS
-
AIXAM
-
ALFA ROMEO
-
ALPINA
-
ALPINE
-
ASTON MARTIN
-
AUDI
-
AUSTIN
-
AUSTIN-HEALEY
-
AUTOBIANCHI
-
MAHINDRA
-
MAN
-
MASERATI
-
MAXUS
-
MAYBACH
-
MAZDA
-
MCLAREN
-
MERCEDES-BENZ
-
MERCURY
-
MG
-
M-HERO
-
MIA ELECTRIC
-
MICRO
-
MICROCAR
-
MINI
-
MITSUBISHI
-
MOBILIZE
-
MORGAN
-
MORRIS
-
MPM MOTORS
-
SAAB
-
SEAT
-
SERES
-
SEVIC
-
SHELBY
-
SHINERAY
-
SILENCE
-
SKODA
-
SKYWELL
-
SMART
-
SPORTEQUIPE
-
SPYKER
-
SSANGYONG
-
SUBARU
-
SUZUKI
-
SWM MOTORS
Onderdelen worden aangepast op uw auto
Uw schokdempers zorgen ervoor dat uw auto stabiel op de weg ligt en dat de banden goed contact houden met de weg. Te harde schokdempers zorgen ervoor dat u elke hobbel voelt. Met te zachte schokdempers helt uw auto over in de bochten.
Symptomen van kapotte schokdempers
De schokdempers incasseren soms flinke klappen, waardoor ze slijten. Omdat dit geleidelijk gaat, merkt u het niet altijd meteen. Veel automobilisten passen hun rijstijl onbewust aan. Dit kan gevaarlijk zijn. U kunt een kapotte schokdemper herkennen aan de volgende symptomen:
- De auto schokt of deint na als u over een drempel bent gereden
- De auto is instabiel bij zijwind
- De auto helt over in bochten
- Uw banden slijten onregelmatig
- De remweg is langer en de voorkant van de auto duikt naar beneden bij het remmen
- U ziet vloeistofresten op de schokdemper
Er is geen vast moment om schokdempers te vervangen. Als u veel op (goed onderhouden) snelwegen rijdt, gaan de schokdempers langer mee. In de stad rijdt u vaker over drempels en klinkerwegen. Hierdoor slijten de schokdempers sneller.
Zelf schokdempers controleren
Als u vermoed dat uw schokdemper lek is, kunt u dit controleren door te kijken of er vloeistof op de buitenkant van de demper zit, vooral rond de zuiger.
U kunt ook controleren of de schokdempers kapot zijn als de auto stilstaat. Zorg ervoor dat de auto in de versnelling of op de handrem staat. Probeer elke hoek van de auto naar beneden te duwen. Als de auto meer dan twee keer op en neer beweegt nadat je loslaat, is de schokdemper waarschijnlijk versleten.
Als u twijfelt, kunt u de schokdempers laten testen bij een garage. De meeste garages hebben een testbank hiervoor.
Gevolgen van kapotte schokdempers
Kapotte schokdempers zorgen voor onveilige situaties voor u, uw passagiers en andere weggebruikers. De schokdempers maken uw remweg langer en zorgen dat uw auto minder stabiel is, waardoor u sneller de macht over het stuur kunt verliezen. Bovendien veroorzaken ze onnodige slijtage aan andere onderdelen van de wielophanging en de banden en is het een afkeurpunt op de APK.
Selecteer uw auto om onderdelen met pasgarantie te tonen.
-
ABARTH
-
ACURA
-
ADDAX
-
AIWAYS
-
AIXAM
-
ALFA ROMEO
-
ALPINA
-
ALPINE
-
ASTON MARTIN
-
AUDI
-
AUSTIN
-
AUSTIN-HEALEY
-
AUTOBIANCHI
-
MAHINDRA
-
MAN
-
MASERATI
-
MAXUS
-
MAYBACH
-
MAZDA
-
MCLAREN
-
MERCEDES-BENZ
-
MERCURY
-
MG
-
M-HERO
-
MIA ELECTRIC
-
MICRO
-
MICROCAR
-
MINI
-
MITSUBISHI
-
MOBILIZE
-
MORGAN
-
MORRIS
-
MPM MOTORS
-
SAAB
-
SEAT
-
SERES
-
SEVIC
-
SHELBY
-
SHINERAY
-
SILENCE
-
SKODA
-
SKYWELL
-
SMART
-
SPORTEQUIPE
-
SPYKER
-
SSANGYONG
-
SUBARU
-
SUZUKI
-
SWM MOTORS
Onderdelen worden aangepast op uw auto
Schokdempers vervangen in 8 stappen
Schokdempers vervangen is niet moeilijk, maar u heeft wel tijd, kennis en het juiste gereedschap nodig. Heeft u dit niet? Laat de klus dan uitvoeren door een specialist. Het advies is om beide schokdempers per as tegelijk te vervangen, omdat ze evenveel slijten. Controleer vooraf wat u nodig heeft. U heeft het volgende nodig:
- Nieuwe schokdempers voor één as
- Nieuw aanslagrubber en stofkap
- Autokrik met assteunen
- Slagmoersleutel
- Set moersleutels
- Kruipolie
- Veerspanner
- Momentsleutel
Volg deze stappen om de schokdempers te vervangen:
- U moet de velg verwijderen om bij de schokdemper te kunnen. Draai de wielbouten of -moeren een beetje los terwijl de wielen nog op de grond staan, maar verwijder ze nog niet helemaal.
- Krik de auto op en zet hem vast met assteunen. Nu kunt u gemakkelijk bij de velg, remklauw, remschijf, stabilisatorstang en stuurkogel. Draai de wielbouten verder los en verwijder de velg.
- Verwijder de remklauw en remschijf. Verwijder daarna de stuurkogel. Zorg ervoor dat u het schroefdraad van de stuurkogel niet beschadigt. Draai de moer van de draagarm en de bevestiging van de wielnaaf naar het stuurhuis los. Gebruik WD-40 kruipolie als de onderdelen vastzitten. Tip: Markeer de positie van de remschijven, zodat u ze op dezelfde manier terug kunt plaatsen.
- De schokdemper hangt nu bijna los aan de veerpootlager. Draai deze aan de bovenkant los, onder de motorkap bij de schutborden. Verwijder daarna voorzichtig de schokdemper.
- Gebruik de veerspanner om de chassisveer in te duwen. Zo kunt u de veerschotels veilig verwijderen. Als u dit niet doet, staat er te veel spanning op de chassisveer en kan die met veel kracht wegschieten. Dit kan tot ernstig letsel leiden.
- Plaats nieuwe stofhoezen op de nieuwe schokdemper. Gebruik een momentsleutel om alle bouten en moeren met het juiste aanhaalmoment vast te draaien. Plaats de chassisveer terug op de schokdemper met de veerspanner. Monteer alle onderdelen in omgekeerde volgorde terug.
- Plaats de velgen terug en draai de wielbouten vast met het juiste aanhaalmoment. U vindt dit in het instructieboekje, of u gebruikt de standaardwaarden: voor stalen velgen: 90 Nm, voor aluminium velgen: 120 Nm. Controleer of alles goed vastzit.
- Maak een testrit om te controleren of u geen vreemde trillingen voelt. Is alles in orde? Laat de auto dan opnieuw uitlijnen. Dit is belangrijk voor de wegligging en gelijkmatige slijtage van de banden.
Kosten van schokdempers vervangen
De kosten voor het vervangen van schokdempers liggen gemiddeld tussen de € 200,- en € 400,-. Dit hangt af van het type schokdemper en het type auto. Luchtvering is bijvoorbeeld veel duurder dan normale schokdempers. Ook het uurloon van de garage speelt een rol. Als u het zelf doet, betaalt u alleen de kosten van de schokdempers en gereedschap. De prijs van schokdempers varieert sterk, afhankelijk van het merk, type auto en het type schokdemper (standaard, sport, luchtvering, etc.). Reken op een prijs tussen de € 20,- en € 300,- per schokdemper.
Nog vragen? Neem contact op via [email protected] of bel naar 085 070 5200
Als eerste op de hoogte zijn van exclusieve aanbiedingen, kortingen en winacties? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief en ontvang direct 10% korting op je eerste bestelling.
Veelgestelde vragen over schokdempers vervangen
Wat kost het vervangen van een schokdemper?
De kosten voor het vervangen van schokdempers liggen gemiddeld tussen de € 200,- en € 400,-, maar dat kan enorm verschillen afhankelijk van het type schokdemper en het type auto.
Kun je rijden met een kapotte schokdemper?
Het is niet veilig om te rijden met een kapotte schokdemper. De remweg wordt langer en de auto is minder stabiel.
Hoe merk je dat je schokdempers kapot zijn?
U kunt een kapotte schokdemper herkennen aan de volgende symptomen: de auto schokt of deint na het passeren van een drempel, is instabiel bij zijwind, helt over in bochten, de banden vertonen onregelmatige slijtage en de remweg is langer.
Is een kapotte schokdemper APK afkeur?
Ja, een defecte of lekkende schokdemper is een afkeurpunt bij de APK.