Schokdempers vervangen; wanneer en hoe werkt het?

17 Maart 2022
Schokdempers vervangen; wanneer en hoe werkt het?

Een schokdemper is een essentieel onderdeel van de ophanging bij een auto of voertuig. De schokdemper zorgt namelijk voor een verhoogd rijcomfort en verbeterde wegligging van het voertuig. Denk bijvoorbeeld wanneer u over een klinkerweg, drempel, uitrit of kuil heen rijdt. Een schokdemper is ook een slijtage onderdeel en zal dan ook geleidelijk aan slijten. Vaak heeft men niet meteen in de gaten dat een schokdemper is versleten, doordat de rijstijl aangepast wordt. In deze blog bespreken we een aantal tips over de kenmerken, symptomen en het vervangen van een schokdemper.

Snel naar een specifiek onderwerp navigeren? Klik dan op een van de volgende links:

Wat zijn schokdempers

Een auto heeft aan de voor- en achterzijde schokdempers, ook wel schokbrekers genoemd. Een schokdemper is een fundamenteel onderdeel van de ophanging in elke auto. Het zorgt er ook voor dat een auto een juiste stabiele wegligging heeft. De naam zou suggereren dat een schokdemper enkel te maken heeft met het veercomfort, dit is alleen nog maar een klein deel van de volledige werking van een schokdemper. Een schokdemper heeft de voornaamste taak, in combinatie met de chassisveer, dat de autoband constant contact maakt met het wegdek.

De chassisveer en schokdemper zijn samen verantwoordelijk voor een goede wegligging van het voertuig. De chassisveer zorgt er namelijk voor, dat wanneer er over een drempel of klinkerweg gereden wordt, deze trillingen gedempt worden. Doordat de schokdempers deze trillingen opvangen, behoudt het voertuig grip en een stabiele wegligging tijdens het rijden. Ook in bochten zijn goedwerkende schokdempers essentieel. Goede schokdempers dragen daarom bij aan een stuk extra veiligheid van het voertuig, de inzittende passagiers en de medeweggebruikers.

Er zijn verschillende soorten schokdempers op de markt gebracht. Denk bijvoorbeeld aan gasgevulde, olie gevulde en elektrische (luchtvering) schokdempers.  Per autotype kan het verschillen, welk type schokdempers de autofabrikant op het voertuig heeft toegepast. Twijfelt u welke schokdempers u nodig heeft? Met onze kentekencheck kunt u snel en eenvoudig achterhalen welke schokdempers toepasbaar zijn op uw voertuig.

Schokdempers kapot symptomen

De schokdemper is net als alle andere auto-onderdelen een slijtage onderdeel dat geleidelijk zal slijten. Wanneer u dan ook vaak met dezelfde auto rijdt heeft men dit niet altijd even gauw in de gaten. Dit kan dan ook gevaarlijk zijn, want onbewust passen veel automobilisten de rijstijl aan op hoe het voertuig reageert.  Zodra een schokdemper kapot is, kunt u dit echter wel merken aan de auto.  De auto zal bijvoorbeeld kunnen gaan schokken of deinen zodra er over een drempel gereden wordt.

Voor schokdempers vervangen zijn geen specifieke vervangingsmomenten in te stellen. Voertuigen die veel over snelwegen rijden, zullen minder worden belast waardoor de schokdempers langer mee kunnen gaan. Dit in tegenstelling tot voertuigen die veel voor het stadsverkeer worden gebruikt. Hierin is de kans groter om meer drempels, kuilen of klinkerwegen tegen te komen, waardoor de schokdempers meer belast zullen worden en eerder aan vervanging toe zullen zijn.

Zelf schokdemper controleren

Als een hydraulische (olie gevulde) schokdemper lek is dan kunt u dit zelf controleren. Dit is bijvoorbeeld te zien aan de aanwezige vloeistofrestanten op de buitenkant van de schokdemper. Twijfelt u of de schokdempers kapot zijn? Dan kunt u dit zelf ook testen wanneer het voertuig geparkeerd staat.  Zorg er wel voor dat de auto in een versnelling of op de handrem staat. Om de schokdemper te controleren legt u beide handen op de motorkap, het spatbord of de kofferklep en duw vervolgens de auto naar beneden met een vloeiende beweging. Komt de auto nauwelijks in beweging, dan zijn de veren en schokdempers nog in goede staat. Zodra de auto meer dan 2x nadeint  (in en uit veert), moeten de schokdempers vervangen worden. Lukt dit niet en twijfelt u nog steeds aan de staat van de schokdempers? De meeste garages en dealers hebben een schokdemper testbank, waarop dit eenvoudig te controleren is. Daarnaast zijn er nog een aantal andere symptomen waar u defecte schokdempers aan kunt herkennen.

  • Het voertuig is erg instabiel met zijwinden.
  • Het voertuig hobbelt en helt veel over wanneer u over een drempel of bocht instuurt.
  •  De banden krijgen onregelmatige slijtage plekken.
  •  De remweg wordt langer en u merkt dat de voorkant van de  auto naar beneden duikt.
  • Er zijn duidelijk vloeistofrestanten te zien op de schokdemper

Gevolgen kapotte schokdempers

Kapotte schokdempers maken uw auto zeer onveilig voor uzelf, medepassagiers en andere weggebruikers. Door de conditie van de schokdempers wordt bijvoorbeeld de remweg bepaald. Ook veroorzaken versleten schokdempers onnodig slijtage aan de overige wielophangingsdelen en banden. Hierdoor zal het rijcomfort gaan afnemen en in korte tijd snel verslechteren. Gemiddeld zal een schokdemper bij een afstand van 1 km ongeveer 600 keer worden gebruikt bij normale omstandigheden. Een defecte of lekkende schokdemper is daarnaast ook een afkeurpunt tijdens een APK-inspectie.

Schokdempers kunnen heel wat klappen opvangen, maar kunnen ook beschadigd raken wanneer er te hard over een verkeersdrempel heengereden wordt. Naast dat de schokdempers beschadigen, zijn er nog meer onderdelen die hiermee beschadigd kunnen raken. Denk bijvoorbeeld aan de chassisveren, bodem beschermplaat, voorbumper, radiator, carterpan, een kapotte schokdemper kan zelfs motorschade als gevolg hebben.

Selecteer uw auto om onderdelen met pasgarantie te tonen.

Vul uw kenteken in of selecteer handmatig

Of selecteer hier uw auto

Schokdempers vervangen in 8 stappen

Schokdempers vervangen bij een auto is niet moeilijk, maar vergt wel de juiste kennis en gereedschap. Indien u geen kennis of niet het juiste gereedschap heeft, dan raden wij u aan deze klus uit te laten voeren door een specialist of erkende garage.  Het advies is ook om beide schokdempers per as tegelijk te vervangen. Controleer ook altijd goed wat u nodig bent, zodoende kunt u alles in een keer vervangen. Wat u nodig heeft naast de onderdelen aan materiaal en gereedschap is:

Schokdempers zelf vervangen kunt u uitvoeren aan de hand van de volgende stappen:

Stap 1: Auto opkrikken & stabiliseren
Allereerst is het noodzakelijk om de auto op te krikken en te stabiliseren met assteunen. Hierbij kunt u een autokrik of oprijbokken gebruiken. Hierdoor kunt u makkelijker de velg, remklauwremschijfstabilisatorstang en stuurkogel demonteren.

Stap 2: Velgen verwijderen
De velg kan gedemonteerd worden door middel van het losdraaien van wielbouten-wielmoeren. Dit is nodig om toegang te krijgen tot de overige onderdelen, om deze vervolgens te kunnen demonteren. De schokdemper bevindt zich immers achter de velgen.

Stap 3: Schokdemper losmaken van de ophanging
Demonteer de remklauw en remschijf zodat u vervolgens de stuurkogel kunt demonteren. Let er wel op dat het schroefdraad van de stuurkogel niet beschadigd raakt. Hierna demonteert u de moer van de draagarm en de bevestiging van de wielnaaf naar het stuurhuis toe, los. Sommige delen kunnen door de jaren heen goed vastzitten. Spuit deze delen geleidelijk in met WD-40 kruipolie om makkelijker los te krijgen.  Tip: Markeer de plek waar de remschijven heeft gezeten, zodat deze op precies dezelfde manier terug geplaatst kan worden.

Stap 4: Veerpootlager losmaken
Hierna hangt de schokdemper zo goed als los aan de veerpootlager. Deze kan aan de bovenkant onder de motorkap bij de schutborden langs, losgedraaid worden. Hierna kunt u voorzichtig de schokdemper volledig verwijderen.

Stap 5: Chassisveer verwijderen van de schokdemper 
Op dit punt bent u de veerspanner nodig om de chassisveer veilig te verwijderen van de schokdemper. Door middel van de veerspanner drukt u de veer samen. Hierdoor kunt u op een veilige manier de veerschotels verwijderen. Doet u dit niet dan is de spanning op de schokdemper te hoog wanneer u deze demonteert. De chassisveer zal hierdoor worden gelanceerd onder enorme kracht. Dit is zeer gevaarlijk en verwijder daarom altijd een chassisveer met veerspanner.

Stap 6: Nieuwe schokdemper monteren
Nadat de nieuwe schokdemper is voorzien van nieuwe stofhoezen, kunt u de chassisveer weer terugplaatsen op de schokdemper.  Indien u ook een nieuwe chassisveer gaat vervangen, gebruikt u ook opnieuw de veerspanner. Monteer vervolgens alle gedemonteerde onderdelen in omgekeerde volgorde terug.  Let wel op dat bij de installatie van een nieuwe schokdemper geen slagmoersleutel wordt gebruikt, maar een momentsleutel. Een slagmoersleutel kan wel worden gebruikt bij het demonteren van de onderdelen.

Stap 7: Velgen terug monteren & na controle.
De nieuwe schokdempers zijn geplaatst onder de auto. Enkel de velg dient u nog te monteren en met het juiste newtonmeter aanhaalmoment vast te zetten. Vaak wordt dit in de instructieboekjes vermeld anders kun u twee standaard waardes aanhouden:

  • Aanhaalmoment wielbouten stalen velgen: 90 Nm
  • Aanhaalmoment wielbouten aluminium velgen: 120 Nm

Controleer voor de zekerheid nogmaals alle werkzaamheden.

Stap 8: Auto opnieuw uitlijnen
Nadat de schokdempers en alle overige onderdelen zijn vervangen, rijdt u voorzichtig een testrit om na te gaan of u nog vreemde trillingen verneemt. Is dit allemaal in orde? Dan is het advies om de auto nog even opnieuw uit te lijnen.

Kosten schokdempers vervangen

Gemiddeld bedragen de kosten voor schokdempers vervangen ongeveer € 200 tot € 400 euro. Dit is uiteraard afhankelijk van het type schokdemper, maar ook van het type voertuig. Dit heeft er voornamelijk mee te maken dat het verwisselen van een set schokdempers per voertuig kan verschillen. Ook het uurloon van de garage is hiervan afhankelijk. 

Nog vragen? Neem contact op via [email protected] of bel naar 085 070 5200

Anderen bekeken ook:  

Of als eerste op de hoogte zijn van exclusieve aanbiedingen, kortingen en winacties? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief en ontvang direct 10% korting op je eerste bestelling.

Ecommerce Europe Trustmark

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang 10% korting op je volgende bestelling!

Aanmelden