Remvloeistof vervangen

16 Oktober 2019
Remvloeistof vervangen

Remvloeistof is nodig om het remsysteem van uw auto goed te laten functioneren. Maar, omdat remvloeistof de eigenschap heeft om water aan te trekken, zal het periodiek vervangen moeten worden. Door de remvloeistof zelf te vervangen kunt u flink wat geld besparen! Maar, wanneer moet deze vloeistof vervangen worden en hoe moet dat precies? Dat en meer leest u in deze blog!

Snel naar een specifiek onderwerp navigeren? Klik dan op een van de volgende links:

Remvloeistof is een hittebestendige vloeistof die in het  remsysteem van uw auto te vinden is. Deze remvloeistof is nodig om te kunnen remmen met de auto. Op het moment dat u het rempedaal intrapt, wordt er in de  hoofdremcilinder een zuiger verplaatst. Door deze zuiger wordt er vervolgens druk uitgeoefend op de remvloeistof die zich in de  remleidingen bevindt. Deze druk wordt doorgezet naar de  wielremcilinder, waar vervolgens de remblokken tegen de remschijven aan worden gedrukt. Dit zorgt ervoor dat de auto afremt en uiteindelijk tot stilstand kan komen te staan.

Remvloeistof heeft als eigenschap dat het vocht opneemt. Hierdoor zal het uiteindelijke kookpunt van de vloeistof afnemen. Dit zorgt er vervolgens voor dat het minder bestand is tegen de extreem hoge temperaturen die kunnen ontstaat tijdens het remmen (tot wel 400 °C bij een noodstop). Tijdens het remmen ontstaat er dus veel warmte. Deze warmte kan ervoor zorgen dat de remvloeistof (met opgenomen water) op termijn verdampt. Dit kan er uiteindelijk in resulteren dat er te weinig remvloeistof in de remleidingen aanwezig is. In beide gevallen zal de werking van het remsysteem afnemen en zal uw auto minder goed remmen. Belangrijk dus om in ieder geval elke 2 jaar de remvloeistof te vervangen. Hieronder wordt verder uitgelegd hoe u de remvloeistof kunt controleren, bijvullen en vervangen. Daarnaast wordt ook uitgelegd welke remvloeistof geschikt is voor uw auto.

Welke remvloeistof

Er zijn verschillende soorten remvloeistof verkrijgbaar. Dus, voor u de remolie gaat bijvullen of vervangen, is het van belang dat u de juiste voor uw auto aanschaft. Tegenwoordig zijn er vier types remolie op de markt; DOT 3, DOT 4, DOT 5 en DOT 5.1. DOT 3, 4 en 5.1 zijn op basis van glycol en DOT 5 is op basis van siliconen. DOT is een afkorting die staat voor ‘Department Of Transport’. Het grootste verschil tussen deze typen is het kookpunt. Hierbij heeft de DOT 3 remolie het laagste kookpunt en DOT 5 de hoogste. Ook belangrijk: DOT 5 is vrijwel nooit geschikt voor personenwagens. DOT 5 is op basis van siliconen die niet hygroscopisch is. Het mengen van DOT 5 met een DOT 3, DOT 4 of DOT 5.1 mag absoluut niet. Glycol remolie gemengd met siliconen remolie zal leiden tot een slugde die het hele remsysteem verstopt. 

De stelregel wat betreft remvloeistof is dat hoe zwaarder de remmen en dus het voertuig, hoe hoger het kookpunt dient te zijn.

  • DOT 3 remvloeistof heeft een droog kookpunt van 202°C en een nat kookpunt van 140°C
  • DOT 4 remvloeistof heeft een droog kookpunt van 230°C en een nat kookpunt van 155°C
  • DOT 5.1 remvloeistof heeft een droog kookpunt van 260°C en een nat kookpunt van 180°C
  • DOT 5 remvloeistof heeft een droog kookpunt van 260°C en een nat kookpunt van 180°C

Het droge kookpunt staat voor het kookpunt van nieuwe (verpakte) remvloeistof. Het nat kookpunt is het kookpunt wanneer de remolie ongeveer 3.2% water heeft opgenomen. Dit toont aan dat naarmate de remolie meer vocht opneemt dat het kookpunt afneemt.

Daarnaast is de viscositeit van de remvloeistof nog belangrijk om op te letten. Met viscositeit wordt de vloeibaarheid of de vloeistofdikte bedoelt. De stelregel is dat een dunne vloeistof, een laag viscositeitgetal heeft. Dunne remolie is van belang zodat het snel door de remleidingen kan stromen zonder al te veel weerstand. Auto's met toepassingen van ABS, ARS en ESP vragen om een specifieke viscositeit van de remolie. Dit heeft te maken met de extreem smalle kanaaltjes waar de remolie doorheen geperst moet worden. In onze webshop kunt u remvloeistof met een lage viscositeit herkennen aan 'LV of Lage viscositeit' in de titel van het product. Remolie met een lage viscositeit zijn dus het meest geschikt voor auto's met ABS en ESP. 

Welke remvloeistof geschikt is voor uw auto kunt u lezen in het instructieboekje van uw auto. Let hier goed op, het mengen van verschillende remvloeistoffen kan riskant zijn, zeker het mengen met een DOT 5 remvloeistof. In principe kunt u wel de remolie op basis van glycol met elkaar mengen, dus de DOT 3, DOT 4 en DOT 5.1. 

Kroon oil Dot 3Castrol remvloeistof DOT 4ABS Remvloeistof Dot 4 1LEurol Brakefluid DOT 5.1 1L

Remvloeistof controleren

De remvloeistof is nodig om te kunnen remmen met uw auto. Zonder deze vloeistof zal het remsysteem niet werken en kunt u dus niet remmen. Het is daarom van belang om zo nu en dan te controleren of er nog voldoende remolie in uw auto aanwezig is. Remvloeistof controleren kunt u eenvoudig zelf doen. Met deze check kunt u zelf controleren wat het niveau is van de remolie in uw auto.

  1. Om te beginnen zult u de motorkap moeten openen. Zorg ervoor dat de auto op een vlakke ondergrond staat en dat de motor goed is afgekoeld;
  2. Ga opzoek naar de hoofdremcilinder, deze vindt u bij de meeste auto’s aan de achterkant van het motorcompartiment. Op de hoofdremcilinder vindt u vervolgens het reservoir.
  3. Nu u het reservoir gelokaliseerd heeft, kunt u het vloeistofniveau controleren. De meeste nieuwe auto’s beschikken over een transparant reservoir. Hier kunt u eenvoudig het niveau aflezen aan de hand van de min. en max. markeringen. De remvloeistof dient altijd maximaal te zijn.

Is het niveau van de remolie te laag? Dan kunt u deze met de juiste remvloeistof bijvullen. Het is niet per se een groot probleem als het vloeistofniveau iets is afgenomen. Door het gebruik van het remsysteem kan het enigszins afnemen. Is het niveau echter ernstig gedaald of is het waarschuwingslampje op het dashboard gaan branden? In dit geval is het belangrijk om de oorzaak voor dit vloeistofverlies vast te stellen. Dit gedeelte van het remsysteem is ‘gesloten’ waardoor er eigenlijk geen vloeistof moet kunnen ontsnappen.

Indien het waarschuwingslampje van het remsysteem op uw dashboard gaat branden, kan dit duiden op een te laag vloeistofniveau in het remsysteem. Mocht dit gebeuren, controleer dan ook op een eventuele lekkage. Dit kunt u onder andere controleren door onder uw auto te kijken. Ziet u een heldere bruinkleurige vloeistof rondom de wielen of onder de auto? Dan duidt dit op een lekkage. Uiteraard zijn kleine lekkages soms niet op te merken. Indien u wel een lek vindt, dan mag u absoluut niet verder rijden, ook niet naar de garage. Wanneer u gaat rijden met te weinig of zelfs geen remvloeistof, dan is dit extreem gevaarlijk. De remmen werken namelijk niet of niet voldoende in dit geval. U kunt het best te garage bellen.

Remvloeistof bijvullen

Wanneer u heeft vastgesteld dat het niveau van de remvloeistof te laag is, kunt u de remvloeistof bijvullen. Voor u de remvloeistof bijvult, is het van belang dat u het juiste type remolie heeft. Aan het begin van deze blog wordt uitgelegd hoe u kunt achterhalen welke remvloeistof geschikt is voor uw auto. Let hier goed op, het mengen van verschillende typen brengt een groot risico met zich mee, ze zijn namelijk niet mengbaar. Ook verdient het geen voorkeur om remolie te gebruiken uit een fles die reeds is geopend en waarvan de openingsdatum niet bekend is. Doordat remvloeistof water aantrekt, kan er na verloop van tijd dusdanig water aanwezig zijn in de geopende fles dat de hittebestendigheid van de vloeistof is aangetast. Vult u deze bij in het remsysteem van uw auto, dan kan dit negatieve gevolgen hebben zoals een verminderde werking van het remsysteem. Vul de remvloeistof dus bij voorkeur uit een nieuwe, ongeopende fles met dezelfde specificatie als reeds in uw auto aanwezig is.

Volg de volgende stappen voor het remvloeistof bijvullen:

  1. Zorg dat de auto is afgekoeld en op een vlakke ondergrond staat;
  2. Lokaliseer het remvloeistofreservoir. Deze vindt u op de hoofdremcilinder die zich in de meeste gevallen aan de achterkant van het motorcompartiment bevindt;
  3. Draai de dop van het reservoir af en giet de vloeistof in het gat van het reservoir. Vul de vloeistof aan tot het Max. streepje. Bent u bang om te morsen? Dan kunt u een  trechter gebruiken om de vloeistof bij te vullen;
  4. Veeg het reservoir vervolgens schoon met een schone doek. Veeg ook eventueel gemorste remvloeistof zo snel mogelijk op en voorkom dat het op de lak van de auto terecht komt. Remvloeistof is een bijtende vloeistof, die de lak ernstig kan beschadigen;
  5. Draai vervolgens de dop weer op het reservoir en sluit de motorkap.

Nu u de remvloeistof succesvol heeft bijgevuld, is het van belang dat u regelmatig het vloeistofniveau controleert. Indien blijkt dat het niveau weer daalt, zult u moeten (laten) achterhalen wat daar de oorzaak van is. Zoals eerder benoemd, zit de remvloeistof in een ‘gesloten’ systeem waar er geen ruimte is voor ontsnappen. Blijkt dat de remvloeistof toch in niveau afneemt, dan is de kans erg groot dat er een lekkage bij de remleidingen aanwezig is.

Remvloeistof vervangen

De remvloeistof vervangen is onderdeel van het onderhoud van de auto. Er wordt geadviseerd om de remolie iedere 2 jaar te verversen. Remvloeistof werkt namelijk alleen goed wanneer deze niet verontreinigd is. Laat u de vloeistof te lang in het remsysteem zitten, dan is de kans groot dat het percentage water te hoog wordt. Dit zal het remgedrag negatief beïnvloeden. En een niet goed werkend remsysteem kan leiden tot gevaarlijke situaties. Het is daarom uitermate belangrijk om in ieder geval elke 2 jaar de remvloeistof te vervangen.

Wanneer u de remvloeistof vervangen wilt, zal de oude remolie uit het systeem moeten worden gepompt. Dit kunt u bij een garage laten doen, maar u kunt het ook eenvoudig zelf doet met een olie  vacuümpomp. Let wel op, het kan per auto verschillen hoe u dit precies moet doen. Het wordt wel aangeraden om dit klusje met zijn tweeën uit te voeren. Om zelf de remvloeistof te vervangen kunt u de volgende stappen volgen:

  1. Krik de auto omhoog met een autokrik en zet de auto veilig op assteunen. Het is hierbij van belang dat de auto op een vlakke ondergrond staat;
  2. Open vervolgens de motorkap en lokaliseer het remvloeistofreservoir. Deze vindt u bovenop de hoofdremcilinder die u weer kunt vinden aan de achterkant van het motorcompartiment;
  3. Vul vervolgens het reservoir aan met (nieuwe uit een ongeopende fles) remvloeistof en draai vervolgens de dop weer op het reservoir;
  4. Vervolgens zoekt u bij de remklauw naar een ontluchtingsventiel, dit is vaak een bout met een kleine nippel erop. Dit ventiel heeft u nodig om oude remolie uit het remsysteem te verwijderen. Wat de juiste volgorde is voor het leeghalen, kunt u lezen in het instructieboekje van uw auto. Dit verschilt namelijk per voertuig;
  5. Begin bij de ene remklauw en plaats het passende slangetje van de vacuümpomp over de nippel. U kunt dit ook doen door een doorzichtig slangetje over de nippel te plaatsen en het andere uiteinde in een plastic frisdrankfles te plaatsen;
  6. Nu zult u hulp nodig hebben van een ander persoon. Let op! Draai de nippel nog niet volledig open. Uw hulpje zal nu (met de auto uit) een aantal keren op het rempedaal moeten trappen totdat deze een duidelijke druk voelt. Wanneer deze druk wordt waargenomen zal dit aan u moeten worden doorgegeven door bijvoorbeeld ‘JA of DRUK’ te roepen;
  7. Nu draait u het ventiel open en de remvloeistof zal gaan stromen. Uw assistent zal vervolgens merken dat het rempedaal naar beneden gaat. Wanneer het rempedaal 2/3 naar beneden is moet je stoppen met ontluchten. Indien het rempedaal tot het laatste punt gaat, kunnen de remmen beschadigd raken;
  8. Check nu weer het remvloeistofreservoir en vul deze weer aan tot het maximum streepje is bereikt;
  9. Herhaal stap 6, 7 en 8 ongeveer 5 keer per wiel, tot dat de heldere nieuwe remvloeistof door het doorzichtige slangetje stroomt;
  10. Herhaal de bovenstaande 6 tot en met 9 nu voor elk wiel. Zorg er wel voor dat u na elke ontluchtingsronde het remvloeistof reservoir weer tot het Max.-streepje aanvult;
  11. Nu u alle wielen bij langs bent geweest, zal uw assistent het rempedaal moeten indrukken en vervolgens plotseling moeten loslaten. Als de remvloeistof plotseling omhoog komt, dan wil dat zeggen dat er nog lucht in de leidingen aanwezig is. Dan zult u verder moeten gaan met het ontluchten.
  12. Bent u klaar en is alle lucht uit de remleidingen verdwenen? Zorg er dan voor dat er voldoende remvloeistof in het reservoir zit en draai de dop er vervolgens weer op.
  13. Maak de dop en de bovenkant van het reservoir goed schoon met een schone doek om eventueel gemorste remolie te verwijderen;
  14. Monteer de wielen weer op uw auto en zet de auto weer rustig terug op de grond. U bent klaar, u heeft succesvol de remvloeistof ververst.

Nog een paar belangrijke punten betreft het vervangen van de remolie. Indien u heeft gemorst, zult u dit netjes moeten opruimen. Remvloeistof is een bijtende en schadelijke stof. Kleine lekkages kunt u met een natte handdoek opruimen. Indien u een grote plas heeft veroorzaakt, zult u dit eerst moeten laten absorberen door een niet-ontvlambaar materiaal zoals zand. Nadat de vloeistof is geabsorbeerd kunt u het opscheppen en in de afvalbak deponeren. Belangrijk! Gooi dit zand niet terug in de tuin. Gooi ook nooit remvloeistof in een put of door de gootsteen. Remvloeistof is giftig en kan een gevaar voor het milieu opleveren indien niet goed verwerkt.

Anderen bekeken ook: 

Nog vragen? Neem contact op via klantenservice@winparts.nl of bel naar 085 070 5200

,
We gebruiken cookies voor de beste gebruikerservaring. Lees meer..
OK