Mijn auto stottert, waar ligt dit aan?

22 Juli 2020
Mijn auto stottert, waar ligt dit aan?

Help mijn auto stottert! Wat betekent dit en wat kan er aan gedaan worden? Vragen over een stotterende auto komen vaak voor, het is zelfs de meest gemelde storing bij de pechhulpdienst! Het stotteren van de auto is dus een veelvoorkomend probleem en de ene auto stottert bij het optrekken en de andere bij het starten van de auto. Gelukkig is het stotteren geen directe reden tot paniek, vaak kunt u gewoon rustig doorrijden. Het is wel belangrijk dat u na thuiskomst de auto controleert of laat controleren bij een garage. Ondanks dat het stotteren van de auto geen reden tot paniek is, is er wel degelijk iets met de auto aan de hand wat opgelost moet worden. In deze blog vertellen wij alles over een stotterende auto, wat dit kan betekenen en hoe u dit zelf kunt oplossen! 

Snel naar een specifiek onderwerp navigeren? Klik dan op een van de volgende links:

Oorzaken stotterende auto   

Er kunnen verschillende oorzaken zijn waardoor de auto stottert. Bij moderne auto’s wordt stotteren vaak veroorzaakt door de drie meest voorkomende storingen die te vinden zijn in het  roetfilter, inlaatspruitstuk of  lambdasonde. Wanneer u een oudere auto heeft, kan het zo zijn dat de onderhoudshistorie niet volledig is. Het stotteren of haperen kan dan ook veroorzaakt worden door slijtage van sommige onderdelen die aan vervanging toe zijn. Vaak wordt het stotteren bij deze auto’s veroorzaakt door een van de volgende punten:

Zoals net al aangegeven is, wordt het stotteren bij nieuwere auto's (zowel diesel als benzine) vaak veroorzaakt door een vervuild  roetfilter of inlaatspruitstuk. Dit zijn auto onderdelen die alles te maken hebben met het verbrandingsproces. Hieronder zullen wij de bovengenoemde oorzaken van een stotterende of haperende auto verder uitleggen. 

Auto stottert door vervuild inlaatspruitstuk

Dat de auto schokt of stottert kan worden veroorzaakt door een vervuild inlaatspruitstuk. Het inlaatspruitstuk is onderdeel van het inlaatsysteem en zorgt voor de koude luchtstroom in de motor die nodig is in het verbrandingsproces. Het inlaatspruitstuk kan verstopt raken door de uitlaatgassen, vaak concentreert zich dit rondom de  EGR-klep die de uitlaatgassen terug reguleert. Uiteindelijk resulteert dit in een dichtgeslibd inlaattraject, waardoor de auto niet voldoende lucht meer krijgt en gaat stotteren.

Stotteren door een vervuild inlaatspruitstuk komt voornamelijk voor bij diesels waarbij roetafzettingen de vrije doorstroming van lucht belemmeren. Wanneer het inlaatspruitstuk vervuild is, verloopt de inspuiting en verstuiving van de brandstof niet meer effectief. Dat de auto hapert of stottert kan ook veroorzaakt worden door de lambdasensor. De lambdasensor meet de hoeveelheid restzuurstof in de uitlaat. Dit wordt gebruikt voor het optimaliseren van het brandstofmengsel. Is deze kapot, dan spuit het inlaatspruitstuk teveel of te weinig brandstof in. Doordat in de auto niet meer het juiste brandstofmengsel wordt geproduceerd, kan de auto gaan stotteren of schokken. Is de lambdasonde kapot? Dan kunt u deze zelf vervangen of laten vervangen. Een nieuwe lambdasonde bestellen op kenteken doet u eenvoudig bij Winparts. Vul uw kenteken of automodel in en de geschikte producten voor uw auto worden getoond.

Selecteer uw auto om onderdelen met pasgarantie te tonen.

Vul uw kenteken in of selecteer handmatig

    

Inlaatspruitstuk reinigen of vervangen   

Wanneer de auto schokt of stottert door een vervuilde inlaatspruitstuk, dan zijn er een aantal zaken die u zelf kunt ondernemen om dit op te lossen. Bij het inlaatspruitstuk geldt namelijk dat deze te reinigen is met  additievenWynn Injector reiniger of Wynn’s Petrol EGR 3 zijn hier ideale reinigingsmiddelen voor. Voor het tanken kunt u eenvoudig deze producten aan de brandstoftank toevoegen, dit zal zich mengen met de brandstof. Vervolgens zal de brandstof die wordt ingespoten, gemengd zijn met het reinigingsmiddel waardoor het onderdeel gereinigd wordt. Een gereinigd inlaatspruitstuk zal weer meer lucht doorlaten waardoor het stotteren of schokken van de auto afneemt.

EGR 3Diesel clean 3DPF cleanerInjector cleaner

Een sterk vervuilde  EGR-klep of gasklep kunt u ook reinigen. Geschikte producten hiervoor zijn onder andere EGR cleaner of intake cleaner. Deze producten kunt u eenvoudig op de vervuilde delen spuiten, vervolgens zal de aanslag oplossen. De aanslag kunt u eenvoudig met een doek wegnemen. Hiervoor dient u uzelf toegang te verschaffen tot de vervuilde delen. Meestal zijn ze met het verwijderen van één of twee slangklemmen te bereiken. Wanneer het inlaatspruitstuk en de EGR-klep gereinigd zijn, zal het stotteren van de auto verdwenen moeten zijn. Mocht dit niet het geval zijn, dan kan het inlaatspruitstuk beschadigd zijn. Deze zult u dan waarschijnlijk moeten (laten) vervangen. 

Auto stottert door een verzadigd roetfilter     

Dat de auto schokt of stottert kan ook worden veroorzaakt door een verzadigd roetfilter. Een  roetfilter is  te vinden in het uitlaatsysteem en is verplicht bij dieselmotoren. Dit filter heeft als taak om het schadelijke roet op te vangen die in de uitlaatgassen aanwezig zijn. Na een tijdje raakt dit filter echter vol. Over het algemeen wordt het roetfilter automatisch geleegd door het zogenoemde regeneratieproces. Dit proces wordt vaak ingang gezet tijdens hoge snelheden die over het algemeen enkel gehaald worden op de snelweg. Rijdt u alleen maar door de stad en niet op de snelweg? Dan kan het voorkomen dat dit proces niet in gang wordt gezet. In het uitlaatsysteem worden dan niet de juiste temperaturen behaald om de roetdeeltjes te kunnen verbranden tot as. Na verloop van tijd zal het roetfilter verzadigd raken wat de nodige storingen kan opleveren. 

Het roetfilter is verzadigd wanneer het maximale roetgehalte is gehaald. Nadat het maximum is bereikt, hoort het regeneratieproces te beginnen. Dit is een proces waarbij de roetdeeltjes als ware worden verbrand tot as. Echter, wordt dit proces niet altijd automatisch in gang gezet, waardoor er storingen zoals stotteren ontstaan. De auto kan dan niet voldoende uitademen.  

Roetfilter reinigen of vervangen   

Dat de auto stottert kan dus aan een verstopt roetfilter liggen. Wanneer het roetfilter verstopt zit kunt u hem nog reinigen, mitst u er op tijd bij bent. Reinigen is een stuk goedkoper dan het roetfilter laten vervangen. Een roetfilter reinigen kunt u gemakkelijk zelf doen. Wel is het belangrijk dat u de juiste middelen gebruikt, verkeerde reinigingsmiddelen kunnen zorgen voor schade aan het filter.

U kunt bijvoorbeeld kiezen voor  Wynn’s Diesel Cleaners of Eurol DPF Cleaner welke speciaal voor de reiniging van het roetfilter is gemaakt. Deze producten gooit u in een bijna lege brandstoftank door de brandstof heen, hiermee wordt het gehele brandstofsysteem gereinigd. Er wordt aangeraden om dit product om de 10.000 km te gebruiken, ook als preventie. Voor een optimale werking dient u een flink stuk over te snelweg te gaan rijden. Als blijkt dat de auto na de reinigingsbeurt nog steeds stottert, dan is er waarschijnlijk iets anders aan de hand. Laat dan bij de garage controleren of er een onderdeel beschadigd of kapot is. Een nieuw roetfilter kunt ook u bij Winparts bestellen en bij een van onze montagepartners laten installeren. Een roetfilter op kenteken bestellen is erg eenvoudig. Voer uw kenteken of automodel in en de geschikte producten voor uw auto worden getoond.

Selecteer uw auto om onderdelen met pasgarantie te tonen.

Vul uw kenteken in of selecteer handmatig

Vervuilde of versleten bougies

Een ander veelvoorkomende oorzaak van het schokken of stotteren van de auto zijn vervuilde of versleten bougies. De bougie heeft als taak om te vonken waardoor de brandstof kan ontsteken. Wanneer de bougies vervuild of versleten zijn, zullen ze niet goed vonken waardoor de auto tijdens het starten zal stotteren. Wilt u meer lezen over defecte bougies en hoe u deze zelf kunt vervangen? Lees dan onze blog:  Zelf bougies vervangen doe je zo.

Doorrijden met een stotterende auto?  

Wanneer u al een tijdje doorrijdt met een stotterende auto, dan kan dit negatieve gevolgen hebben. Rijdt u door met een vol roetfilter? Dan kan dit leiden tot meer brandstofverbruik, waardoor u duurder rijdt. Een ander gevolg die kan optreden is dat uw auto meer fijnstof uitstoot dan is toegestaan. Dit kan er in resulteren dat uw auto niet door de APK-keuring komt. Ook kan het roetfilter kapot gaan en het vervangen van een roetfilter bij de garage kan hoog in de kosten oplopen. Rijdt dus niet te lang door met een schokkende, haperende of stotterende auto.  

Doorrijden met een verstopt inlaatspruitstuk heeft ook een aantal gevolgen voor u en uw auto. Net als bij het roetfilter kan het leiden tot een hoger brandstofgebruik. Ook kan het doorrijden ervoor zorgen dat uw auto minder vermogen heeft, dit zult u merken bij het optrekken of op de snelweg, de auto houdt zich in. Een ander gevolg is dat uw auto meer vuile uitlaatgassen doorlaat, dit kan er toe leiden dat uw auto sneller slijtage oploopt. Wanneer de auto stottert, raden wij het zeker aan om de oorzaak snel te onderzoeken en te verhelpen.

Nog vragen? Neem contact op via klantenservice@winparts.nl of bel naar 085 070 5200

Anderen bekeken ook:

Op de hoogte gesteld worden als er een nieuwe blog online staat? Of als eerste op de hoogte zijn van excuslieve aanbiedingen, kortingen en winacties? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief en ontvang direct 10% korting op je eerste bestelling.

,
We gebruiken cookies voor de beste gebruikerservaring. Lees meer..
OK