Mijn auto slaat af

05 Maart 2025
Mijn auto slaat af

U bent aan het rijden en ineens slaat uw auto af. Of u staat stil bij het stoplicht en de motor stopt ermee. Geen paniek! Het overkomt veel mensen en is vaak goed op te lossen. In deze blog leggen we uit wat de mogelijke oorzaken zijn, wat u zelf kunt doen en wat de mogelijke kosten van reparatie zijn.

Redenen dat de auto afslaat

Er zijn verschillende redenen waarom uw auto kan afslaan. Het kan iets simpels zijn, maar ook een complexer probleem. Het moment waarop de auto afslaat, geeft vaak al een indicatie van wat er aan de hand is. 

Tijdens het rijden

Als uw auto afslaat tijdens het rijden, kan er iets mis zijn met het brandstofsysteem. Krijgt de motor wel genoeg brandstof? Een verstopt brandstoffilter, een defecte brandstofpomp of een probleem met de injectoren kunnen de boosdoener zijn. Bij de garage kost het vervangen van de brandstofpomp tussen de € 200,- en € 600,-  afhankelijk van het type auto. Een (deel van) de brandstofslang vervangen kost een stuk minder, ongeveer tussen de € 30,-  en € 70,- met de reparatiekosten inbegrepen.

Het probleem kan ook zitten in de ontsteking. Bougies zorgen voor de vonk die de brandstof ontsteekt. Als de bougies of bobines versleten zijn, kan de motor ineens afslaan. Moderne auto's zitten vol sensoren die informatie doorgeven aan de boordcomputer (ECU). De krukassensor en nokkenassensor controleren het toerental van de motor. Als de sensoren kapot of vies zijn, geven ze verkeerde informatie door. Hierdoor kan de auto gaan schokken bij het starten of, bij een warme motor, afslaan.

Oorzaak Hoe groot is het probleem? Kosten (indicatie)
Probleem met brandstofsysteem (verstopt filter, defecte pomp, injectoren) Niet mee doorrijden. Zelf repareren is complex Brandstofpomp: € 200,- tot € 600,- Brandstofslang: € 30,- tot € 70,-
Probleem met ontsteking (versleten bougies/bobines) Niet mee doorrijden. Bougies vervangen is zelf te doen, bobines is complexer Bougies: € 40,- tot € 100,-
Bobine: € 100,- to € 350,-
Defecte/vuile krukassensor/nokkenassensor Niet mee doorrijden. Zelf repareren is complex € 50,- tot € 200,-

Bij het starten

De startmotor brengt de motor op gang. Als deze defect is, kan de motor niet starten. Als uw motor wel start, maar gelijk weer afslaat, kan een lege accu het probleem zijn. 

Het probleem kan ook bij uw autosleutel liggen. Moderne auto's hebben een startonderbreker die voorkomt dat de auto gestolen wordt. Een transponder in de autosleutel communiceert met de startonderbreker. Als de sleutel kapot is, kan de auto niet starten of slaat die direct weer af.

Oorzaak Hoe groot is het probleem? Kosten (indicatie)
Defecte startmotor Zelf repareren is complex € 200,- tot € 400,-
Lege accu Accu vervangen is zelf te doen € 60,- tot  €200
Probleem met startonderbreker/transponder in sleutel Niet zelf te repareren Hangt af van oorzaak

Als u stilstaat/bij het afremmen

Het stationair toerental is het toerental waarop de motor draait als u geen gas geeft. Dit wordt bepaald door de boordcomputer. Als het toerental te laag is afgesteld, kan de motor afslaan bij het afremmen. De boordcomputer controleert het stationaire toerental via de  stationair regelklep. Het doet dit door meer of minder lucht door te laten. Als de regelklep vervuild of stuk is, kan uw auto afslaan. Vaak merkt u dan ook dat het toerental onregelmatig is als de auto stationair draait.

De  gasklep regelt hoeveel lucht de motor ingaat tijdens het rijden. Een vervuilde gasklep kan ervoor zorgen dat de motor onregelmatig loopt en afslaat. Een lek in een vacuümslang kan de lucht-brandstof verhouding verstoren, waardoor de motor afslaat. Bij één van deze problemen, merkt u meestal dat het toerental onregelmatig is wanneer de motor stationair draait.

Oorzaak Hoe groot is het probleem Kosten (indicatie)
Verkeerd afgesteld stationair toerental Zelf te repareren Afhankelijk van de oorzaak
Vervuilde/defecte stationair regelklep Zelf te repareren Ongeveer €100,- voor reiniging,
€ 50,- tot € 200,- voor nieuw onderdeel
Vervuilde gasklep Schoonmaken is vaak zelf te doen Niet meer dan €10,- voor reiniger
Lek in vacuümslang Niet altijd makkelijk zelf te vinden/repareren Afhankelijk van locatie van de slang

Bij het wegrijden/optrekken

We gaan er voor het gemak vanuit dat u weet hoeveel gas u moet bijgeven om met uw auto weg te rijden. Als uw auto toch ineens begint af te slaan wanneer u wilt optrekken, is de koppeling misschien versleten. Een versleten koppeling kan slippen en ervoor zorgen dat de motor afslaat bij het optrekken.

Het probleem kan ook bij de luchtmassameter liggen. De luchtmassameter meet de hoeveelheid lucht die de motor in gaat. Een defecte luchtmassameter kan de ECU verkeerde informatie geven, waardoor de motor afslaat bij het optrekken. Soms kunt u de luchtmassameter nog reinigen met een additief.

Oorzaak Hoe groot is het probleem Kosten (indicatie)
Versleten koppeling Zelf te repareren € 60,- tot € 2000,- voor onderdelen,
€ 700,- tot € 1000,- voor montage
Defecte luchtmassameter Reiniging kan zelf worden gedaan
€ 10,- voor reinigen met additief,
€ 60,- to € 500,- voor onderdeel

Wat moet u doen als de auto afslaat?

Raak niet in paniek! Als uw auto afslaat, is er meestal niks ernstigs aan de hand. Zet uw alarmlichten aan en probeer de auto veilig aan de kant van de weg te zetten. Probeer de auto opnieuw te starten. Lukt dit niet direct, wacht dan een paar minuten voordat u het opnieuw probeert.

Controleer daarna eerst de basisdingen:

Check of er voldoende brandstof in de tank zit. Kijk of u losse stekkers of kabels ziet onder de motorkap. Dit is misschien lastig te zien als u geen expert bent. Als de auto blijft afslaan, is het verstandig om de garage te bellen. Zij kunnen de auto uitlezen en de oorzaak achterhalen.

Wat kunt u zelf doen?

Of u het probleem zelf kunt oplossen, hangt natuurlijk af van de oorzaak waarom uw motor afslaat. Er zijn in ieder geval een aantal dingen die u kunt doen om problemen te voorkomen. Bij regelmatig onderhoud worden de bougies, filters en andere onderdelen gecontroleerd en vervangen indien nodig. Zo blijft u problemen voor.

Als u een vermoeden heeft wat het probleem veroorzaakt, zijn er een aantal dingen die u zelf kunt doen om het op te lossen:

Brandstofsysteem

Als het brandstofsysteem vervuild is, bijvoorbeeld door verstopte injectoren, kunt u een brandstofsysteem reiniger aan uw brandstof toevoegen om het vuil op te lossen. Dit is een simpele en goedkope oplossing. Als injectoren te vuil zijn, kan een additief dit niet meer oplossen. Het is daarom belangrijk om op tijd in te grijpen als u een probleem heeft met uw auto.

Gasklep

Als de gasklep vervuild is, kunt u het vaak ook zelf schoonmaken. Dit hangt er wel vanaf waar het gasklephuis zit in uw auto. Bij veel auto's zit het ergens tussen het motorblok en het luchtfilter, meestal zit het tegen de motor aan gemonteerd. U kunt het gasklephuis gewoon losschroeven met een ratel en de klep vervolgens schoonmaken met een doek en remmenreiniger.

Ontsteking

Als uw accu zwak is, kunt u die gemakkelijk zelf vervangen. Een nieuwe accu kost ongeveer € 60,- tot € 200,-. Voordat u dit doet, is het verstandig om te kijken of de accuklemmen en -polen schoon zijn. Als hier roest op zit, kan de accu niet goed stroom overbrengen. U kunt ze eenvoudig zelf schoonmaken met een mengsel van bakpoeder en water.

Controleer ook de bougies. Ziet u dat de contactpuntjes op (een van) de bougies zwart zijn? Dan zijn ze aan vervanging toe. Dit is niet moeilijk. Vervang gelijk alle bougies, zodat het probleem niet meteen terugkomt. Afhankelijk van uw auto, kost dit u tussen de € 40,- en € 100,-.

Complexere problemen, zoals defecte sensoren of een kapotte brandstofpomp, kunt u alleen zelf oplossen als u veel technische ervaring heeft. Anders kunt u beter naar een garage gaan.