Schiet de auto uit de versnelling tijdens het accelereren of tijdens het loslaten van het gas? Dan kan dit duiden op een probleem in de versnellingsbak, de auto hoort namelijk niet zomaar naar neutraal te schieten. Maar wat kan er dan precies aan de hand zijn in de versnellingsbak en hoe kan dit worden opgelost? Dit leggen wij allemaal uit in deze blog.
Snel naar een specifiek onderwerp navigeren? Klik dan op een van de volgende links:
- Hoe werkt de versnellingsbak?
- Waarom schiet de auto uit de versnelling?
- Repareren, reviseren of vervangen?
Hoe werkt de versnellingsbak?
De versnellingsbak zorgt ervoor dat u de mogelijkheid heeft om steeds een andere versnelling te gebruiken. In een versnellingsbak zitten vaak 5 of 6 tandwielsets. Per set zit er een tandwiel op de ingaande as en een op de uitgaande as. Staat de versnellingsbak in de neutrale stand, dan draaien deze tandwielen los op hun as. Gaat u vervolgens schakelen, dan wordt de schakelmof een ring verschoven. Tijdens het schakelen worden de losdraaiende tandwielen verbonden met de as waarop ze zich bevinden. Vervolgens wordt één ring gelost en wordt er met een andere verbonden. Om ervoor te zorgen dat deze handelingen soepel en efficiënt verlopen, is er versnellingsbakolie aanwezig. De versnellingsbakolie zorgt voor een goede smering tussen de onderdelen in de versnellingsbak.
Waarom schiet de auto uit de versnelling?
Wanneer de auto uit de versnelling schiet, kunnen er meerdere oorzaken zijn. Het probleem kan namelijk zitten in de slijtage van onderdelen zoals de schakelmof of de synchromeshring. Doordat er in de versnellingsbak veel wrijving ontstaat en veel kracht wordt uitgeoefend tijdens het schakelen, is de kans op slijtage zeker aanwezig. De slijtage aan deze onderdelen kunnen ervoor zorgen dat de auto uit de versnelling schiet.
Versleten schakelmof
Op het moment dat u schakelt, zal de schakelvork verplaatst worden. Deze schakelvork wordt gebruikt om de schakelmof te bedienen, die weer is verbonden met de versnellingspook. Beweegt u vervolgens de versnellingspook, dan zal de schakelmof naar de betreffende versnelling bewegen. Vervolgens grijpt de deze versnelling aan en wordt de versnelling ingeschakeld. Maar schiet de auto uit de versnelling? Dan kan dit er dus op duiden dat de schakelmof versleten is.
Versleten synchromeshring
Dat de auto uit de versnelling schiet, kan ook aan de synchromeshring liggen. De synchromeshring is een slijtage onderdeel, die door het schakelen steeds te maken krijgt met wrijving. Zeker wanneer u 'slecht' of sportief rijdt met de auto, zal dit onderdeel snel slijten. Door de slijtage wordt de afstand tussen de ring en het tandwiel kleiner. Om te controleren of er daadwerkelijk slijtage aan de synchromeshring is, kunt u met een voelermaat de afstand meten. Let wel op, hiervoor dient de versnellingsbak uit elkaar gehaald te worden. De fabrikant geeft in de gebruiksaanwijzing aan wat de maximale slijtagegrens is. Blijkt dat de gemeten waarde kleiner is dan hierin beschreven staat, dan zal de synchromeshring vervangen moeten worden.
Losgelopen borging of versleten motorsteun
In sommige gevallen kan de oorzaak ook iets kleins zijn, waardoor de auto toch onverhoopt uit de versnelling schiet. Zo kan er bijvoorbeeld een losgelopen borging (zoals een moer) of een versleten motorsteun de oorzaak zijn. Een versleten of defecte ophanging kan bewegingsvrijheid creëren, juist bij het optrekken of het loslaten van het gas. Het schakelmechanisme dat meebeweegt kan ervoor zorgen dat de auto uit de versnelling schiet.
Repareren, reviseren of vervangen?
Wanneer er een onderdeel in de versnellingsbak versleten is, zult u zeker actie moeten ondernemen. Blijft u doorrijden met een defecte versnellingsbak, dan kan dit veel schade aanrichten aan de auto. Uiteindelijk kan dit er toe leiden dat de auto een duurdere reparatie nodig heeft. Dus hoort u gerammel tijdens het schakelen of schiet de versnelling er soms uit, onderneem dan actie en blijf niet te lang doorrijden. In principe zijn er drie acties die u kunt ondernemen; repareren, reviseren of vervangen,
Versnellingsbak repareren
Wanneer de versnellingsbak of onderdelen daarvan defect zijn, dan kunt u dit (laten) repareren. Wij raden het zelf repareren van de versnellingsbak enkel aan als u over de juiste kennis beschikt. Het repareren is iets anders dan de versnellingsbak reviseren. Bij het repareren wordt enkel het defecte onderdeel aangepakt terwijl bij reviseren meerdere onderdelen worden vervangen. Het (laten) repareren van het defecte onderdeel in de versnellingsbak zal vaak de goedkoopste optie zijn. De kosten zullen per merk en type auto echter verschillen, bij de ene auto is het onderdeel namelijk eenvoudiger te bereiken dan bij de andere auto. Toch zelf het onderdeel vervangen? Dan vindt u bij Winparts benodigde producten zoals gereedschap, versnellingsbaksteunen, pakkingen en versnellingsbakolie.
Selecteer uw auto om onderdelen met pasgarantie te tonen.
-
ABARTH
-
ACURA
-
ADDAX
-
AIWAYS
-
AIXAM
-
ALFA ROMEO
-
ALPINA
-
ALPINE
-
ASTON MARTIN
-
AUDI
-
AUSTIN
-
AUSTIN-HEALEY
-
AUTOBIANCHI
-
MAHINDRA
-
MAN
-
MASERATI
-
MAXUS
-
MAYBACH
-
MAZDA
-
MCLAREN
-
MERCEDES-BENZ
-
MERCURY
-
MG
-
MIA ELECTRIC
-
MICRO
-
MICROCAR
-
MINI
-
MITSUBISHI
-
MORGAN
-
MORRIS
-
MPM MOTORS
-
SAAB
-
SEAT
-
SERES
-
SEVIC
-
SHELBY
-
SHINERAY
-
SKODA
-
SKYWELL
-
SMART
-
SPORTEQUIPE
-
SPYKER
-
SSANGYONG
-
SUBARU
-
SUZUKI
-
SWM MOTORS
Onderdelen worden aangepast op uw auto
Versnellingsbak reviseren
Het (laten) reviseren van de versnellingsbak is vaak duurder dan het (laten) repareren. Echter is de versnellingsbak reviseren wel voordeliger dan het vervangen van de complete bak. Bij het reviseren van de versnellingsbak wordt alles gecontroleerd , schoongemaakt en worden alle versleten delen gerepareerd of vervangen. Uiteindelijk zal de versnellingsbak weer zo goed als nieuw zijn. De kosten voor het laten reviseren van de versnellingsbak liggen al snel tussen de € 1000 en € 2000. Dit is echter wel goedkoper dan het vervangen van de complete versnellingsbak.
Vervangen versnellingsbak
Wanneer de versnellingsbak niet meer te repareren of te reviseren is, dan is vervangen vaak nog de enige optie. Bij het vervangen kunt u kiezen voor een nieuwe of een tweedehands gereviseerde versnellingsbak. De kosten voor een nieuwe versnellingsbak liggen al snel rond de € 2500. Houd er rekening mee dat hier zaken zoals demontage, montage en arbeidsuren nog overheen komen.
Nog vragen? Neem contact op via [email protected] of bel naar 085 070 5200
Anderen bekeken ook:
- Hoe moet ik een koppeling vervangen?
- Hoe moet ik een distributieriem of distributieketting vervangen?
- Mijn auto maakt een ratelend/tikkend geluid
Op de hoogte gesteld worden als er een nieuwe blog online staat? Of als eerste op de hoogte zijn van exclusieve aanbiedingen, kortingen en winacties? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief en ontvang direct 10% korting op je eerste bestelling.