
Schiet uw auto uit de versnelling tijdens het optrekken of wanneer u het gas loslaat? Dit kan wijzen op een probleem met de versnellingsbak. Hoe de versnellingsbak werkt en waarom uw auto uit de versnelling schiet, leest u allemaal in deze blog. We vertellen u ook wat het kost om de versnellingsbak zelf te repareren en om het te laten doen bij de garage en geven advies over de beste aanpak.
Laatst aangepast op 02-05-2025
Snel naar een specifiek onderwerp navigeren? Klik dan op een van de volgende links:
- Hoe werkt de versnellingsbak?
- Waarom schiet de auto uit de versnelling?
- Repareren, reviseren of vervangen?
Hoe werkt de versnellingsbak?
De versnellingsbak zorgt ervoor dat u verschillende versnellingen kunt gebruiken. Een versnellingsbak heeft vaak 5 of 6 sets tandwielen.
Per set zit er een tandwiel op de ingaande as (vanaf de motor) en een op de uitgaande as (naar de versnellingsbak). In de neutrale stand draaien de tandwielen op de uitgaande as los rond.
Tijdens het schakelen verbindt een schakelmof de losdraaiende tandwielen met de as waarop ze zich bevinden. Om het snelheidsverschil tussen de draaiende en stilstaande tandwielen op te vangen, zitten er zogeheten synchromeshringen tussen de tandwielen. Deze ringen vangen het snelheidsverschil tussen het draaiende tandwiel en het stilstaande tandwiel op en helpen soepel te schakelen.
Versnellingsbakolie zorgt ervoor dat alle onderdelen soepel langs elkaar bewegen, smeert de lagers en tandwielen en voert warmte af.
Waarom schiet de auto uit de versnelling?
Door alle bewegende onderdelen is de versnellingsbak gevoelig voor slijtage. Door deze slijtage grijpen onderdelen minder goed in elkaar, wat ervoor kan zorgen dat uw auto uit de versnelling springt. Daarom komt dit probleem meestal voor bij oude auto's, maar als u een sportieve rijstijl heeft kan het ook bij een nieuwere auto voorkomen.
Meestal ligt de oorzaak bij één van de volgende onderdelen:
- Versleten schakelmof: De schakelvork bedient de schakelmof. Als de schakelmof versleten is, blijft de versnelling niet goed ingeschakeld.
- Versleten synchromesh ring: De synchromesh ringen slijten door wrijving tijdens het schakelen. Hierdoor wordt de afstand tussen de ring en het tandwiel kleiner.
- Losgelopen borging of versleten motorsteun: Een moertje dat loszit of een versleten motorsteun kan speling creëren, waardoor het schakelmechanisme meebeweegt als u remt of gas geeft. Hierdoor kan de auto uit de versnelling schieten.
- Verkeerde transmissieolie: Als uw versnellingsbakolie vervuild is of de verkeerde viscositeit heeft, kan dat zorgen voor problemen met het schakelen en extra slijtage aan de versnellingsbak.
- Problemen met de schakelstang of schakelkabels: Door slijtage kan er speling ontstaan in de kabels die de beweging van de schakelpook overbrengen op de versnellingsbak. Hierdoor wordt de versnelling niet goed ingeschakeld en kan de auto weer uit de versnelling schieten.
- Slijtage van de schakelvork: De schakelvork helpt op bij het selecteren van een versnelling. Door slijtage kan er speling ontstaan, waardoor de auto uit de versnelling springt bij het optrekken, bergopwaarts rijden of bij het gas loslaten.
Repareren, reviseren of vervangen?
Wanneer er een onderdeel in de versnellingsbak versleten is, moet u hier iets aan doen. Doorrijden met een defecte versnellingsbak kan dit meer schade aanrichten aan uw auto. Uiteindelijk pakt de reparatie dan duurder uit. In principe kunt u drie dingen doen: repareren, reviseren of vervangen.
Als u de versnellingsbak laat repareren, wordt alleen het kapotte onderdeel vervangen. De kosten van reparatie verschillen per automerk en model, maar omdat de hele versnellingsbak gedemonteerd moet worden, is dit een dure klus. Toch is het meestal goedkoper dan uw versnellingsbak laten reviseren. U kunt proberen uw versnellingsbak zelf te repareren, bijvoorbeeld als alleen de versnellingsbaksteun kapot is. Doe dit alleen als u veel technische kennis en het juiste gereedschap heeft. Onjuiste reparatie van de versnellingsbak kan tot meer schade leiden.
Selecteer uw auto om onderdelen met pasgarantie te tonen.
-
ABARTH
-
ACURA
-
ADDAX
-
AIWAYS
-
AIXAM
-
ALFA ROMEO
-
ALPINA
-
ALPINE
-
ASTON MARTIN
-
AUDI
-
AUSTIN
-
AUSTIN-HEALEY
-
AUTOBIANCHI
-
MAHINDRA
-
MAN
-
MASERATI
-
MAXUS
-
MAYBACH
-
MAZDA
-
MCLAREN
-
MERCEDES-BENZ
-
MERCURY
-
MG
-
M-HERO
-
MIA ELECTRIC
-
MICRO
-
MICROCAR
-
MINI
-
MITSUBISHI
-
MOBILIZE
-
MORGAN
-
MORRIS
-
MPM MOTORS
-
SAAB
-
SEAT
-
SERES
-
SEVIC
-
SHELBY
-
SHINERAY
-
SILENCE
-
SKODA
-
SKYWELL
-
SMART
-
SPORTEQUIPE
-
SPYKER
-
SSANGYONG
-
SUBARU
-
SUZUKI
-
SWM MOTORS
Onderdelen worden aangepast op uw auto
Versnellingsbak reviseren
Het (laten) reviseren van de versnellingsbak is vaak duurder dan het (laten) repareren, maar goedkoper dan een nieuwe versnellingsbak. Bij het reviseren van de versnellingsbak worden alle onderdelen gecontroleerd, schoongemaakt en worden alle versleten onderdelen gerepareerd. Uiteindelijk is de versnellingsbak dan weer zo goed als nieuw. Een versnellingsbak laten reviseren kost ongeveer € 1000,- tot meer dan € 2000,-.
Versnellingsbak vervangen
Wanneer de versnellingsbak niet meer te repareren of te reviseren is, is vervangen vaak nog de enige optie. U kunt dan kiezen voor een nieuwe of een tweedehands gereviseerde versnellingsbak. De kosten voor een nieuwe versnellingsbak liggen al snel rond de € 2500,- tot wel € 5000,-. Houd er rekening mee dat hier nog demontage, montage en arbeidsuren bij op komen.
De meeste auto's met een versleten versnellingsbak zijn ouder dan 10 jaar. Vaak is reparatie dan duurder dan de waarde van de auto, waardoor de meeste mensen ervoor kiezen om de auto weg te doen.
Nog vragen? Neem contact op via [email protected] of bel naar 085 070 5200
Als eerste op de hoogte zijn van exclusieve aanbiedingen, kortingen en winacties? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief en ontvang direct 10% korting op je eerste bestelling.
Veelgestelde vragen
Wat als een auto uit de versnelling schiet?
Breng de auto rustig tot stilstand en rijdt niet verder, maar laat de versnellingsbak controleren.
Waarom schiet een auto uit de versnelling?
Dit komt meestal door slijtage aan de versnellingsbak, bijvoorbeeld aan de schakelmof, of synchromeshring, of door een losse versnellingsbaksteun.