Meest voorkomende oorzaken van autopech op vakantie

17 Juni 2024
Meest voorkomende oorzaken van autopech op vakantie

De zomer staat voor de deur en dat betekent dat veel mensen uitkijken naar hun autovakantie. Ieder jaar rapporteert de Wegenwacht weer recorddruktes op de wegen op Zwarte Zaterdag. Als u onderweg bent naar uw vakantiebestemming, wilt u natuurlijk niet stil komen staan langs de weg met pech. Daarom is een snelle controle en goede voorbereiding net zo belangrijk als het plannen van uw uitstapjes en overnachtingen. Om het makkelijk te maken, hebben wij een overzicht van de meest gemelde pechgevallen, zodat u deze in ieder geval kan voorkomen.

1. Accu problemen

We hebben het al vaak gezegd en ook hier komt hij weer voorbij. De auto accu is een belangrijk maar gevoelig onderdeel van uw auto. Een oude accu loopt snel leeg omdat die niet meer goed spanning vasthoudt. Met een lege accu kan uw auto niet starten en ook niet draaiende blijven. In de zomer komt hier de extra last van de airconditioning nog bij.

Om te voorkomen dat uw accu zomaar leegloopt, kijkt u hem voor u weggaat nog eens goed na. U kunt de accu doormeten om te zien of deze nog goed is. Koppel de batterij af en controleer de contactpunten op roest of vuil. Vuile contacten lekken meer stroom. Haal hier dus even een doekje overheen om dit tegen te gaan. Als u recent alleen korte stukjes heeft gereden is het verstandig om een langer ritje over de snelweg te maken. Door een half uur te rijden laadt u de accu weer volledig op.

Helaas komt het ook veel voor dat men vergeet de lampen, radio of andere apparaten uit te zetten. Als u dan terugkomt bij de auto, staat u voor een vervelende verrassing. Om te voorkomen dat u gestrand raakt, is het verstandig om altijd  startkabels bij u te hebben. Zo kan iemand u tenminste redden als de auto niet meer start. Wilt u niet hoeven rekenen op anderen? Met een  accubooster start u de auto, precies zoals u dat met startkabels ook zou doen. Met een acculader voorkomt u dat de accu leegloopt terwijl de auto stilstaat.

2. Lekke band

Een lekke band onderweg is niet fijn. Nog erger is het, als u een lekke band krijgt en geen reserveband bij u heeft. Wat een vervelend klusje had kunnen zijn, wordt dan uren wachten tot iemand uw band kan vervangen. Zorg daarom dat u een reserveband bij u heeft. Het is natuurlijk handig als die band in redelijke conditie is en ook is opgepompt.

Verder wilt u zorgen dat u een  krik en een T-sleutel heeft. Controleer ook of uw auto slotbouten heeft. Het is nog irritanter om langs de weg te staan met uw krik, T-sleutel en uw reserveband, en er vervolgens achter te komen dat u de band niet kan verwijderen omdat u geen passende dop heeft.

Als tijdelijke oplossing voor een lekke band, zijn er ook speciale  banden reparatie kits beschikbaar.

U kunt de kans op een lek verkleinen, door een goed stel banden met voldoende profiel onder uw auto te hebben. Voor vertrek is het verstandig om de bandenspanning nog even te controleren. Dit kunt u doen met een  bandenspanning- en profielmeter. Bij de meeste tankstations vindt u vaak ook een dergelijke bandenspanningsmeter, en kunt u ook de banden oppompen.

De juiste bandenspanning is niet alleen goed voor uw banden zelf, het draagt ook bij aan een lager brandstofverbruik!

3. Oververhitting

Als u naar Zuid-Europa op vakantie gaat, gaat u waarschijnlijk vanwege het mooie weer en de zon. Een nadeel hiervan is dat uw automotor sneller oververhit raakt. Zeker als u ook in de bergen bent waar de motor toch al harder moet werken. Soms is het onvermijdelijk dat uw motor oververhit raakt, maar er zijn wel een paar dingen die u kunt doen om de kans te verkleinen.

Een belangrijk ding is om te controleren dat er nog genoeg  koelvloeistof in het reservoir zit. Controleer ook het niveau van de motorolie, de olie helpt namelijk ook mee bij het koelen van uw motor. Daarnaast is het belangrijk dat de olie nog vers genoeg is. Vervuilde motorolie bevat vuil en metaaldeeltjes. Vervuilde olie kan voor wrijving zorgen, die ook weer tot hitte leidt.

Uw rijstijl heeft ook invloed op de temperatuur van de motor. Veel mensen hebben geleerd in een laag toerental te rijden. Als u in de bergen rijdt, is dit ontzettend zwaar voor de motor. Schakel dus terug als dat kan.

Bij filerijden helpt het om zo min mogelijk te schakelen. Houd dus afstand van de persoon voor u en ga niet bij de kleinste beweging rijden. Dit is sowieso een goede tip bij filerijden. Door al dit versnellen en remmen blijven files namelijk langer dan nodig.

4. Koppeling

In Nederland hebben we maar weinig bergen. Dat betekent dat onze koppeling niet erg hard hoeft te werken bij een hellingproef. Veel mensen komen er daarom pas achter dat hun koppeling aan vervanging toe is, wanneer ze met een volle auto en een caravan door de bergen rijden. Dat rijdt niet zo lekker. Om te voorkomen dat u met een slippende koppeling door de bergen rijdt, is het daarom verstandig om deze snel na te (laten) kijken.

Een teken van een versleten koppeling is dus dat deze gaat slippen. Dit betekent dat u het koppelingspedaal laat opkomen, gas bij geeft, maar de auto komt niet meer zo snel in beweging als u gewend bent. Dit gaat vaak heel geleidelijk over een langere tijd en kan daardoor moeilijk te merken zijn. Toch kunt u het wel horen, omdat uw auto wel de toeren maakt, maar niet in beweging komt. Een ander duidelijk teken van een slippende koppeling is dat het pedaal niet meer helemaal omhoog komt. U voelt dus speling in de eerste paar centimeter van het pedaal.

Als de koppeling versleten is, kunnen de platen verroest zijn of niet meer goed in elkaar grijpen. U merkt dan ook speling in het schakelen. U kunt de juiste versnelling niet meer goed vinden.

Problemen met de koppeling zitten vaak in de  koppelingskabel, die van het pedaal naar de koppelingsplaat gaat. De kabel kan een knik oplopen of roest vormen. Wanneer u dan heel intensief de koppeling gebruikt (bijvoorbeeld in de bergen), kan de kabel ineens knappen. U kunt dan niet meer schakelen. Als u één van de bovenstaande dingen opmerkt bij het schakelen, is het dus verstandig om dit toch even na te laten kijken voor vertrek.

5. Verkeerde brandstof

Het gebeurt vaker dan u denkt, of misschien heeft u het zelf ook weleens gehad. Wanneer u in het buitenland rijdt in een huurauto, of u heeft heel lang gereden en bent vermoeid. Dan kan het gebeuren dat u de verkeerde brandstof tankt.

Als u de verkeerde brandstof heeft getankt kan dat tot veel problemen leiden. Dit hangt ervan af hoe groot het verschil is. Als u E98 tankt in plaats van E95 zal dit niet zo snel een ramp zijn. In het ergste geval merkt u dat de motor niet gaat trillen of “kloppen” omdat de brandstof iets sneller of langzamer ontbrandt.

Een groter probleem is het, wanneer u benzine en diesel verwisselt. Diesel heeft speciale additieven die de motor smeren, terwijl het door het brandstofsysteem loopt. Benzine heeft dit veel minder. Als u gaat rijden met benzine in uw dieselauto zal dit voor schade zorgen aan uw brandstofsysteem.

Wanneer u diesel in uw benzineauto tankt, zal de motor slecht ontbranden. Diesel ontbrandt spontaan wanneer het onder druk wordt gezet. Benzine doet dit juist niet. Uw motor zal daarom slecht draaien als er diesel inzit. Daarnaast kan diesel zorgen voor een verhoogde oliedruk, wat tot lekken leidt. Rijd dus nooit door als u per ongeluk diesel in uw benzine auto heeft getankt. 

Ook handig om te weten: Als uw auto op LPG rijdt, zijn er binnen Europa verschillende aansluitingen aan de pomp. Het kan dus zijn dat u een verloopstuk voor de gasnippel nodig heeft. 

Als u een verkeerde brandstof heeft getankt, is het verstandig om de Strijders in Geel in te schakelen. De Wegenwacht beschikt over wagens met speciale installaties die het brandstofsysteem leeg kunnen pompen.