Wegligging is een belangrijk onderdeel van uw rijervaring. Een goede wegligging betekent voor iedereen iets anders, zo zorgt een stuggere ophanging voor een strakkere rit, maar minder comfort. Er zijn verschillende manieren om de wegligging van uw voertuig te verbeteren, maar luchtvering is misschien wel de meest geavanceerde oplossing. In deze blog kijken we naar de voor- en nadelen van luchtvering, de kosten ervan en hoe onderhoudsvriendelijk het is.
Hoe werkt luchtvering op de auto?
De meeste auto's maken gebruik van schokdempers om de hobbels van de weg te verminderen. Schokdempers maken vaak gebruik van een combinatie van hydrauliek en veren om dit te doen. Luchtvering maakt –zoals de naam zegt- gebruik van lucht om de rit steviger te of zachter te maken. Hiervoor gebruikt het rubberen luchtbalgen of pneumatische veerpoten die de schokken opvangen.
De druk in de balgen bepaalt hoe stug de demping is. Deze wordt geregeld door een systeem van compressoren en regelkleppen die in verbinding staan met de autocomputer (ECU). Je kan het zien als luchtkussens onder de assen. Het mooie hieraan is dat de demping kan worden aangepast. Dit is vooral handig voor voertuigen met wisselende lading, zoals bestelbussen of campers. Bij personenauto's zie je het vooral op luxere saloons en SUV's.
Voor- en nadelen van luchtvering op de auto
Luchtvering is dus verstelbaar. Dit maakt het erg veelzijdig, en zorgt altijd voor een comfortabele rijervaring. Bijkomend voordeel is dat de auto gelijker op de weg ligt. Het hangt minder makkelijk over naar een kant. Dit verlaagt uw brandstofverbruik en vermindert slijtage van de banden.
Dus waarom maakt niet iedereen er gebruik van? Het grootste nadeel van luchtvering zijn de initiële aanschafkosten. Het is een ingewikkeld systeem met veel mechanische onderdelen. De meeste mensen hebben niet de technische kennis om het systeem op hun auto te monteren. Hiervoor moet u dus een monteur inschakelen. Daarnaast zijn de onderdelen op zich duurder dan de veren, bladveren en veerpoten van schokdempers.
Het is in veel gevallen mogelijk om de schokdempers te vervangen door luchtvering. Door de hoge kosten vind je dit meestal op luxere auto's, off-roaders en voertuigen die zwaar worden beladen. U kan ervoor kiezen om alleen hulpluchtvering te installeren. Hierbij worden balgen gemonteerd op de achteras. Dit is goedkoper dan een compleet systeem met veerpoten.
Onderhoud van luchtvering
Afhankelijk van rijstijl, belading en hoeveel kilometers u rijdt, gaat luchtvering tot wel 10 jaar mee. Hierbij is het wel belangrijk om de rubberen delen regelmatig te checken op lekken en scheurtjes.
Omdat een systeem veel mechanische delen bevat, kan er soms een storing optreden. Laat dit goed nakijken, in veel gevallen is er niets aan de hand en is het met een reset van de computer opgelost. Als u wel een lek vindt, wilt u dit zo snel mogelijk vervangen. Rondrijden met kapotte vering kan leiden tot meer schade en verminderde prestaties. Winparts biedt voordelige vervangende onderdelen voor uw luchtvering.
Andere soorten vering
Als u geen luchtvering wilt, maar wel controle wilt hebben over de verlaging van uw voertuig, zijn schroefsets een interessant alternatief. Dit is een handige set schokdempers met chassisveer waarvan u de hoogte kunt aanpassen. De schokdemper is gevuld met olie, als de veer wordt ingeduwd wordt deze samengeperst en helpt zo samen met de chassisveer de schok op te vangen. Voor voertuigen die vaak zwaarbeladen zijn, kan men kiezen om bladveren te gebruiken. Dit zijn langwerpige stalen bladen die onder de as hangen. Als de as doorzakt, vangen deze ook nog een deel van het gewicht op. Om deze stugger te maken kan je meerdere bladen op elkaar stapelen.