
De katalysator is een belangrijk onderdeel van uw uitlaatsysteem. Het filtert schadelijk stoffen uit uw uitlaatgassen. Het kan voorkomen dat de katalysator vervangen moet worden. Dit is best een pittig klusje, maar met een beetje kennis en deze handige handleiding komt u er vast wel uit. In deze blog vertellen we u alles over de katalysator, symptomen bij een defect, diefstal en uiteraard hoe u de katalysator zelf kunt vervangen met 10 stappen. Lees dus gauw verder!
Laatst aangepast op 02-05-2025.
Snel naar een specifiek onderwerp navigeren? Klik dan op een van de volgende links:
- Wat is een katalysator?
- Katalysator kapot symptomen
- Zelf de katalysator vervangen
- Katalysator vervangen kosten
- Katalysator recyclen
- Katalysator diefstal
Wat is een katalysator?
De katalysator is onderdeel van het uitlaatsysteem van uw auto. Het zit tussen het spruitstuk en de middendemper. Het onderdeel bevat keramisch materiaal en platina in de vorm van een honingraat. De uitlaatgassen stromen door de katalysator, waar schadelijke stoffen zoals koolwaterstoffen, koolmonoxide en stikstofoxiden worden opgevangen en door een chemische reactie omgezet in koolstofdioxide, stikstof en water. Sinds 1992 is een katalysator verplicht voor nieuwe auto’s. Rijden zonder katalysator is verboden.
De katalysator gaat, afhankelijk van het onderhoud, meestal 100.000 tot 150.000 km mee, maar het kan ook verstopt raken of kapotgaan.
Katalysator kapot symptomen
Wanneer de katalysator kapot is, wordt dit vaak duidelijk bij de APK. Tijdens de APK wordt een gastest gedaan, waarbij wordt gecontroleerd of de uitlaatgassen nog voldoende gefilterd worden. Als de katalysator verstopt is, zitten er teveel schadelijke deeltjes in de uitlaatgassen. Vaak kunt u zelf al merken dat de katalysator verstopt zit of kapot is. U neemt dan de volgende dingen waar:
- Het voertuig verliest vermogen, vooral bij hoge toeren,
- Een rammelend of tikkend geluid bij de uitlaat,
- De auto stottert of trekt niet goed op,
Het kan ook voorkomen dat uw auto naar rotte eieren ruikt, dit komt door teveel zwavel in de uitlaatgassen. Ook kan het brandstofverbruik omhoog gaan. Een katalysator raakt heel geleidelijk verstopt. Meestal gaat het motorstoringslampje op uw dashboard branden voordat het zo ver komt.
Is de katalysator niet verstopt, maar losgeraakt? Met een speciale katalysator reparatieset herstelt u dit voor weinig geld. Doorrijden met een kapotte katalysator is slecht voor het milieu en voor uw gezondheid. Bovendien wordt uw auto ervoor afgekeurd op de APK. Laat uw auto dus zo snel mogelijk nakijken, als u vermoedt dat er iets mis is met de katalysator.
Zelf de katalysator vervangen in 10 stappen
Voordat u begint met de katalysator vervangen, is het handig om te kijken hoe deze is vastgemaakt. Soms zit de katalysator vastgelast aan andere onderdelen, zoals het spruitstuk. U moet dan zagen om het los te maken. We raden niet aan dat u dit zelf doet, omdat de kans groot is dat er iets kapot gaat. Ga dus naar een monteur als uw katalysator is vastgelast.
Als de katalysator vast zit met schroeven, is het mogelijk om dit zelf te doen, maar het blijft een uitdaging. Het is belangrijk om dit veilig te doen, met de juiste gereedschappen. Hieronder een stappenplan:
- Zet de auto omhoog op een brug of op een garagekrik met assteunen.
- Laat de uitlaat goed afkoelen als u net met de auto heeft gereden. De uitlaat wordt erg heet en u kunt zich hieraan branden.
- Bereid de nieuwe katalysator vast voor door alle afdichtringen in te smeren met vaseline of keramisch vet en deze alvast op de katalysator te plaatsen.
- Haal voorzichtig alle sensoren los van de katalysator.
- Spuit wat kruipolie op verroeste schroeven en bouten en draai deze vervolgens los. Houdt de katalysator zo recht mogelijk terwijl u hem verwijdert, zodat u niets beschadigt.
- Maak de montageplekken schoon met een staalborstel en/of een oude doek.
- Bevestig de nieuwe katalysator. Op de meeste katalysatoren staat een pijl, deze moet richting de einddemper wijzen. Staat er geen pijl op uw katalysator? Lees dan welke kant hij op gemonteerd moet worden in de handleiding van het onderdeel.
- Draai alle schroeven en bouten licht aan en draai alle schroeven om de beurt vaster, zodat er niet te veel spanning op 1 punt komt te staan.
- Sluit alle sensoren weer aan.
- Test of alles goed is gemonteerd door een stukje te gaan rijden. Luister of er geen vreemde geluiden van de uitlaat komen en controleer dat het dashboard lampje uit is.
Lijkt alles in order? Dan bent u weer klaar om te gaan.
Katalysator vervangen kosten
Het laten vervangen van de katalysator is duur. De katalysator zelf kost tussen de € 100,- tot wel € 1600,-. Dit hangt heel erg af van uw automerk en model. Bij de garage komen daar nog arbeidskosten bovenop. Een katalysator vervangen is een moeilijke klus, het kost 2-4 uur om dit te doen. Uiteindelijk bent u tussen de € 200,- en € 2000,- kwijt voor de reparatie. U kunt de kosten zelf in de hand houden door het onderdeel voordelig te bestellen bij Winparts.
Selecteer uw auto om onderdelen met pasgarantie te tonen.
-
ABARTH
-
ACURA
-
ADDAX
-
AIWAYS
-
AIXAM
-
ALFA ROMEO
-
ALPINA
-
ALPINE
-
ASTON MARTIN
-
AUDI
-
AUSTIN
-
AUSTIN-HEALEY
-
AUTOBIANCHI
-
MAHINDRA
-
MAN
-
MASERATI
-
MAXUS
-
MAYBACH
-
MAZDA
-
MCLAREN
-
MERCEDES-BENZ
-
MERCURY
-
MG
-
M-HERO
-
MIA ELECTRIC
-
MICRO
-
MICROCAR
-
MINI
-
MITSUBISHI
-
MOBILIZE
-
MORGAN
-
MORRIS
-
MPM MOTORS
-
SAAB
-
SEAT
-
SERES
-
SEVIC
-
SHELBY
-
SHINERAY
-
SILENCE
-
SKODA
-
SKYWELL
-
SMART
-
SPORTEQUIPE
-
SPYKER
-
SSANGYONG
-
SUBARU
-
SUZUKI
-
SWM MOTORS
Onderdelen worden aangepast op uw auto
Als u de juiste kennis en uitrusting heeft, kunt u soms zelf de katalysator vervangen. Het gereedschap kan echter duur zijn en er kan veel misgaan als u niet weet wat u doet. Laat het bij twijfel aan een expert over.
Katalysator recyclen
Wist u dat u een katalysator kunt recyclen? Dit is beter voor het milieu en het kan u wat geld opleveren. Meestal kan ongeveer 80% van het materiaal worden hergebruikt. De edelmetalen in de katalysator zijn duur en verdwijnen bijna niet tijdens de levensduur van het onderdeel. Een oude katalysator kan u tot wel € 200,- opleveren. Gooi de katalysator dus niet zomaar weg, maar lever het in bij een ijzerhandel of garage.
Katalysator diefstal
Katalysator diefstal komt steeds vaker voor, omdat er edelmetalen zoals platina in katalysators zitten. Plug-in hybride auto’s zijn extra aantrekkelijk, omdat de katalysators minder vervuild zijn. De meeste standaard auto verzekeringen dekken deze diefstal niet, hiervoor moet u een allrisk of WA+ verzekering afsluiten. U kunt de diefstal moeilijker maken door de katalysator goed vast te lassen, te parkeren op een bewaakte plek of een cat lock te installeren. Dat is meestal voldoende om dieven te ontmoedigen.
Selecteer uw auto om onderdelen met pasgarantie te tonen.
-
ABARTH
-
ACURA
-
ADDAX
-
AIWAYS
-
AIXAM
-
ALFA ROMEO
-
ALPINA
-
ALPINE
-
ASTON MARTIN
-
AUDI
-
AUSTIN
-
AUSTIN-HEALEY
-
AUTOBIANCHI
-
MAHINDRA
-
MAN
-
MASERATI
-
MAXUS
-
MAYBACH
-
MAZDA
-
MCLAREN
-
MERCEDES-BENZ
-
MERCURY
-
MG
-
M-HERO
-
MIA ELECTRIC
-
MICRO
-
MICROCAR
-
MINI
-
MITSUBISHI
-
MOBILIZE
-
MORGAN
-
MORRIS
-
MPM MOTORS
-
SAAB
-
SEAT
-
SERES
-
SEVIC
-
SHELBY
-
SHINERAY
-
SILENCE
-
SKODA
-
SKYWELL
-
SMART
-
SPORTEQUIPE
-
SPYKER
-
SSANGYONG
-
SUBARU
-
SUZUKI
-
SWM MOTORS
Onderdelen worden aangepast op uw auto
Nog vragen? Neem contact op via [email protected] of bel naar 085 070 5200
Of als eerste op de hoogte zijn van exclusieve aanbiedingen, kortingen en winacties? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief en ontvang direct 10% korting op je eerste bestelling.