De katalysator is een belangrijk onderdeel van de auto, welke ook verplicht op uw auto moet zitten. De katalysator zorgt er namelijk voor dat de schadelijke uitlaatgassen vanuit de motor worden omgezet in minder schadelijke gassen. Het kan nog wel eens voorkomen dat de katalysator vervangen moet worden. Dit is best een pittig klusje, maar met een beetje kennis en deze handige handleiding komt u er vast wel uit. In deze blog vertellen we u alles over de katalysator, symptomen bij een defecte katalysator, diefstal van de katalysator en uiteraard hoe u de katalysator zelf kunt vervangen met 10 stappen. Lees dus gauw verder!
Snel naar een specifiek onderwerp navigeren? Klik dan op een van de volgende links:
- Wat is een katalysator?
- Katalysator kapot symptomen
- Zelf de katalysator vervangen
- Katalysator vervangen kosten
- Katalysator recyclen
- Katalysator diefstal
Wat is een katalysator?
De katalysator is onderdeel van het uitlaatsysteem van de auto. Daar vervult de katalysator een belangrijke taak. Dit onderdeel zorgt er namelijk voor dat de schadelijke en giftige uitlaatgassen, afkomstig uit de motor, worden omgezet naar minder schadelijke gassen. Om de uitstoot van schadelijke gassen zoveel mogelijk te voorkomen, zijn katalysators sinds 1992 verplicht gesteld voor nieuwe auto’s in Nederland. Op hele oude auto’s kan het nog wel eens voorkomen dat er geen katalysator is gemonteerd. Over het algemeen zult u deze echter wel terugvinden op de meeste auto’s die nu rondrijden, zonder katalysator rijden is namelijk verboden. Maar hoe werkt dat omzetten van schadelijke gassen dan precies?
De katalysator is te vinden onder de auto, tussen het spruitstuk en de middendemper van de uitlaat. Het onderdeel is voorzien van een blok gemaakt van keramisch materiaal, welke de vorm heeft van een honinggraat. De schadelijke stoffen worden als het ware door de honinggraatvorm heen geduwd. Door het monoliet in de katalysator worden de schadelijke stoffen gezuiverd en omgezet in minder schadelijke stoffen zoals koolstofdioxide, waterdamp en stikstof. Dit werkt als een soort chemische reactie, die er uiteindelijk voor zorgt dat de uitlaatgassen gezuiverd worden.
Over het algemeen kan de katalysator een autoleven lang meegaan. Toch kan de katalysator ook verstopt raken of kapotgaan, waarop deze vervangen zal moeten worden. Benieuwd hoe u een verstopte katalysator kunt herkennen? We zullen u uitleggen wat de symptomen zijn.
Katalysator kapot symptomen
Wanneer de katalysator kapot is, wordt dit vaak aangetoond bij de APK. Tijdens de APK wordt namelijk een 4-gastest gedaan, waarbij wordt gecontroleerd of de uitlaatgassen nog voldoende gefilterd worden. Wanneer de katalysator verstopt is geraakt, zullen de gassen niet voldoende meer gezuiverd worden en moet u de katalysator vervangen. Een katalysator die verstopt of kapot is, kunt u vaak zelf ook al herkennen aan een aantal symptomen. Dit zijn de symptomen van een defecte katalysator:
- Het voertuig neemt af in vermogen; dit komt door een verstopte katalysator.
- Rammelend of tikkend geluid bij de katalysator; dit duidt aan dat het onderdeel los is gaan hangen.
- De auto stottert of trekt niet goed op; dit komt door verstopping van de katalysator
- Er komt een geur van rotte eieren onder de auto vandaan; bij een kapotte katalysator kan er een stofje vrijkomen die naar rotte eieren ruikt.
- Brandstofverbruik verhoogt; dit kan komen doordat de motorprestaties afnemen en de motor harder moet werken en dus meer verbruikt.
- In de meeste gevallen zal het motorstoringslampje gaan branden.
Heeft u bovenstaande symptomen opgemerkt? Dan is de kans groot dat de katalysator kapot is en dat deze vervangen moet worden. Doorrijden met een kapotte katalysator wordt sterk afgeraden. Het rijden zonder katalysator is niet alleen verboden, het is ook ontzettend slecht voor het milieu en voor uw gezondheid. Er kunnen namelijk giftige gassen uit de auto komen, wanneer de uitlaatgassen niet goed gefilterd worden.
Zelf de katalysator vervangen in 10 stappen
Voordat u begint met de katalysator zelf vervangen, is het handig om even te kijken hoe deze is vastgemaakt. Sommige katalysatoren zitten vast gelast aan andere onderdelen zoals het spruitstuk. Dit kan het lastig maken om deze te verwijderen. Zit de katalysator vast met bevestigingsschroeven, dan wordt het zelf vervangen van de katalysator al een stuk makkelijker. Bovendien is het bij sommige auto’s het geval dat er eerst onderdelen gedemonteerd moeten worden die in de weg zitten. Het vervangen van de katalysator is en blijft een lastige klus, waarvoor enige kennis, technisch inzicht en het juiste gereedschap is vereist. Gaat u de katalysator zelf vervangen? De volgende stappen kunt u hierbij aanhouden:
- Zet de auto omhoog op een brug of op een garagekrik met assteunen. Zorg ervoor dat de auto stevig en stabiel omhoog staat.
- Indien u met de auto heeft gereden voorafgaand aan de klus, laat de auto en met name de uitlaat goed afkoelen voordat u begint. Zo voorkomt u dat u zich ergens aan kan branden.
- Bereid de nieuwe katalysator vast voor door alle afdichtringen in te smeren met vaseline en deze alvast op de juiste punten aan te brengen.
- Kijk of er sensoren en andere elektronica zitten aangesloten op de katalysator. Denk bijvoorbeeld aan de lambda sensor en andere regelsensoren. Haal deze sensoren voorzichtig los.
- Spuit eventueel wat kruipolie op de verroeste schroeven en bouten en draai deze vervolgens los. Probeer de katalysator zo recht mogelijk te houden terwijl deze losgemaakt en verwijderd wordt. Deze kan anders andere onderdelen beschadigen.
- Verwijder vuil van de buisopeningen en de plekken waar de katalysator wordt bevestigd met een staalborstel en/of een oude doek.
- Op de meeste katalysatoren staat met een pijl aangegeven in welke richting deze gemonteerd moet worden. Zorg ervoor dat de pijl altijd richting de einddemper van de uitlaat wijst en dus van de motor af. Kunt u de pijl niet vinden? Kijk dan in de montagehandleiding.
- Bevestig de nieuwe katalysator op de buisaansluitingen en draai alle schroeven en bouten eerst lichtjes aan. Zorg ervoor dat u deze om de beurt steeds iets vaster draait, zodat er niet teveel spanning komt te staan op 1 punt.
- Vervolgens kunnen de sensoren weer netjes worden aangesloten.
- Test altijd even of alles goed is gemonteerd. Hoort u geen gekke geluiden wanneer u gas geeft en branden er geen lampjes in het dashboard? Dan bent u weer klaar om te gaan.
Katalysator vervangen kosten
Een katalysator vervangen kan aardig in de kosten lopen. Zoals eerder in deze blog al werd benoemd, is de katalysator een kostbaar onderdeel. Laat u de katalysator vervangen bij de garage? Dan komt bovenop de kosten van het onderdeel uiteraard ook nog het uurloon van de monteur. Per auto kan het nogal verschillen hoeveel de prijs van de katalysator vervangen bedraagt. Zo kunnen monteurs bij sommige auto’s vrij simpel bij de katalysator komen, waar bij andere auto’s eerst andere onderdelen verwijderd moeten worden. De kosten van katalysator vervangen zijn dus ook grotendeels afhankelijk van het automerk en type. Voor kleinere auto’s variëren de kosten voor het vervangen in totaal tussen €200 en €600. Voor grotere auto’s zal het al snel richting de €500 tot €1000 euro bedragen. Een katalysator vervangen is dus vrij kostbaar. Wilt u kosten besparen? Schaf dan uw katalysator voordelig aan bij Winparts. Met uw kenteken of automodel heeft u snel de juiste onderdelen voor uw auto geselecteerd!
Selecteer uw auto om onderdelen met pasgarantie te tonen.
-
ABARTH
-
ACURA
-
ADDAX
-
AIWAYS
-
AIXAM
-
ALFA ROMEO
-
ALPINA
-
ALPINE
-
ASTON MARTIN
-
AUDI
-
AUSTIN
-
AUSTIN-HEALEY
-
AUTOBIANCHI
-
MAHINDRA
-
MAN
-
MASERATI
-
MAXUS
-
MAYBACH
-
MAZDA
-
MCLAREN
-
MERCEDES-BENZ
-
MERCURY
-
MG
-
MIA ELECTRIC
-
MICRO
-
MICROCAR
-
MINI
-
MITSUBISHI
-
MORGAN
-
MORRIS
-
MPM MOTORS
-
SAAB
-
SEAT
-
SERES
-
SEVIC
-
SHELBY
-
SHINERAY
-
SKODA
-
SKYWELL
-
SMART
-
SPORTEQUIPE
-
SPYKER
-
SSANGYONG
-
SUBARU
-
SUZUKI
-
SWM MOTORS
Onderdelen worden aangepast op uw auto
Katalysator recyclen
Wist u dat u een katalysator kunt recyclen? Naast dat het recyclen en hergebruiken van een katalysator natuurlijk erg goed is voor het milieu, kan het u ook nog eens geld opleveren. Meestal kan ongeveer 80% van een katalysator worden hergebruikt. De edelmetalen in de katalysator zijn flink wat geld waard en verdwijnen eigenlijk bijna niet tijdens de gehele levensduur van het onderdeel. Het inleveren hiervan kan u soms tot wel €200 opleveren. Gooi de katalysator dus niet zomaar weg!
Dat de katalysator waardevolle edelmetalen bevat, kan ook nadelige gevolgen hebben. Zo worden steeds meer katalysators gestolen. We zullen u uitleggen hoe dit zit en wat u er aan kunt doen.
Katalysator diefstal
Katalysator diefstal is helaas iets wat steeds vaker voorkomt. De katalysator waarde is namelijk tot zo’n €100 wanneer deze wordt doorverkocht. In de katalysator zitten bepaalde edelmetalen verwerkt, namelijk platina en palladium. Deze edelmetalen zijn best wat geld waard. Hierdoor komt het helaas steeds vaker voor dat een katalysator wordt gestolen. Dit doen de criminelen door de auto op een krik te zetten en de uitlaat los te zagen. Dit klusje kan binnen een paar minuten geklaard zijn. Heeft u een plug-in hybride auto? Let dan extra op. Doordat de plug-in hybride auto’s zuiniger zijn, raken de katalysators minder vervuild. Hierdoor zijn ze makkelijker door te verkopen. Bovendien zit er in deze katalysators vaak meer edelmetaal verwerkt, waardoor ze ook sneller gestolen worden.
In de meeste gevallen zal de standaard autoverzekering de schade van een gestolen katalysator niet dekken. Met een allrisk of WA+ verzekering wordt de diefstal echter wel vergoed. Wat u naast een goede verzekering ook kunt doen, is het diefstal van de katalysator zo moeilijk en onaantrekkelijk mogelijk maken. Dit kan bijvoorbeeld door de katalysator extra goed vast te lassen, te parkeren op een bewaakte en verlichte plek of door een catlock te installeren. Is de katalysator toch gestolen? Zorg dan dat u de nieuwe variant zo goedkoop mogelijk aanschaft bij Winparts om kosten te besparen bij de garage.
Selecteer uw auto om onderdelen met pasgarantie te tonen.
-
ABARTH
-
ACURA
-
ADDAX
-
AIWAYS
-
AIXAM
-
ALFA ROMEO
-
ALPINA
-
ALPINE
-
ASTON MARTIN
-
AUDI
-
AUSTIN
-
AUSTIN-HEALEY
-
AUTOBIANCHI
-
MAHINDRA
-
MAN
-
MASERATI
-
MAXUS
-
MAYBACH
-
MAZDA
-
MCLAREN
-
MERCEDES-BENZ
-
MERCURY
-
MG
-
MIA ELECTRIC
-
MICRO
-
MICROCAR
-
MINI
-
MITSUBISHI
-
MORGAN
-
MORRIS
-
MPM MOTORS
-
SAAB
-
SEAT
-
SERES
-
SEVIC
-
SHELBY
-
SHINERAY
-
SKODA
-
SKYWELL
-
SMART
-
SPORTEQUIPE
-
SPYKER
-
SSANGYONG
-
SUBARU
-
SUZUKI
-
SWM MOTORS
Onderdelen worden aangepast op uw auto
Nog vragen? Neem contact op via [email protected] of bel naar 085 070 5200
Anderen bekeken ook:
- Startmotor kapot; symptomen, oorzaken en oplossing
- Lambdasonde vervangen
- Zelf de kachelweerstand vervangen
- Er komt witte rook uit mijn uitlaat
Of als eerste op de hoogte zijn van exclusieve aanbiedingen, kortingen en winacties? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief en ontvang direct 10% korting op je eerste bestelling.