Veel mensen hebben tegenwoordig een elektrische of hybride auto. Als u zelf overweegt om een EV of hybride te kopen, vraagt u zich misschien af of die duur in onderhoud zijn. Moet een elektrische auto even vaak worden nagekeken als een auto met een verbrandingsmotor en kunt u nog wel zelf dingen repareren aan uw auto? In deze blog beantwoorden we deze vragen en kijken we hoe duur een elektrische auto is in onderhoudskosten vergeleken met een benzineauto.
Heeft een elektrische auto minder onderhoud nodig?
Elektrische auto's hebben over het algemeen minder onderhoud nodig dan benzineauto’s of diesels. Dit komt doordat ze minder bewegende onderdelen hebben die kunnen slijten en dus ook geen olie nodig hebben die vervangen of bijgevuld moet worden. De afwezigheid van een verbrandingsmotor betekent ook dat er geen slijtage is aan onderdelen zoals de bougies, het luchtfilter, of de distributieriem. Bovendien kunnen elektrische voertuigen regeneratief remmen. Hierbij remt de auto op de motor om de batterij op te laden. Zo worden de remblokken en schijven veel minder worden gebruikt en slijten ze tot wel 50% minder.
Daarnaast heeft een elektrische auto geen versnellingsbak of koppeling, bijna alle elektrische en hybride auto’s zijn automaten. Een elektrische auto heeft nog wel vloeistoffen die vervangen en bijgevuld moeten worden, zoals koelvloeistof en remolie. Dit is vaak een gesloten systeem, waardoor het alleen door een monteur gedaan kan worden. Dat is natuurlijk duurder dan het zelf doen.
Onderhoudskosten elektrische auto vs. benzine
Het duurt dus een stuk langer voordat een elektrische auto toe is aan groot onderhoud. Dit is ook bij hybride en plug-in hybride auto’s het geval, hoewel die natuurlijk wel een verbrandingsmotor hebben. De onderdelen die het meest slijten in een auto met verbrandingsmotor zijn remdelen, autolampjes, oliefilters en interieurfilters.
Bij elektrische auto's zijn dit interieurfilters, autolampjes, ruitenwissers en remvloeistof. Er zijn dus een stuk minder onderdelen die vervangen hoeven te worden aan een elektrische auto. De banden slijten bij een elektrische auto wel sneller, omdat ze door het accupakket een stuk zwaarder zijn. Het is dus zeker de moeite waard om banden van hoge kwaliteit te onder uw elektrische auto te hangen. Ook de ophanging, zoals de schokdempers, hebben meer slijtage door het extra gewicht.
Ondanks de lagere slijtage, moeten elektrische auto’s even vaak naar de apk als benzineauto’s. Ze hoeven de eerste 4 jaar niet naar de apk en daarna om de 2 jaar. Als de elektrische auto 8 jaar of ouder is, moet die jaarlijks naar de apk. Ook klein onderhoud wordt aangeraden om iedere 15.000 tot 30.000 kilometer of eens per jaar te doen, net als bij een benzineauto.
Elektrische auto's hebben een traditionele 12 volt autobatterij die werkt als een soort startmotor. Die gaat net als bij een brandstof auto ongeveer 5 jaar mee. Het vervangen van de autobatterij van een elektrische auto is vaak duurder dan bij een brandstof auto, omdat het vaak dure lithiumbatterijen zijn. De 12 volt batterij van een elektrische auto is gescheiden van het hoge voltage systeem en kunt u in principe zelf vervangen.
Soort onderhoud | Elektrische auto | Benzineauto | Diesel |
Klein onderhoud | 20.000 km of jaarlijks | 15.000 km of jaarlijks | 15.000 km of jaarlijks |
Groot onderhoud | 30.000 km of 2-jaarlijks | 30.000 km of 2-jaarlijks | 30.000 km of 2-jaarlijks |
APK |
Eerste keer na 4 jaar, dan om
de 2 jaar en na 8 jaar, jaarlijks |
Eerste keer na 4 jaar, dan om
de 2 jaar en na 8 jaar, jaarlijks |
Eerste keer na 3 jaar,
daarna jaarlijks |
Banden vervangen |
~ 50% meer slijtage,
tussen 20.000 - 40.000 km |
~ 40.000 km | ~40.000 km |
Remblokjes vervangen | ~ 130.000 km | 30.000 - 50.000 km |
30.000 - 50.000 km |
Remschijven vervangen | ~100.000 km | ~ 80.000 km | ~ 80.000 km |
Motorolie vervangen | Niet aanwezig | 10.000 - 15.000 km | ~ 10.000 km |
Autobatterij vervangen | ~ 5 jaar | ~ 5 jaar | ~ 5 jaar |
Kosten vervangen elektromotor elektrische auto
Het duurste onderdeel van een elektrische auto is, net als bij een brandstof auto, de motor. Een elektromotor gaat gemiddeld meer dan 12 jaar mee, maar dit hangt natuurlijk af van hoeveel u rijdt. Veel automobilisten vervangen hun auto rond de 8 jaar na aankoop. De meeste fabrikanten geven tegenwoordig 8 jaar garantie op de elektromotor, maar in de realiteit kan die wel 20 jaar meegaan. De meeste eigenaren hoeven zich dus niet zorgen te maken over het vervangen van de elektromotor.
De kans dat de motor vervangen moet worden, neemt wel toe als u de auto langer hebt. De kosten lopen enorm uiteen. Het merk, formaat en gewicht van de auto en het aantal kWh (de capaciteit) van de batterijen beïnvloeden de prijs. Naar schatting kost het vervangen van het batterijpakket van een Nissan Leaf ongeveer € 5200 – € 7200, terwijl dit voor een Tesla begint bij ongeveer € 12500.
Als de elektromotor af is, kan het meestal niet uit om die te vervangen. De kans is echter groot dat andere onderdelen, zoals de transmissie of airco, het eerder af laten weten.
Over het algemeen zijn de onderhoudskosten elektrische auto dus lager dan die van benzineauto's. Dit komt door de eenvoudige aandrijving en het ontbreken van veel slijtagegevoelige onderdelen. Elektrische auto's hebben geen uitlaatsysteem, geen olie om te verversen, en minder bewegende delen die kunnen slijten. Hierdoor hoeft u minder vaak duur onderhoud te plegen.
Maar regelmatig onderhoud zoals het controleren van de remmen, banden en vloeistoffen blijft noodzakelijk. Doordat onderdelen voor elektrische auto's geavanceerd zijn, zijn ze duur. Dit zorgt dat het verschil in onderhoudskosten voorlopig erg klein is. De verwachting is dat de prijzen van onderdelen steeds verder dalen, naarmate elektrisch rijden populairder wordt.