
Wanneer u problemen met de koppeling ervaart, is het belangrijk om dit zo snel mogelijk op te lossen. Te lang blijven doorrijden met een versleten koppeling kan leiden tot meer schade aan uw auto. Maar hoe herkent u een versleten koppeling, hoe vervangt u het en wat kost dat? Dat leggen we uit in deze blog, inclusief een stappenplan.
Laatst aangepast: 06-03-2025.
Snel naar een specifiek onderwerp navigeren? Klik dan op een van de volgende links:
- Wat is de koppeling
- Herkennen versleten koppeling
- Stappenplan koppeling vervangen
- Gevolgen doorrijden met versleten koppeling
Wat is de koppeling
De koppeling is de verbinding tussen de motor en de versnellingsbak. Deze verbinding moet tijdelijk worden ontkoppeld om te kunnen schakelen, weg te kunnen rijden of te kunnen stoppen.
Het hart van de koppeling is de koppelingsplaat. De koppelingsplaat is zit tussen het vliegwiel en de drukgroep van de koppeling.
In de drukgroep zitten drukveren. Deze veren werken als kleine hefboompjes. Als u het koppelingspedaal indrukt, drukt de druklager tegen de veren van de drukgroep. Hierdoor komt de koppelingsplaat vrij, waardoor er geen verbinding meer tussen de krukas en de versnellingsbak is.
Zo kunt u schakelen, zonder dat de versnellingsbak kapot gaat.
Herkennen versleten koppeling
De koppeling bevat veel bewegende onderdelen en is daarom gevoelig voor slijtage. Meestal gaat de koppeling de hele levensduur van de auto mee, voordat die vervangen moet worden. Dit is echter afhankelijk van uw rijstijl. Rijdt u bijvoorbeeld veel korte afstanden of staat u vaak in de file, dan slijt de koppeling sneller. Dit geldt ook als u vaak rijdt met een aanhanger of caravan.
Wanneer de koppelingsplaat versleten is, maakt deze geen goede verbinding meer tussen de motor en de versnellingsbak. De motor kan dan moeilijk kracht overbrengen naar de versnellingsbak. Dit is vooral merkbaar als u snel optrekt, of als uw auto zwaar belast is. De motor maakt dan veel toeren, zonder dat u sneller vooruitkomt. Dit wordt een slippende koppeling genoemd.
Andere kenmerken van een slippende koppeling zijn:
- Moeilijk schakelen, vooral in de eerste en tweede versnelling,
- Koppelingspedaal zit hoger dan normaal,
- Het koppelingpedaal is zwaarder of juist lichter dan normaal,
- Auto versnelt vrijwel niet als u gas geeft, terwijl het toerental wel stijgt (dit merkt u vooral in een hoge versnelling),
-
Schokkerig wegrijden of trillingen bij het optrekken.
Stappenplan koppeling vervangen
Als de koppeling versleten is, moet hij worden vervangen. Hiermee bedoelen we de druklager, drukgroep en koppelingsplaat. Om het vliegwiel en de versnellingsbak te vervangen, heeft u specialistisch gereedschap en technische kennis nodig.
Het vervangen van een versleten koppeling is niet moeilijk, maar kost wel veel tijd en vereist specialistisch gereedschap en kennis van autotechniek. Als u zelf de koppeling gaat vervangen, kost dit u zo een hele dag. Het zelf vervangen van de koppeling is een stuk voordeliger dan het laten doen bij de garage, juist omdat het veel tijd kost. Een koppelingsset kost ongeveer € 150,- tot € 400,- en bevat alle onderdelen. Bij een garage kost een nieuwe koppeling tussen de € 500,- tot € 1500,- inclusief BTW en montage.
Het vervangen van de koppeling doet u zo:
- Zet uw auto op een veilige plaats neer. Breng de voorkant van de auto omhoog met een krik, zo kunt u beter bij de onderdelen. Het is nog beter om een brug te gebruiken, zodat u volledige toegang heeft tot de versnellingsbak.
- Nu kunt u de aandrijfassen losmaken. Om bij de koppeling te kunnen, moet u de versnellingsbak verwijderen. Daarvoor moet u eerst de aandrijfassen verwijderen.
- Koppel vervolgens de kabels van de schakelpook en koppelcilinder los en doe dit ook met de stekkers op de versnellingsbak.
- Bij sommige auto's zit er een motorsteun aan de versnellingsbak. Zorg dat de motor is ondersteund, voordat u deze losmaakt. Anders kan de motor kantelen en schade veroorzaken.
- Nu kunt u de versnellingsbak losmaken door alle bouten los te draaien.
- Til vervolgens de versnellingsbak eruit. Let op, deze is zwaar. Gebruik voor de veiligheid een transmissiekrik. Nu kunt u bij de koppelingsplaat en drukgroep.
- Schroef de koppelingsplaat los van het vliegwiel. Haal vervolgens de druklager en de drukgroep eraf.
- Zet de nieuwe onderdelen erop zoals u de versleten onderdelen eraf heeft gehaald. Gebruik een centreerpen om de onderdelen goed op elkaar te monteren. Dit is niet verplicht, maar zorgt wel dat de koppeling langer meegaat. Voorkom dat er vet op de nieuwe koppeling komt, dit zorgt ook voor meer slijtage.
- Monteer de versnellingsbak, kabels en aandrijfassen weer in omgekeerde volgorde.
- Haal de auto weer van de krik of brug en controleer of de nieuwe koppeling goed werkt.
Het gebeurt niet vaak dat de koppelingsplaat, druklager en drukgroep allemaal versleten zijn. Toch raden wij aan om deze onderdelen tegelijk te vervangen. Het kost veel tijd om de onderdelen te demonteren. Door gelijk alle onderdelen te vervangen, voorkomt u dat u binnenkort weer uw auto uit elkaar moet halen.
Gevolgen doorrijden met versleten koppeling
Als u te lang blijft rijden met een versleten koppeling, kunnen andere onderdelen van uw auto beschadigd raken, bijvoorbeeld de versnellingsbak. Hierdoor is reparatie uiteindelijk duurder. Wij raden het aan om de koppeling zo snel mogelijk te vervangen, als u heeft vastgesteld dat die versleten is.
Nog vragen? Neem contact op via [email protected] of bel naar 085 070 5200
Op de hoogte gesteld worden als er een nieuwe blog online staat? Of als eerste op de hoogte zijn van exclusieve aanbiedingen, kortingen en winacties? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief en ontvang direct 10% korting op je eerste bestelling.