Rookt of stinkt de auto? Of begint de auto te stotteren of te schokken? Dan kan dit aan een verstopt roetfilter (DPF) liggen. Het is dan zaak om het roetfilter te vervangen ! Een verstopt DPF filter kan zorgen voor verschillende problemen. Zoals een vervelende geur of het niet goed functioneren van de auto. In onze blog leest u meer over hoe u zelf het roetfilter kunt vervangen of schoonmaken en op welke symptomen u moet letten om een verstopt filter te herkennen.
Snel naar een specifiek onderwerp navigeren? Klik dan op een van de volgende links:
- Hoe zelf het roetfilter vervangen?
- Waarom roetfilter vervangen?
- Wanneer roetfilter vervangen?
- Symptomen verstopt roetfilter
- Doorrijden met verstopt roetfilter
- Kosten roetfilter vervangen
- Het roetfilter en de APK
Hoe zelf het roetfilter vervangen?
Zelf het roetfilter (DPF filter) vervangen is geen ingewikkelde klus. U moet er wel rekening mee houden dat het redelijk wat tijd vergt. Laat u het DPF filter bij de garage vervangen, dan kunnen ze hier al snel een aantal uur mee bezig zijn. Zorg er daarom voor dat u zelf voldoende tijd neemt om het roetfilter te vervangen. U kunt de volgende stappen in acht nemen:
- Krik de auto op met een autokrik. Zorg ervoor dat u assteunen gebruik zodat de auto stabiel omhoog blijft staan.
- Lokaliseer het roetfilter. Dit filter lijkt erg op de uitlaat van de auto, alleen zit deze dichter bij de motor.
- Bestudeer vervolgens goed hoe het filter precies geplaatst is. Het nieuwe roetfilter moet namelijk op dezelfde plek en manier geplaatst worden.
- Verwijder het oude DPF door de schroeven en bouten van het filter los te draaien. Bewaar deze op een veilige plek. Het nieuwe filter moet hier namelijk mee vastgemaakt worden. U hoeft het oude filter niet te ontdoen van de hitte schilden. Het nieuwe onderdeel heeft zelf hittebeschermers.
- Verwijder het oude filter en plaats op dezelfde plek het nieuwe roetfilter. Schroef het filter met dezelfde bouten en schroeven vast.
- Controleer of het nieuwe filter goed vastzit.
- Laat de auto vervolgens zakken en rijd ongeveer 15 minuten met de auto. Het waarschuwingslampje in het dashboard moet uitgaan.
Waarom roetfilter vervangen?
Het roetfilter voorkomt dat de roetdeeltjes in het milieu terecht komen. Auto’s met een dieselmotor beschikken over dit filter. Tijdens de verbranding van diesel komen er namelijk roetdeeltjes vrij. Deze deeltjes zouden zonder DPF filter met de uitlaatgassen mee naar buiten vervoerd worden.
Het inademen van deze vieze lucht is schadelijk voor de gezondheid en het milieu. Daarom worden de roetdeeltjes door het roetfilter uit de uitlaatgassen gefilterd, voordat het de auto verlaat. Het filter lijkt erg op de uitlaat van de auto, alleen bevindt het zich dichter bij de motor van de auto.
Na verloop van tijd raakt het filter verzadigd en verstopt. De roetdeeltjes worden dan niet meer gefilterd en komen in het milieu terecht. Het is daarom belangrijk dat u een verstopt roetfilter op tijd vervangt. Wilt u weten wanneer u een verstopt roetfilter precies moet vervangen en op welke symptomen u moet letten? Lees dan gauw verder!
Wanneer roetfilter vervangen?
Het roetfilter moet vervangen worden wanneer het roetfilter verstopt is en niet meer gereinigd of geregenereerd kan worden . Na enige tijd raakt het filter vol en kan deze gaan verstoppen. De uitlaatgassen worden dan niet meer gefilterd. Het is dan zaak om het roetfilter schoon te maken of te vervangen. Het hangt af van hoe vol het roetfilter is of deze vervangen of schoongemaakt moet worden.
Soms zit het filter zo vol dat het niet meer mogelijk is om het schoon te krijgen. Over het algemeen is het pas noodzakelijk om het roetfilter te vervangen na ongeveer 150.000 tot 200.000 kilometer. Na deze afstand is het verstandig het roetfilter te controleren. Zit het DPF filter verstopt? Dan herkent u dit aan een aantal symptomen. We bespreken deze symptomen hieronder.
Symptomen verstopt roetfilter
Het roetfilter slaat de gefilterde roetdeeltjes op in kleine kamers van het filter. Na verloop van tijd raken deze kamers vol en kunnen de uitlaatgassen niet meer gefilterd worden. Het filter is dan verstopt. Dit kan zorgen voor verschillende symptomen. Herkent u de volgende symptomen? Dan is het zaak het DPF te controleren:
- Hoger brandstofverbruik
- De auto stottert of schokt
- De auto rookt en/of stinkt
- Storingslampje in het dashboard
Is het roetfilter verstopt? Dan kunt u dit op verschillende manieren oplossen. U kunt ervoor kiezen om het filter te vervangen of te reinigen, maar de auto regenereert het filter ook zelf. We leggen hieronder uit hoe het regenereren van het roetfilter in werkt en hoe u zelf het filter kunt reinigen.
Verstopt roetfilter regenereren
Bij een verstopt roetfilter zal het filter automatisch geregenereerd moeten worden. Dit is het “reinigen” van het DPF zodat het langer meegaat. Zit het filter verstopt? Dan wordt dit door de drukverschilsensor opgemerkt. Deze sensor meet namelijk hoe vol de kamers van het filter zitten.
Zitten de kamers te vol? Dan zal er een seintje naar het elektrisch systeem van de auto gaan. Dit systeem regelt vervolgens dat de temperatuur van de verbrandingsgassen omhoog gebracht wordt naar zo’n 600 graden Celsius. Deze hoge temperaturen zorgen ervoor dat de roetdeeltjes verbranden en omgezet worden in as. De as kan door de gaatjes van het filter heen, waardoor het filter weer schoon is en opnieuw gebruikt kan worden.
Verstopt roetfilter zelf reinigen
U kunt eenvoudig zelf het roetfilter reinigen zonder demontage van het roetfilter! Gebruik hiervoor een roetfilter reiniger. Dit is een additief dat toegevoegd wordt aan de brandstof. Het zal in het verbrandingsproces meegenomen worden en uiteindelijk aankomen bij het roetfilter. Hier maakt het additief het roetfilter schoon. Daarnaast verlaagt deze reiniger de verbrandingstemperatuur van het roet. Dit zorgt ervoor dat het roet op een lagere temperatuur verbrandt en het verkleint hiermee de kans op verstopping!
Soms zit het roetfilter ernstig verstopt. Dan is het niet te reinigen met een additief. U zult dan het roetfilter moeten (laten) demonteren en vervangen. Daarnaast raden wij het af om door te rijden met een verstopt roetfilter. Lees hieronder waarom dit niet verstandig is.
Doorrijden met verstopt roetfilter
Doorrijden met een verstopt roetfilter is niet verstandig! De kans is namelijk aanwezig dat de auto in noodloop gaat. Wanneer het noodloopprogramma wordt geactiveerd, dan neemt het vermogen van de auto af. Het computersysteem (ECU) van de auto schakelt dit programma in wanneer het niet veilig genoeg is om door te rijden. Dit kan bijvoorbeeld zijn wanneer de motor van de auto oververhit dreigt te raken. Het ECU verlaagt dan het vermogen van de auto, zodat u veilig naar de garage kunt rijden. Lees verder wat u kwijt bent bij de garage als u het roetfilter laat vervangen.
Roetfilter vervangen kosten
Het laten vervangen van het roetfilter bij de garage kan al snel een flinke hap uit de portemonnee zijn. Het verschilt natuurlijk per garage en auto hoeveel het precies kost. Over het algemeen liggen de kosten voor het vervangen van het roetfilter al snel tussen de €750 en de €1000. Let erop dat dit slechts een indicatie is. Het kan ook duurder uitpakken.
Bestel daarom voordelig bij Winparts een nieuw roetfilter en lever dit af bij de garage. Zo bent u vaak al een stuk voordeliger uit! U hoeft dan alleen nog de montagekosten te vergoeden. Vul snel de kentekencheck in en ga naar ons assortiment roetfilters.
Selecteer uw auto om onderdelen met pasgarantie te tonen.
-
ABARTH
-
ACURA
-
ADDAX
-
AIWAYS
-
AIXAM
-
ALFA ROMEO
-
ALPINA
-
ALPINE
-
ASTON MARTIN
-
AUDI
-
AUSTIN
-
AUSTIN-HEALEY
-
AUTOBIANCHI
-
MAHINDRA
-
MAN
-
MASERATI
-
MAXUS
-
MAYBACH
-
MAZDA
-
MCLAREN
-
MERCEDES-BENZ
-
MERCURY
-
MG
-
MIA ELECTRIC
-
MICRO
-
MICROCAR
-
MINI
-
MITSUBISHI
-
MORGAN
-
MORRIS
-
MPM MOTORS
-
SAAB
-
SEAT
-
SERES
-
SEVIC
-
SHELBY
-
SHINERAY
-
SKODA
-
SKYWELL
-
SMART
-
SPORTEQUIPE
-
SPYKER
-
SSANGYONG
-
SUBARU
-
SUZUKI
-
SWM MOTORS
Onderdelen worden aangepast op uw auto
Het roetfilter en de APK
Een vraag die vaak gesteld wordt; is het roetfilter verplicht? Per januari 2023 is het roetfilter een belangrijk controlepunt bij de APK. Zonder roetfilter of het hebben van een verstopt roetfilter, kan zorgen van afkeuring van uw voertuig. Het is daarom belangrijk dat op tijd het roetfilter vervangen wordt.
Eigenlijk is het hebben van een roetfilter al sinds 2011 verplicht bij dieselauto’s. Dit verlaagt de uitstoot van roet namelijk enorm! Heeft u een voertuig van vóór 2011, dan is het hebben van een roetfilter niet verplicht. Wilt u weten wat er nog meer gecontroleerd wordt tijdens een APK? Lees dan onze blog! Hierin vertellen wij u alles over de APK.
Nog vragen? Neem contact op via [email protected] of bel naar 085 070 5200
Anderen bekeken ook:
- Trekhaak zelf monteren: zo doe je dat
- Mijn auto start niet meer!
- In 6 stappen het luchtfilter vervangen!
- Slecht ontvangst? Vervang de auto antenne
Als eerste op de hoogte zijn van exclusieve aanbiedingen, kortingen en winacties? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief en ontvang direct 10% korting op je eerste bestelling.