
Een fuseekogel dient als verbindingsstuk op de draagarmen en het fuseestuk dat aan de voor- of achterzijde van de ophanging zit bevestigd. Het betreft een bolvormig scharnier waardoor de voorwielen makkelijk kunnen draaien. Doordat het onderdeel aan de draagarm zit bevestigd wordt dit ook wel draagarmkogel genoemd. In deze blog bespreken we een aantal tips over de kenmerken en symptomen van een defecte fuseekogel en het vervangen van een fuseekogel.
Laatst aangepast op 30-04-2025.
Snel naar een specifiek onderwerp navigeren? Klik dan op een van de volgende links:
- Wat is een fuseekogel?
- Kapotte fuseekogel symptomen
- Oorzaken kapotte fuseekogel
- Fuseekogel controleren
- Fuseekogel vervangen in 8 stappen
- Kosten fuseekogel vervangen
Wat is een fuseekogel?
Een fuseekogel is een bolvormig verbindingsstuk tussen de draagarm en het fuseestuk. Tijdens het rijden zorgt de fuseekogel ervoor dat de wielen kunnen sturen. Veeel auto's hebben alleen fuseekogels aan de voorkant, maar sommige ook aan de achterkant. Dit hangt af van het type ophanging
De fuseekogel zorgt dat trillingen van de weg worden gedempt en draagt het volledige gewicht van de auto en de kracht die vrijkomt bij het sturen en remmen. Om goed te werken, moet de fuseekogel goed gesmeerd en beschermd zijn tegen vuil met een stofhoes.
Kapotte fuseekogel symptomen
Een fuseekogel heeft last van slijtage en moet dus af en toe vervangen worden. Als een fuseekogel versleten is, kan er speling in de kogelverbinding ontstaan, waardoor de kogel gaat rammelen. Dit heeft verschillende gevolgen:
- Een rammelend of bonkend geluid bij het rijden over een drempel of in een bocht. Na verloop van tijd voelt u een knik in het stuur.
- De auto trekt naar rechts of links en er ontstaat stuurspeling.
- Er zijn trillingen in het stuur, vooral bij het rijden over een klinkerweg of in een bocht.
- Ongelijke slijtage aan de banden kan ook een symptoom zijn van een kapotte fuseekogel.
Als u ziet dat één band meer slijt dan de rest, kan dit door een kapotte fuseekogel komen. Het is verstandig om alle onderdelen van de ophanging te controleren om de oorzaak te vinden.
Het is belangrijk om de fuseekogel snel te vervangen als die kapot is. Een kapotte fuseekogel veroorzaakt irritante trillingen en geluiden, maar zorgt ook voor een langere remweg en kan in het ergste geval zelfs afbreken. Dit is ontzettend gevaarlijk. Bovendien kan het zorgen voor meer slijtage aan andere onderdelen, waaronder uw banden, waardoor de reparatie duurder wordt.
Fuseekogel controleren
Het is verstandig om de fuseekogels regelmatig te (laten) controleren. Zo voorkomt u dat u te lang rondrijdt met een versleten onderdeel. Hiervoor moet de auto van de grond, dit kan u doen met een krik en assteunen, of met een oprijbrug. Inspecteer de fuseekogelhoezen op scheuren en schud aan de wielen om te kijken of daar speling in zit.
Het controleren van de fuseekogel op speling kan lastig zijn zonder speciaal gereedschap. Als u twijfelt of de fuseekogel nog in orde is, kunt u het best bij uw monteur langs gaan.
Fuseekogel vervangen in 8 stappen
Een fuseekogel vervangen is geen standaardklus. Veel garages vervagen liever de hele draagarm, of alleen het fuseestuk, waar de kogel in zit. Een versleten fuseekogel komt met name voor bij bestelbusjes en auto's die veel over hobbelige wegen rijden. Een fuseekogel vervangen is voor ervaren monteurs een simpele klus, maar het vereist speciaal gereedschap en technische kennis. Het is raadzaam om beide fuseekogels van een as tegelijk te vervangen.
Benodigdheden:
- Nieuwe fuseekogels - Bestel passende fuseekogels met uw kenteken. We raden aan om beide kanten van een as te vervangen
- Krik en assteunen
- Wielkruissleutel of dopsleutel met verlengstuk
- Doppenset en steeksleutels
- Momentsleute
- Kogeltrekker
- Hamer met een zachte kop
- Schroevendraaiers
- WD-40 of kruipolie
- Staalborstel
- Eventueel stofhoezen
- Montagevet
Hieronder staat een stappenplan:
- Krik de auto op en zet hem vast met assteunen.
- Verwijder het wiel.
- Reinig alle verbindingen van de spoorstangeind en de fuseekogel.
- Meet de lengte van het vrije stuk schroefdraad van de spoorstang en noteer dit om de wielen later goed uit te kunnen lijnen.
- Demonteer de fuseekogel met een kogeltrekker of hamer. Wees voorzichtig om andere onderdelen niet te beschadigen, let bijvoorbeeld dat er niets verbuigt.
- Maak de montagepunten schoon.
- Monteer de nieuwe fuseekogel aan het spoorstangeind en verbind de fuseekogel weer aan de fusee. Gebruik hierbij het juiste montagevet.
- Laat de auto opnieuw uitlijnen voor een goede wegliggin en gelijkmatige slijtage van de banden.
Kosten fuseekogel vervangen
De kosten voor fuseekogel vervangen liggen tussen de € 100,- en € 400,-. Dit hangt af van het type fuseekogel, de garage en het type auto. U kunt geld besparen door de fuseekogel bij Winparts aan te schaffen. Het opnieuw uitlijnen van de auto kost ongeveer € 50,- tot € 100,-.
Selecteer uw auto om onderdelen met pasgarantie te tonen.
-
ABARTH
-
ACURA
-
ADDAX
-
AIWAYS
-
AIXAM
-
ALFA ROMEO
-
ALPINA
-
ALPINE
-
ASTON MARTIN
-
AUDI
-
AUSTIN
-
AUSTIN-HEALEY
-
AUTOBIANCHI
-
MAHINDRA
-
MAN
-
MASERATI
-
MAXUS
-
MAYBACH
-
MAZDA
-
MCLAREN
-
MERCEDES-BENZ
-
MERCURY
-
MG
-
M-HERO
-
MIA ELECTRIC
-
MICRO
-
MICROCAR
-
MINI
-
MITSUBISHI
-
MOBILIZE
-
MORGAN
-
MORRIS
-
MPM MOTORS
-
SAAB
-
SEAT
-
SERES
-
SEVIC
-
SHELBY
-
SHINERAY
-
SILENCE
-
SKODA
-
SKYWELL
-
SMART
-
SPORTEQUIPE
-
SPYKER
-
SSANGYONG
-
SUBARU
-
SUZUKI
-
SWM MOTORS
Onderdelen worden aangepast op uw auto
Nog vragen? Neem contact op via [email protected] of bel naar 085 070 5200
Of als eerste op de hoogte zijn van exclusieve aanbiedingen, kortingen en winacties? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief en ontvang direct 10% korting op je eerste bestelling.
Veelgestelde vragen over de fuseekogel vervangen
Wat kost het vervangen van een fuseekogel?
De kosten voor het vervangen van een fuseekogel liggen doorgaans tussen de €100 en €400 per kant. Dit is inclusief de kosten van de fuseekogel zelf (€30 tot €100) en de arbeidskosten van de monteur (circa 1 tot 2 uur werk). De prijs kan variëren afhankelijk van het merk en model van uw auto.
Kan je rijden met een kapotte fuseekogel?
Nee, dat kan niet. Door een versleten fuseekogel stuurt en remt uw auto minder goed. In het ergste geval kan de fuseekogel afbreken. Dit is gevaarlijk. Laat uw auto snel nakijken als u vermoed dat de fuseekogel kapot is.
Hoe merk je dat de fuseekogel kapot is?
Rammelende of bonkende geluiden bij het rijden over drempels of in bochten, stuurspeling of het gevoel dat de auto naar één kant trekt, trillingen in het stuur en ongelijke bandenslijtage, bijvoorbeeld meer slijtage aan de binnenkant van één band.
Kun je een fuseekogel zelf vervangen?
Ja, een ervaren doe-het-zelver kan een fuseekogel zelf vervangen. U heeft hier technische kennis van auto's en speciaal gereedschap voor nodig. Het is belangrijk om veilig te werken. Ga naar een monteur als u twijfelt.