Hoe kan ik zelf de fuseekogel vervangen?

31 Maart 2022
Hoe kan ik zelf de fuseekogel vervangen?

Een fuseekogel dient als verbindingsstuk op de draagarmen en het fuseestuk dat aan de voor- of achterzijde van de ophanging zit bevestigd. Het betreft een bolvormig scharnier waardoor de voorwielen makkelijk kunnen draaien. Doordat het onderdeel aan de draagarm zit bevestigd wordt dit ook wel draagarmkogel genoemd.  In deze blog bespreken we een aantal tips over de kenmerken en symptomen van een defecte fuseekogel en het vervangen van een fuseekogel.

Snel naar een specifiek onderwerp navigeren? Klik dan op een van de volgende links:

Wat is een fuseekogel?

Een  fuseekogel is eigenlijk een bolvormig verbindingsstuk dat tussen de  draagarm en het fuseestuk van het voertuig gemonteerd is. Tijdens een autorit is de fuseekogel dan ook constant in beweging. Hierdoor zorgt de fuseekogel dat de verende bewegingen worden gedempt en opgevangen. Bij de meeste auto’s zitten de fuseekogels enkel aan de voorzijde gemonteerd. Er zijn echter autofabrikanten die ook fuseekogels aan de achterzijde van het onderstel monteren, dit kan per automerk en model verschillen.

De fuseekogel betreft een onderdeel van de draagarm en zorgt dat eventuele trillingen gedempt worden. De fuseekogel zorgt daarnaast voor een optimale rijbeleving, waardoor het belangrijk is dat het onderdeel kwalitatief goed is en blijft. Een fuseekogel is namelijk een onderdeel dat net als alle andere auto-onderdelen zal gaan slijten.  

Om een goede werking te kunnen waarborgen,  is het belangrijk dat de lagers goed gesmeerd blijven. Dit wordt gedaan door de fuseekogel in de smeren met  lagervet en deze te monteren in combinatie met een rubberen  stofhoes. De stofhoes beschermt de fuseekogel om uitdroging en het binnendringen van vocht en vuil tegen te gaan. Het lagervet zorgt ervoor dat de delen niet direct over het metaaloppervlak heen bewegen en het onderdeel minder snel zal slijten. De fuseekogel is een belangrijk onderdeel van de auto, deze draagt namelijk het volledige gewicht.

Kapotte fuseekogel symptomen

De fuseekogel is een slijtage onderdeel, dat net als de meeste andere auto-onderdelen op den duur zal gaan slijten. Doordat de fuseekogel een onderdeel is van de draagarm ophanging, is het noodzaak dat de fuseekogel tijdig wordt vervangen. Er zijn verschillende symptomen waaraan u een defecte fuseekogel kunt herkennen. Hieronder lichten we toe wat de symptomen van een kapotte fuseekogel zijn.

Fuseekogel maakt geluid
Een veel voorkomend symptoom van een defecte fuseekogel is een rammelend of bonkend geluid. Dit geluid hoort u in het begin alleen wanneer u over een drempel rijdt of een bocht instuurt. Dit zal na verloop van tijd veranderen naar een bepaalde knik, welke voelbaar is in het stuur. Wanneer u hiermee te lang blijft doorrijden, zal de fuseekogel geleidelijk aan meer gaan slijten. De geluiden zullen beter hoorbaar worden en het defect zal tijdens het insturen op te merken zijn.

Stuurafwijking, auto trekt naar rechts of links
Wanneer u speling heeft op de fuseekogel zal dit te merken zijn tijdens het rijden. Dit kunt u merken doordat het voertuig op dat moment teveel naar rechts of links zal trekken. Ook merkt u dat er stuurspeling ontstaat en dat u minder nauwkeurig kunt sturen. Het comfort van het voertuig zal hierdoor enorm af nemen, doordat u het stuur blijft corrigeren. Dit symptoom gaat overigens vaak gepaard met een trilling in het stuur.

Trillingen
Een trilling in het stuur kan betekenen dat er speling zit op de stuurkogel, wat vaak betekent dat de fuseekogel defect is. Deze speling wordt tijdens een APK-inspectie streng gecontroleerd en mag maximaal 1 millimeter speling hebben. De trilling in het stuur zal na verloop van tijd veranderen in hevig trillen, wanneer u over een klinkerweg rijdt of een bocht instuurt.  Dit heeft te maken dat de kogel niet meer in de huls zit. Hierdoor kan de kogel trillingen niet meer goed opvangen en dempen.

Slijtage banden
Ook eventuele slijtage aan banden kunnen een symptoom zijn van een defecte fuseekogel.

Zodra u onregelmatige slijtage plekken herkent op uw band, dan kan dit een symptoom zijn dat de fuseekogel vervangen moet worden. Doordat de fuseekogel niet goed meer draait, zal deze scheef onder het voertuig komen. Hierdoor zijn slijtage plekken vaak aan één band zichtbaar. Controleer in dit geval altijd alle  ophangdelen, dit kan namelijk ook een symptoom zijn van defecte schokdempers.

Het is van groot belang om de fuseekogels op tijd te vervangen. Hiermee behoudt u het comfort en de veiligheid van het voertuig. De defecten aan de fuseekogel ontstaan natuurlijk niet zomaar, hieronder zullen we een aantal oorzaken benoemen, die ervoor kunnen zorgen dat de fuseekogel sneller zal slijten.

Oorzaken kapotte fuseekogel

Goed onderhoud is zeer belangrijk voor uw voertuig. Wanneer uw auto namelijk niet voor een jaarlijkse onderhoudsbeurt gaat, kunnen defecten niet opgemerkt worden. Dit betekent dat deze onderdelen geleidelijk verder zullen slijten en meer schade aan kunnen richten aan andere auto onderdelen.

Een voorbeeld hiervan bij de fuseekogel is de stofhoes. Deze wordt jaarlijks gecontroleerd bij de APK-inspectie of bij de onderhoudsbeurt. Indien de stofhoes is gescheurd, zal deze vervangen moeten worden. Hiermee wordt voorkomen dat het smeermiddel van de fuseekogel gaat lekken of vuil van buitenaf onder de stofhoes zal ophopen.

Daarnaast zal ook de rijstijl invloed hebben op de levensduur van de fuseekogel. Denk bijvoorbeeld aan het sportief rijden met hoge snelheden over drempels en slechte (klinker)wegen  of het scherp insturen op bochten. Op de fuseekogel wordt dan meer kracht uitgeoefend dan normaal, waardoor deze sneller gaat slijten. Dit zijn allemaal oorzaken voor een kapotte fuseekogel. Ons advies is dan ook om niet te lang door te blijven rijden met defecte fuseekogels.

Fuseekogel controleren

Hierboven hebben we al eventuele oorzaken en symptomen benoemd van een versleten fuseekogel. Maar ook wanneer u deze symptomen nog niet opmerkt, is het aan te raden om de fuseekogel ongeveer elke 100.000 km te vervangen. Zo voorkomt u dat een fuseekogel te ver slijt en daarmee schade aanricht aan andere auto onderdelen.

De fuseekogels kunt u tussentijds ook zelf controleren op defecten. Wanneer u gebruik maakt van een  autokrik of oprijbruggen is een controle zo uitgevoerd.

  • Controleer de stofhoezen op scheuren.
  • Controleer de fuseekogel op speling (vraag eventueel iemand om even te helpen).
  • Controleer of het wiel makkelijk naar links en rechts kan bewegen.

Fuseekogel vervangen in 8 stappen

Een fuseekogel vervangen is voor ervaren monteurs een simpele klus. Hierbij is echter wel wat speciaal gereedschap vereist. Daarnaast is het raadzaam om de fuseekogels aan beide zijden tegelijk te vervangen. Deze slijten namelijk ook gelijkmatig. Gaat u de fuseekogel vervangen, dan kunt u onderstaande stappenplan hierbij aanhouden

Stap 1: Auto opkrikken & stabiliseren
Allereerst is het noodzakelijk om de auto op te krikken en te stabiliseren met assteunen. Hierbij kunt u een autokrik of oprijbokken gebruiken. Hierdoor kunt u makkelijker bij de defecte fuseekogel komen.

Stap 2: Velg verwijderen
Demonteer de velg, hiervoor moeten de wielbouten-wielmoeren losgedraaid worden. Dit is nodig om goed bij de fuseekogel te kunnen komen.

Stap 3: Reinig alle verbindingen
Reinig vervolgens alle verbindingen van de spoorstangeind en de fuseekogel. Hiermee zal de fuseekogel uiteindelijk makkelijker te demonteren zijn. Het reinigen kan eenvoudig met een staalborstel en WD-40.

Stap 4: Meet de lengte vrije stuk
Meet vervolgens de lengte op van het vrije stuk van de schroefdraad van de spoorstang. Noteer deze afstand zorgvuldig zodat u de nieuwe fuseekogel zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke wieluitlijning kunt terugplaatsen.

Stap 5: Demonteer de fuseekogel
Maak de bevestigingsmoer, welke de fuseekogel verbindt met de fusee, los. De fuseekogel kan vervolgens verwijderd worden uit de arm. Plaats hiervoor een kogeltrekker op de fuseekogel en draai deze in. Hierdoor ontkoppelt u de fuseekogel van de fuseenaaf en kunt u het uiteinde van de fuseekogel uit de spoorstang schroeven.   Wanneer u geen kogeltrekker heeft, kunt u de fuseekogel ook los krijgen door met een hamer op de fuseenaaf te slaan. 

Stap 6: Montageplekken schoonmaken
Maak opnieuw de montagepunten, waar de fuseekogel aan de spoorstangeind heeft gezeten, schoon. Doe dit opnieuw met een staalborstel en WD-40. Schroef de nieuwe fuseekogel aan het spoorstangeind. Meet vervolgens opnieuw de vrije lengte tussen de spoorstang en de fuseekogel. Controleer of de afmetingen kloppen zoals u in stap 4 heeft gemeten.

Stap 7: Monteer de nieuwe fuseekogel
Verbind hierna de fuseekogel weer aan de fusee, zodat u alles terug kunt monteren.

Stap 8: Auto opnieuw uitlijnen
Nadat de fuseekogels en alle overige onderdelen zijn vervangen. Rijd voorzichtig een testrit om na te gaan of u nog vreemde trillingen verneemt. Is dit allemaal in orde dan is het advies om de auto nog even opnieuw uit te lijnen.

Bovenstaande stappen kunnen variëren per merk en model.

Kosten fuseekogel vervangen

De kosten voor de fuseekogel vervangen liggen tussen de € 100 tot € 400 euro. Dit is uiteraard afhankelijk van het type fuseekogel, garage of dealer maar ook van het type voertuig. Schaft u de fuseekogel voordelig aan bij Winparts, dan kunt u al een hoop kosten besparen. Uw onderdelen aanschaffen bij Winparts is over het algemeen een stuk voordeliger dan bij de dealer. Vul uw kenteken in op onze website en vind meteen de juiste fuseekogel voor uw voertuig! 

Nog vragen? Neem contact op via [email protected] of bel naar 085 070 5200

Anderen bekeken ook: 

Of als eerste op de hoogte zijn van exclusieve aanbiedingen, kortingen en winacties? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief en ontvang direct 10% korting op je eerste bestelling.

,