Heeft mijn auto een distributieriem of -ketting?

01 Mei 2020
Heeft mijn auto een distributieriem of -ketting?

Heeft mijn auto een distributieriem of ketting? Met onze distributieriem of ketting checker komt u er eenvoudig achter. Een kapotte riem of –ketting kan flinke schade toebrengen aan de motor van de auto. Breekt de riem of ketting, dan kan de hele motor vastlopen. De schade die dan optreedt, kan oplopen tot duizenden euro’s. Het is dus belangrijk dat dit auto onderdeel op tijd vervangen wordt. Maar wanneer en hoe vervang je een distirbutieriem?

Snel naar een specifiek onderwerp navigeren? Klik dan op een van de volgende links:

Heeft mijn auto een distributieriem of distributieketting?

De ene auto heeft een distributieriem en de andere een distributieketting. De riem of ketting drijft via de krukas de nokkenas aan die vervolgens weer de inlaatkleppen en uitlaatkleppen bedienen. Zonder riem of ketting kan de motor niet draaien omdat anders de kleppen niet op het juiste moment worden geopend en gesloten. 

Maar wat is het verschil nu precies tussen een riem en een ketting en welke heeft mijn auto? De motor van de meeste moderne auto’s beschikken over een distributieriem. De distributieriem is een getande riem gemaakt van een sterk soort kunststof. Dankzij dit materiaal is de riem soepel en sterk. Tegenwoordig maken fabrikanten steeds vaker gebruik van een riem in plaats van een ketting. Dit heeft te maken met het steeds compacter en lichter worden van de motoren. Daarnaast is een riem ook stiller dan een ketting. Om al deze redenen wordt er steeds vaker gebruik gemaakt van een distributieriem. Het is echter niet zo dat auto's niet meer over distributiekettingen beschikken. Er worden nog steeds auto's geproduceerd die wel een ketting hebben. Deze ketting bestaat uit schakels en is gemaakt van gehard staal. Dankzij het materiaal is een ketting duurzamer dan een riem en hoeft deze minder vaak vervangen te worden. 

Distributieriem of kettting check

Het is belangrijk om te weten of uw auto een distributieriem of distributieketting heeft. De ketting is namelijk onderhoudsvrij, terwijl op de distributieriem een vervangingsinterval van toepassing is. In het instructieboekje van uw auto kunt u vinden of uw auto een distributieriem of distributieketting heeft. Maar, u kunt ook onder aan deze blog een lijst vinden met automerken en types; onze distributieriem of ketting checker. In deze lijst staan alle auto’s met een distributieketting. Staat uw auto niet in het lijstje? Dan heeft uw auto waarschijnlijk een distributieriem. Een extra distributieriem of ketting check die u kunt doen is uw kenteken op onze website invullen. Worden er distributieriemen aangeboden? Dan zal uw auto over een riem beschikken. Hetzelfde geldt wanneer er distributiekettingen worden getoond. Bekijk hier of uw auto een distributieriem of -ketting heeft.

Wanneer distributieriem of -ketting vervangen? 

Het is lastig om precies te bepalen wanneer een distributieriem vervangen moet worden. Dit hangt onder andere af van het merk en type auto dat u heeft. Elke merk en type wordt namelijk met een andere motor en riem geleverd. Een richtlijn voor het vervangen van de distributieriem is na 60.000 tot 120.000 gereden kilometers. Zoals u ziet, is dit een ruime schattig. Daarom is belangrijk om de riem regelmatig visueel te inspecteren en te controleren op eventuele slijtage.

Een distributieketting kan een stuk langer meegaan dan een riem. Een distributieketting is in principe onderhoudsvrij en kan soms wel meer dan 300.000 km meegaan. Toch raden wij aan om deze ketting af en toe goed te inspecteren. Het kan namelijk voorkomen dat de kettingspanner niet meer goed werkt. Werkt de spanner niet meer goed, dan zal de ketting los gaan liggen. Het kan ook voorkomen dat de ketting is uitgerekt en deze slap komt te hangen. Wanneer de ketting namelijk te slap komt te hangen, verspringt deze een of meerdere tanden. Dit is ook vaak te herkennen aan een ratelend geluid in de motor en kan ernstige schade aan de auto toebrengen. Het is dan tijd om de distributieketting zo snel mogelijk te vervangen. Maakt uw auto een ratelend of tikkend geluid? Lees dan ook de blog: mijn auto maakt een tikkend / ratelend geluid voor meer advies over een ratelend en tikkend geluid van de auto.

Versleten distributieriem of -ketting?          

Een versleten distributieriem is te herkennen aan een aantal punten. Slijtage is te herkennen aan scheuren, deukjes of versnipperingen in het kunststof. Ook is een versleten riem te herkennen aan een slepend geluid uit de motor. Wanneer u dit hoort, raden wij aan om te inspecteren of de riem beschadigd of uitgerekt is. Soms kan de riem een tand verspringen door een te lage spanning. Dit kunt u merken doordat de auto ineens veel minder vermogen heeft of extreem veel brandstof verbruikt.

Een versleten distributieketting kunt u herkennen aan een schurend geluid. Wanneer de ketting is uitgerekt, zal deze tegen de behuizing aankomen. Een losse ketting is vaak te wijten aan de spanners en geleiders die versleten zijn, waardoor de ketting gaat klapperen. Echter, een distributieketting hoeft in tegenstelling tot een riem vrijwel nooit vervangen te worden. Daarom wordt hieronder alleen uitgelegd hoe een distributieriem vervangen moet worden.

Hoe distributieriem vervangen?        

Een distributieriem vervangen is een klusje die u zelf kunt doen als u een beetje technisch bent. Hieronder wordt in een aantal stappen uitgelegd hoe u een distributieriem kan vervangen. Dit kan afwijken per merk en type auto. Wij raden aan om bij het vervangen van de distributieriem ook direct de waterpomp mee te vervangen. De waterpomp slijt namelijk evenredig aan de riem. Het tegelijkertijd vervangen scheelt geld en tijd in de toekomst. Want mocht de waterpomp  na het vervangen van de distributieriem alsnog defect raken, dan moet de hele distributieriem ook weer los worden gehaald. Dat is veel werk als u het zelf doet of duur als u het laat doen.

De distributieriem vervangen doet u in 8 stappen: 

Stap 1: Bestel de onderdelen die je nodig hebt. Een complete set is vaak het goedkoopste en bevat een distributieriem,  spanrollen en een spanner met een waterpomp.   

Stap 2: Open de motorkap en localiseer de locatie van de distributieriem en de krukas. Draai vervolgens de krukas bij zodat deze op één lijn staat met het motorblok. Dit is belangrijk om de nieuwe riem te kunnen aanbrengen.     

Stap 3: Verwijder vervolgens de slangen en onderdelen rondom de riem. Zo kunt u de riem gemakkelijk verwijderen.

Stap 4: Haal vervolgens de regelschroeven van de spanrol los.

Stap 5: Haal nu de riem eraf. Dit is ook het moment om de waterpomp te vervangen. Als het goed is, kunt u hier nu gemakkelijk bij. Het vervangen van de waterpomp zelf stelt niet zo veel voor. Draai de bouten los en verwijder de pomp. Verwijder vervolgens de oude  pakking of resten van oud afdichtingsmiddel en maak het bevestigingsvlak schoon. Vervang de pakkingen door nieuwe en bevestig de nieuwe waterpomp.

Stap 6: Breng de nieuw riem aan. Let hierbij op de markeringen. De markering van de krukas moet naar het bovenste dode punt wijzen. De markering van de nokkas staat op dezelfde lijn als die van het blok zelf en is vaak ook te herkennen door een bovenste dode punt markering.           

Stap 7: Zet de spanrollen weer goed en draai de krukas minimaal tweemaal rond. Hierna moet de riem strak langs de spanrol lopen.  

Stap 8: Controleer of alle markeringen juist staan. Wanneer dit het geval is, heeft u de distributieriem en waterpomp succesvol vervangen. 

Kosten distributieriem of -ketting vervangen    

Uiteraard brengt een distributieriem vervangen kosten met zich mee. Wanneer u de riem op tijd vervangt, voordat hij stuk gaat, kunnen de kosten meevallen. De kosten lopen vaak pas echt hoog op als u met een versleten riem blijft doorrijden. Dat kan bij een vastgelopen motor zelfs oplopen tot duizenden euro’s. Belangrijk dus om de distributieriem of ketting regelmatig te inspecteren en bij slijtage op tijd te vervangen!

Een distributieriem of -ketting kunt u zelf vervangen. Voor het vervangen van de distributieriem kunt u bovenstaande stappen volgen.  Het zelf vervangen is een stuk goedkoper dan het laten vervangen bij een garage. Het preventief laten vervangen van de distributieriem bij een garage kan al snel oplopen tot € 500. Dit is echter ook afhankelijk van het merk en type auto.

Het aanschaffen van een losse distributieriem hoeft zeker niet duur te zijn. Een losse distributieriem kunt u bij Winparts al bestellen vanaf € 6, een set bestelt u al vanaf € 21. In de meeste sets zit een riem, spanrol en een waterpomp. Een compleet kettingset bestelt u al vanaf € 65, deze sets bevatten over het algemeen een distributieketting, een spanner, een geleiderail en een pakkingsset. Kijk voor alle sets op onze site, vul uw kenteken of automodel in en de geschikte auto onderdelen voor uw auto zullen worden getoond.

Selecteer uw auto om onderdelen met pasgarantie te tonen.

Vul uw kenteken in of selecteer handmatig

Auto's met distributieketting of distributieriem


MerkTypeBouwjaar / opmerktingRiem of ketting
Alfa 159 Ketting
Alfa Brera 2.2 en 3.0 benzine Ketting
Audi 1.4 TSI  Ketting
Audi 1.4 TFSI Ketting
Audi 1.4 TFSI ACT EA211 Riem
Audi A3 1.6 FSI Benzine Ketting
Audi A4 1.8 (niet turbo) Benzine Ketting
Audi A4 TSI 160 B8 Ketting
Audi A3 2.0 TFSI EA888 Ketting
Audi A4 2.0 TFSI B8 Ketting
BMW Alle modelen na 1993 Ketting
Cadilac Alle modellen Ketting
Chevrolet Corvette Ketting
Chevrolet Epica 2.0 6-cilinder (V6) Benzine Ketting
Chrevolet  Spark 1.0 Ketting
Chevrolet Spark 1.2 Ketting
Chrysler Neon 2.0 160pk

  

Ketting
Chrysler Neon 2.0 tot 133pk/148pk Riem
Chrysler PT Cruiser 2.0 141pk 06-2000 / 12-2010 Riem
Chrysler PT Cruiser 1.6 116pk 06-2000 / 12-2010 Ketting
Citroën C1 1.0 Benzine Ketting
Citroën C3 Picasso 1.6 Benzine Ketting
Citroën C3 1.4 en 1.6 Benzine Ketting
Citroën C4 Benzine vanaf 2010 Ketting
Citroën DS3 1.6 Bezine Riem
Citroën DS4 1.6 Benzine Ketting
Citroën C5 1.6HDi Diesel vanaf 08-2004 Ketting
Dacia Duster 1.6 Benzine Riem
Dacia Sandero 0.9TCe 90  Benzine Ketting
Dacia Logan MCV 0.9TCe 90 Benzine Ketting
Daihatsu Terios Ketting
Daihastu Sirion 1.3 Benzine Ketting
Fiat 500 Twin air Benzine Ketting
Fiat Punto II 1.2 44kw 02-2000 tm 12-2009 benzine

    

Riem
Fiat Punto II 1.2 59kw 09-1999 tm 10-2005 Riem
Fiat Punto 1.3 JTD Diesel vanaf 06-2003 Ketting
Ford KA 1.3 Benzine vanaf 09-1996 Ketting
Ford  KA 1.6 Street KA Vanaf 05-2003 Ketting
Ford Fiesta 1.3 Benzine Ketting
Ford C-Max Ketting
Ford Focus 1.8 Ketting
Ford Focus 2.0 Ketting
Ford Fusion Benzine Riem
Ford Mondeo Alle V6 modellen Ketting
Ford Mondeo Alle types tussen 2001 - 2006 Ketting
Ford  Modeo 2.0 Benzine vanaf 2007 Ketting
Ford Galaxy 2.3 Ketting
Ford Transit 2.2 Diesel vanaf 2012 Ketting
Ford Ranger 2.2 en 3.2 Diesel Ketting
Honda Jazz Alle modellen Ketting
Honda Civic Alle 2006 modellen Ketting
Honda Alle 2.0 4 cilinder vanaf 2002 Ketting
Hyundai Atos Alle modellen Riem
Hyudai i10 1.0 en 1.2 Benzine Riem
Hyundai i20 1.2 en 1.4 Benzine Riem
Hyundai i20 1.4 Diesel Riem
Hyundai ix20 1.4 en 1.6 Diesel Riem
Hyundai i30 1.4 en 1.6 Benzine Riem
Hyundai i30 1.6 Diesel Riem
Hyundai ix35 1.7 en 2.0 Diesel Riem
Hyundai Santa Fe 2.2 Diesel vanaf 01-2010 Riem
Hyundai Grandeur 3.3 v6 Benzine Riem
Jaguar Alle modellen Benzine Ketting
Jaguar 2.7 V6 Diesel Riem
Jaguar 3.0 V6 Diesel Riem
Jaguar XF 2.2 Diesel Riem
Jaguar Overige modellen Diesel Ketting
Jeep Compass 2.2 Diesel vanaf 2011 Ketting
Jeep Alle 3.0 V6 Diesel Ketting
Kia Carnival 2.9 Diesel 2001 - 2009 Riem
Kia Rio 1.1 3 cilinder Diesel (nieuwe modellen) Ketting
Kia Rio 1.4 Benzine (nieuwe modellen) Ketting
Kia Rio Diesel (oude modellen) Ketting
Kia Picanto 1.0 Benzine 2009 - 2011 Riem
Kia Picanto 1.2 Benzine Ketting
Kia Cerato Diesel Ketting
Kia Sorento 2.5 Diesel (oude modellen) Ketting
Kia C'eed 1.4 en 1.6 Benzine Ketting
Kia C'eed 1.6 Diesel Ketting
Kia Venga 1.4 Benzine Ketting
Kia Venga 1.6 Benzine Ketting
Kia Optima Alle modellen Ketting
Kia Sportage 1.7/2.0/2.2 R type diesel Ketting
Kia Sorento Nieuwe modellen Ketting
Landrover 2.2 Diesel vanaf 2012 Ketting
Lexus IS250 V6 Benzine Ketting
Lexus IS220 Diesel Ketting
Mazda 2 en 3 Benzine Ketting
Mazda 3 Diesel Riem
Mazda MX5 1.8 en 2.0 Benzine vanaf 2005 Ketting
Mazda MX5 Diesel Riem
Mazda 6 Benzine 2002-2008 Ketting
Mazda 6 Diesel Riem
Mercedes A Klasse Diesel 1.4 2012 Riem
Mercedes Alle modellen Ketting
Mini 1.4  Diesel Ketting
Mini 1.6 Diesel 2007-2010 Riem
Mini 1.6 N47 en 2.0 Diesel vanaf 2011 Ketting
Mistubishi Colt Alle modellen Ketting
Nissan Primera Benzine Ketting
Nissan Mirco Nieuwe benzine modellen Ketting
Nissan Pixo 1.0 12V Vanaf 06-2009 Ketting
Nissan Qashqai Diesel Ketting
Nissan X-trial Diesel Ketting
Nissan Note 1.4 en 1.6 Benzine Ketting
Nissan Note 1.5 Diesel Riem
Nissan Juke 1.4 en 1.6 Benzine Ketting
Nissan Juke 1.5 Diesel Riem
Peugeot 107 1.0 Benzine Ketting
Peugeot  207 1.6 2007 Ketting
Peugeot 308 1.6 Benzine Ketting
Renault Clio 0.9TCe 90 en 1.2TCe Benzine Ketting
Renault Scenic 1.2 TCe en 1.4 TCe Benzine Ketting
Renault Megane 1.2 TCe en 1.4 TCe Benzine Ketting
Renault Kangoo 1.2 Benzine 08-1997 tm 01-2008 Riem
Renault Languna (coupe) 2.0 Diesel Ketting
Saab Alle 4 cilinder benzine met turbo Ketting
Saab 1.8 en 1.9 Diesel Riem
Seat Ibiza III 6L1 1.2L Benzine 02-2002 / 06-2006 Ketting
Seat 1.2 3 cilinder  Benzine Ketting
Skoda 1.2 3 cilinder Benzine Ketting
Smart Alle modellen Ketting
Suzuki Alto 1.0 Vanaf 2009 Ketting
Suzuki 1.2 en 1.3 Benzine Ketting
Suzuki Swift 1.3 en 1.5 Benzine 2005 - 2010 Ketting
Suzuki Sx4 1.6 Benzine Ketting
Suzuki Grand vitara 2.4 en vitara II (JT) 3.2 Benzine Ketting
Toyota Aygo 1.0 Benzine Ketting
Toyota IQ 1.0 Benzine Ketting
Toyota 1.0 en 1.3 en 1.5 VVTi Alle modellen Ketting
Toyota Yaris 1.4 Diesel Ketting
Toyota Prius 1.5 Ketting
Toyota Corrola 1.4 tm 1.8 VVTi Benzine Ketting
Toyota MR2 1.8 Benzine Ketting
Toyota Auris Alle modellen Ketting
Toyota Avensis 1.8 en 2.0 en 24=.4 Benzine Ketting
Toyota Avensis 2.0 en 2.2 Diesel vnaf 07-2006 Ketting
Toyota Verso VVTi Benzine Ketting
Toyota RAV4 2.0 VVTi Benzine Ketting
Toyota RAV4 2.2 Diesel vanaf 2006 Ketting
Opel Astra H 1.3CDTI 08-2005 tm 03-201 Ketting
Opel Agila 1.0 12V en 1.2 16V Benzine Ketting
Opel Agila 1.3 CDTI Diesel Ketting
Opel Corsa 1.0 12V en 1.2 16V en 1.4 Benzine Ketting
Opel Vectra 1.8 08-2008 tm 10-2008 Riem
Opel Omega 2.2 BenzineRiem
Volkswagen 1.2 3 cilinder Benzine Ketting
Volkswagen 1.4 FSI Ketting
Volkswagen Golf V 1.9 TDI 05-2004 tm 11-2008 Riem
Volkgswagen Golf VR5 en VR6 Ketting
Volkswagen Touareg Ketting
Volkswagen Sharan VR6 Ketting
Volvo V50 2.0 96kW Diesel 04-2004 tm 07-2007 Riem
Volvo V50 2.0 100kW Diesel 04-2004 tm 07-2010 Riem


Anderen bekeken ook: 

Nog vragen? Neem contact op via klantenservice@winparts.nl of bel naar 085 070 5200

,
We gebruiken cookies voor de beste gebruikerservaring. Lees meer..
OK