Er komt witte rook uit mijn uitlaat

13 April 2020
Er komt witte rook uit mijn uitlaat

Rook uit de uitlaat? Dan vraagt u zich waarschijnlijk af wat dit betekent en waardoor de witte rook ontstaat. Witte rook uit de uitlaat kan duiden op verschillende problemen in de motor van de auto. In deze blog leest u alles over witte rook uit de uitlaat, de oorzaken en wat u eraan kunt doen.

Snel naar een specifiek onderwerp navigeren? Klik dan op een van de volgende links:

Witte rook uit uitlaat     

Het is relatief normaal dat er witte rook uit de uitlaat komt bij het starten van de auto. Achtergebleven waterdruppels en condens komen dan namelijk als stoom uit de uitlaat. Dit komt voornamelijk voor wanneer het buiten koud is. Witte rook uit de uitlaat bij het starten van de auto is dus vaak geen probleem. Blijft de witte rook uit de uitlaat komen wanneer de motor op temperatuur is, dan kan dit wel duiden op een probleem. Maar de vraag is dan nog, waardoor wordt de witte rook veroorzaakt?

Komt er nog steeds witte rook uit de uitlaat nadat u de auto ongeveer 10 minuten heeft laten draaien? Dan is dit waarschijnlijk geen condens en kan er meer aan de hand zijn. Witte rook uit de uitlaat kan veroorzaakt worden door verschillende defecte auto onderdelen. De meest voor de hand liggende oorzaak is een lek in de koppakking. Maar, de witte rook kan ook veroorzaakt worden door bijvoorbeeld een kromme cilinderkop of een defecte  warmtewisselaar.       

Als er witte rook uit de uitlaat komt, raden wij allereerst aan om uw auto te laten controleren bij de garage. De garage kan vaak vrij snel de oorzaak van de witte rook vaststellen. Wanneer u echter zelf kennis heeft van auto's, kunt u er ook voor kiezen om de oorzaak zelf vast te stellen en de reparaties ook zelf uit te voeren. Dat is uiteraard geheel aan u. Hieronder bespreken wij de meest voorkomende oorzaken van witte rook uit de uitlaat. Ook leggen we uit wat u er vervolgens aan kunt doen. 

Witte rook uitlaat door lekke koppakking    

Witte rook uit de uitlaat kan worden veroorzaakt door een lekke koppakking. De koppakking is te vinden tussen het motorblok en de cilinderkop. De  cilinderkoppakking is een afdichting tussen het motorblok en de cilinderkop, de koppakking zorgt hier voor een luchtdichte afdichting. De koppakking kan jaren mee gaan, maar gaat op den duur slijten en het gevolg hiervan is vaak lekkage. Lekkage aan de koppakking brengt een aantal problemen met zich mee. Een van die problemen is het verlies van  koelvloeistof waardoor de motor niet meer goed wordt afgekoeld. Een ander probleem dat kan ontstaan door een lekke koppakking is dat de  motorolie en koelwater zich met elkaar vermengen. Wanneer dit gebeurt, zal er een mayonaise-achtige substantie ontstaan. Er zijn een aantal symptomen waaraan u een lekkage aan de koppakking kunt herkennen:

  • Witte rook uit de uitlaat;
  • Auto start lastig;
  • Vermogensverlies;                                                                          
  • Verlies van koelvloeistof;
  • Motor wordt te warm / oververhit;
  • Zoete geur uit de uitlaat.

Blijkt de koppakking ook daadwerkelijk lek, dan zult u de koppakking snel moeten (laten) vervangen. Het doorrijden met een lekke koppakking kan ernstige schade toebrengen aan de motor van uw auto. Dit kan ook tot hogere kosten leiden dan als u de koppakking gelijk laat vervangen. Zorg er dus voor dat u dit probleem zo snel mogelijk oplost.

Een koppakking vervangen is een tijdrovende klus en kost al snel 4-6 uur tijd. De arbeidskosten bij een garage zullen dus oplopen. Het materiaal is echter vrij goedkoop, een nieuwe cilinder koppakking bestelt u bij Winparts al vanaf € 0,28. Wanneer u handig bent met het vervangen van auto onderdelen, kunt u dus veel geld besparen door de koppakking zelf te vervangen. Vul uw kenteken of automodel in om passende onderdelen voor uw auto te zien.

Selecteer uw auto om onderdelen met pasgarantie te tonen.

Vul uw kenteken in of selecteer handmatig

Of selecteer hier uw auto

Witte rook uitlaat door kromme cilinderkop        

Witte rook uit  de uitlaat kan ook veroorzaakt worden door een lekke cilinderkop. De cilinderkop zit aan de bovenkant van de motor. Deze sluit de cilinders af. Tussen de motor en het cilinderblok zit de koppakking. De koppakking zorgt voor de volledige afsluiting tussen deze twee onderdelen.

De cilinderkop heeft een goede afsluiting nodig. Er staat een hoge druk op, waardoor deze kan vervormen en kromtrekken. Doordat de cilinderkop krom trekt, kan ook de koppakking gaan lekken. Wanneer de koppakking gaat lekken ontstaan er problemen zoals eerder beschreven. Een lekke koppakking kunt u vaak herkennen aan olie in de koelvloeistof. Wanneer u in het koelvloeistofreservoir van uw auto kijkt moet deze heldere vloeistof bevatten. Zit hier olie door, dan is de kans groot dat de koppakking lek is.

De cilinderkop is tijdrovend om te vervangen. Wanneer u er op tijd bij bent, kan de cilinderkop worden gevlakt. Dit is het rechtmaken van de kromme cilinderkop. Het vlakken van de cilinderkop is aanzienlijk voordeliger dan het compleet vervangen van de cilinderkop. Des te sneller u naar de garage gaat of de lekke koppakking vervangt, des te kleiner is de kans dat de complete cilinderkop vervangen moet worden.           

Witte rook uitlaat door defecte warmtewisselaar   

Een defecte warmtewisselaar kan ook de oorzaak zijn van de witte rook uit de uitlaat. De warmtewisselaar wordt gebruikt om warmte van de motorolie en koelvloeistof vanuit de motor te regelen zonder direct contact. De motorolie en de koelvloeistof worden vanuit de motor naar de warmtewisselaar geleid. In de warmtewisselaar worden ze gescheiden doorgevoerd. Het is dus ook van essentieel belang dat deze vloeistoffen gescheiden blijven.

De warmtewisselaar heeft in principe twee taken. Allereerst om de olie sneller te verwarmen bij het starten van de auto. Koelvloeistof warmt relatief snel op, de motorolie doet hier langer over. Doordat de vloeistoffen in de warmtewisselaar langs elkaar stromen, wordt de motorolie door de warmere koelvloeistof sneller opgewarmd. Na een tijdje is de motor goed warm en schiet de temperatuur van de motorolie omhoog (over de 90 graden). Nu heeft de warmtewisselaar de taak om de temperatuur van de olie te verlagen naar 90 graden. In de warmtewisselaar wordt de hete motorolie dus verkoeld met de koudere koelvloeistof.

Wanneer de warmtewisselaar beschadigd of lek is, worden de twee vloeistoffen vermengd. Dit leidt ertoe dat er witte rook uit de uitlaat komt en dat de smering van de motor vermindert. Een lekkende warmtewisselaar kunt u herkennen aan olie in de koelvloeistof, maar meestal ook doordat de olie melkachtig van samenstelling wordt. Het wordt een soort gele crème die lijkt op mayonaise. Controleer daarom ook de olie op uw peilstok.

Het verwisselen of repareren van de warmtewisselaar kunt u bij een garage laten doen. Echter is dit bij veel motoren ook goed zelf te doen, omdat de warmtewisselaar op een makkelijk te bereiken plek zit. U heeft alleen een nieuw  oliefilter, olie en koelvloeistof nodig bij het vervangen van de warmtewisselaar. Een nieuwe warmtewisselaar kunt u gemakkelijk bij Winparts bestellen.

Doorrijden met witte rook uit uitlaat        

Er zijn zeker een aantal risico’s verbonden aan het doorrijden met een lekke koppakking, kromme cilinderkop of defecte warmtewisselaar. Wij raden het ook zeker af om door te rijden wanneer er tijdens het rijden witte rook uit de uitlaat van uw auto komt. Wanneer u dit wel doet, kan er meer schade ontstaan aan de auto. Meer schade betekent voor u meer kosten. Dat is uiteraard iets wat u wilt voorkomen.

Nog vragen? Neem contact op via [email protected] of bel naar 085 070 5200

Anderen bekeken ook:

Op de hoogte gesteld worden als er een nieuwe blog online staat? Of als eerste op de hoogte zijn van exclusieve aanbiedingen, kortingen en winacties? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief en ontvang direct 10% korting op je eerste bestelling.

Veelgestelde vragen over witte rook uit de uitlaat

Wat betekent witte rook uit de uitlaat van mijn auto?

Witte rook uit de uitlaat van uw auto kan verschillende oorzaken hebben, maar het wijst meestal op een probleem met de verbranding in de motor. Het kan duiden op koelvloeistof lekkage in de motor, wat kan resulteren in witte rook als de koelvloeistof in de verbrandingskamers terechtkomt. In sommige gevallen kan het ook condensatie zijn, vooral bij koud weer. Dan ziet u het alleen wanneer de motor koud is. 

Waarom is er witte rook uit de uitlaat wanneer ik gas geef? 

Als u witte rook ziet bij het gas geven, kan dit wijzen op een probleem met de verbranding in de motor. Het kan duiden op lekkende koelvloeistof die in de verbrandingskamers terechtkomt. Het is belangrijk om dit probleem snel te laten verhelpen, omdat het de prestaties van de motor kan beïnvloeden en tot verdere schade kan leiden.

Is witte rook uit de uitlaat normaal bij benzineauto's? 

Witte rook uit de uitlaat van een benzineauto is over het algemeen niet normaal. Het kan wijzen op een probleem zoals een koelvloeistof lekkage in de verbrandingskamers, een defecte koppakking of andere motorproblemen. Als u witte rook opmerkt, is het raadzaam om de auto onmiddellijk te laten controleren. 

Waarom komt er witte rook uit de uitlaat van mijn auto wanneer de motor warm is? 

Witte rook uit de uitlaat van een warme motor kan duiden op een interne koelvloeistoflekkage. Dit kan gebeuren als de motor warm wordt en de lekkage verergert. Het is belangrijk om dit probleem snel te verhelpen om verdere schade aan de motor te voorkomen. 

Is witte rook uit de uitlaat normaal voor dieselauto's? 

Witte rook uit de uitlaat van een dieselauto kan normaal zijn bij koud weer, vooral bij de start. Dit komt meestal door condensatie en is meestal geen reden tot bezorgdheid. Als de witte rook aanhoudt of gepaard gaat met andere problemen, is het echter raadzaam om de auto te laten controleren.

Waarom is er witte rook uit de uitlaat wanneer ik de auto start? 

Witte rook bij het starten van de auto kan te wijten zijn aan condensatie in de uitlaat en is meestal normaal, vooral bij koud weer. Als de witte rook aanhoudt of in grote hoeveelheden verschijnt, kan dit wijzen op andere problemen, zoals een koelvloeistof lekkage. In dat geval is het verstandig om de auto te laten controleren.

Is het normaal om witte rook uit de uitlaat te zien na het bijvullen van olie?

Witte rook uit de uitlaat na het bijvullen van olie is meestal niet normaal. Dit kan duiden op een probleem met de motor, zoals een lekkende koppakking. Het is belangrijk om dit te laten onderzoeken, omdat het kan leiden tot verdere motorproblemen. Als u bij het bijvullen van de olie heeft gemorst, kan dit verbranden. Dan ziet u misschien blauwe rook, maar geen witte. 

Wat betekent af en toe witte rook uit de uitlaat van mijn auto? 

Af en toe witte rook uit de uitlaat kan verschillende oorzaken hebben, van condensatie bij koud weer tot tijdelijke problemen met de verbranding. Als de witte rook echter regelmatig optreedt of gepaard gaat met andere problemen, is het raadzaam om de auto te laten controleren.

Waarom komt er veel witte rook uit de uitlaat van mijn auto? 

Veel witte rook uit de uitlaat kan wijzen op een ernstiger probleem, zoals een ernstige koelvloeistof lekkage in de motor of een kapotte koppakking. Het is van groot belang om de auto onmiddellijk te laten controleren en eventuele reparaties te laten uitvoeren om verdere schade te voorkomen. 

Wat betekent blauwe rook uit de uitlaat van mijn auto? 

Blauwe rook uit de uitlaat wijst vaak op olieverbranding in de motor. Dit kan duiden op olielekkage in de verbrandingskamers, versleten zuigerveren of andere motorproblemen. Het is essentieel om de oorzaak van blauwe rook te laten onderzoeken en repareren om verdere schade aan de motor te voorkomen. 

Waarom zie ik zwarte rook uit de uitlaat van mijn auto? 

Zwarte rook uit de uitlaat kan duiden op een te rijk mengsel van brandstof en lucht in de verbrandingskamers. Dit kan het gevolg zijn van problemen met de brandstoftoevoer, de luchtaanvoer of de ontsteking. Het is belangrijk om dit snel te laten verhelpen om de brandstofefficiëntie en prestaties van de motor te herstellen. 

Wat zijn de verschillende kleuren rook die uit de uitlaat kunnen komen? 

Rook uit de uitlaat kan verschillende kleuren hebben, elk met zijn eigen betekenis. Witte rook kan duiden op koelvloeistof problemen, blauwe rook op olieproblemen en zwarte rook op brandstofproblemen. Het is belangrijk om de kleur van de rook te identificeren om de aard van het probleem in de motor vast te stellen. 

Waarom zie ik witte rook uit de uitlaat bij een warme motor? 

Witte rook uit de uitlaat bij een warme motor kan wijzen op een lekkage van koelvloeistof in de verbrandingskamers. Dit kan leiden tot een slechte verbranding en vermogensverlies. Het is essentieel om dit probleem snel te laten verhelpen om verdere schade te voorkomen. 

Welke rol speelt het type motor bij rook uit de uitlaat?

Het type motor kan van invloed zijn op de kleur en het type rook dat uit de uitlaat komt. Verschillende motoren hebben specifieke kenmerken en problemen die van invloed kunnen zijn op de kleur van de rook. Het is belangrijk om te begrijpen hoe uw specifieke type motor kan bijdragen aan rookproblemen en hoe deze moeten worden aangepakt. 

Wat moet ik doen als ik witte rook uit mijn uitlaat zie bij het starten van mijn auto? 

Als u witte rook uit de uitlaat ziet bij het starten van de auto, kan dit duiden op vocht of condensatie in het uitlaatsysteem, vooral bij koud weer. Dit is meestal geen reden tot bezorgdheid. Als de witte rook aanhoudt of andere symptomen vertoont, zoals vermogensverlies, neem dan contact op met een monteur voor een grondige inspectie. 

Hoe kan ik bepalen of de rook uit mijn uitlaat normaal is of een probleem aangeeft? 

Het is belangrijk om de kleur, geur en consistentie van de rook uit uw uitlaat nauwkeurig te observeren. Witte rook kan duiden op vocht of condensatie, blauwe rook op olieproblemen en zwarte rook op brandstofproblemen. Als u twijfels heeft of denkt dat er iets mis is, is het raadzaam om de auto door een professional te laten onderzoeken om eventuele problemen op te sporen en op te lossen.