Een bobine vervangen? Zo doe je dat zelf!

25 Maart 2020
Een bobine vervangen? Zo doe je dat zelf!

Heeft uw auto startproblemen, loopt de motor onregelmatig of verbruikt uw auto meer brandstof dan normaal? Dan is het misschien tijd om de bobine(s) te vervangen. Dit is een klus die u zelf kunt doen met de juiste voorbereiding en gereedschap. Hiermee kunt u flink geld besparen! In deze blog leggen we u uit wat een bobine is, hoe u de symptomen van een defect herkent en hoe u de bobine zelf kunt vervangen. Zo gaat u goed voorbereid aan de slag!Knop naar bobine categorie pagina

Laatst aangepast op 20-02-2025.

Snel naar een specifiek onderwerp navigeren? Klik dan op een van de volgende links: 

Wat doet een bobine

De  bobine is een essentieel onderdeel van het ontstekingssysteem van benzinemotoren. Het zet de lage spanning van de accu om in een zeer hoge spanning (tot wel 30.000 volt of meer). Het is dus een soort kleine transformator in uw auto. De hoogspanning is nodig om een vonk te creëren bij de bougies, die op hun beurt het brandstof-luchtmengsel in de cilinders ontbranden. Kort gezegd: zonder bobine geen vonk, en zonder vonk geen draaiende motor.

Welke bobine heb ik nodig?

Er zijn verschillende soorten bobines. Afhankelijk van het merk en type auto varieert het aantal bobines in de motor. 

De meeste auto's hebben één bobine per bougie en één bougie per cilinder. Dit heet Coil on Plug of COP. Voor een vier cilinder motor heeft u dan dus 4 bobines. Op iedere bobine en bougie zit een kabel 

Er bestaan ook auto's waarbij twee bobines in één cilinder zitten. Dit zijn Distributorless Ignition System (DIS-bobines). Elke bobine zorgt voor een vonk voor twee cilinders. Het voordeel aan een DIS-bobine is dat er vrijwel geen onderhoud nodig is.

Sommige oudere auto's hebben een bobine blok. Hier zitten de bobines samengevoegd in een blok dat op het motorblok zit. Vanuit dit blok lopen verschillende bougiekabels naar de bougies.

Selecteer uw auto om onderdelen met pasgarantie te tonen.

Vul uw kenteken in of selecteer handmatig

Of selecteer hier uw auto

 

De juiste bobines voor uw auto, bestelt u gemakkelijk bij Winparts. Met de kentekencheck vindt u gemakkelijk alle bobines die passen op uw auto. Vervolgens kunt u zelf uw favoriete merk uitkiezen.

Wanneer moet ik de bobine vervangen

Een bobine heeft geen vaste vervangingstermijn, maar net als veel andere auto-onderdelen slijt hij na verloop van tijd. De levensduur van een bobine kan variëren, afhankelijk van verschillende factoren, zoals rijstijl, kwaliteit van de bougies en de aanwezigheid van vocht in de lucht. 

De meeste fabrikanten geven een indicatie van 80.000 tot 100.000 kilometer, maar het is verstandig om op de symptomen van problemen te letten en de bobines af en toe preventief te controleren.

Symptomen van een kapotte bobine

Hoe weet u nu of de bobine van uw auto aan vervanging toe is? Let op de volgende symptomen:

  • Motor slaat over of loopt onregelmatig: Dit is vaak het eerste teken. U merkt dat de motor niet op alle cilinders loopt, wat ervoor zorgt dat de motor schokkerig draait.
  • Verminderd motorvermogen: De auto trekt minder snel op en voelt trager dan normaal.
  • Moeilijk starten: De motor heeft moeite met aanslaan of start helemaal niet. 
  • Het motorstoringslampje op het dashboard gaat branden. 
  • De motor verbruikt meer brandstof dan normaal om dezelfde prestaties te leveren.

Deze problemen kunnen echter meerdere oorzaken hebben. Herkent u één of meer van deze symptomen? Dan is het verstandig om de bobine(s) te laten controleren of vervangen. Doorrijden met een defecte bobine kan leiden tot schade aan de motor en de katalysator.

Hoe bobine vervangen

Een  bobine vervangen is een klus die de meeste doe-het-zelvers met een beetje ervaring prima zelf kunnen doen. U bespaart er niet alleen geld mee, maar het is ook een leerzame ervaring.

Als één bobine kapot is, is de kans groot dat de andere bobines ook binnenkort aan vervanging toe zijn. Vervang daarom liefst alle bobines tegelijk. 

Benodigdheden om een bobine te vervangen:

  • Nieuwe bobine(s)
  • Doppenset
  • Steeksleutels
  • Schroevendraaier 
  • Momentsleutel
  • Werkplaatshandboek
  • Veiligheidsbril en handschoenen

U kunt deze stappen volgen om de bobines te vervangen:

  1. Zet de auto op een veilige, vlakke ondergrond. Trek de handrem aan en zet de motor uit. Laat de motor afkoelen, zodat u zich niet brandt.
  2. Open de motorkap en koppel de negatieve (-) accuklem los. Dit voorkomt kortsluiting. U kunt nu veilig aan het werk.
  3. Zoek de bobine(s) op de motor. Ze zitten meestal bovenop of aan de zijkant van de motor, in de buurt van de bougies. Het kan zijn dat ze onder een beschermkap van de motor zitten. Raadpleeg het werkplaatshandboek voor de exacte locatie.
  4. Maak de stekkers en eventuele andere bedrading voorzichtig los van de bobine. Let goed op hoe de stekkers vastzitten, zodat u ze later weer op de juiste manier kunt aansluiten. Maak eventueel foto's of markeer de kabels met een stift voor de zekerheid.
  5. Maak de bouten of schroeven los waarmee de bobine(s) vastzitten. Verwijder vervolgens de bobine(s) uit de motor.
  6. Plaats de nieuwe bobine(s) op dezelfde manier als de oude. Zorg ervoor dat de bobine(s) goed vastzitten en dat alle contactpunten schoon zijn. Gebruik eventueel wat kopervet of keramische pasta, zodat de contacten schoon blijven. 
  7. Sluit de stekkers en bedrading weer aan op de bobine(s). Zorg ervoor dat u de juiste stekkers op de juiste plaats aansluit. Gebruik hiervoor de foto's die u eerder heeft gemaakt, of het werkplaatshandboek.
  8. Sluit de negatieve (-) accuklem weer aan.

Start de motor en controleer of deze soepel loopt. Controleer ook of het motorstoringslampje uit is. Maak een proefrit om te zien of het probleem is opgelost. Bij sommige auto's moet u het storingsgeheugen wissen nadat u de bobine(s) heeft vervangen. Dit kunt u doen met een OBD-II scanner.

Bobine vervangen kosten

Het laten vervangen van de bobine(s) bij een garage kan een dure grap zijn. U betaalt namelijk niet alleen voor de onderdelen, maar ook voor de arbeidskosten van de monteur. De totale kosten kunnen al snel oplopen tot € 300,- tot wel € 800,-, afhankelijk van het type auto en het aantal bobines dat vervangen moet worden.

Door de bobine(s) zelf te vervangen, kunt u flink wat geld besparen! Een nieuwe bobine kost tussen de € 30,- en € 100,- per stuk. Met wat handigheid en het juiste gereedschap kunt u deze klus in een paar uur klaren.

Knop naar bobine categoriepagina

Nog vragen? Neem contact op via [email protected] of bel naar 085 070 5200

Als eerste op de hoogte zijn van exclusieve aanbiedingen, kortingen en winacties? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief en ontvang direct 10% korting op je eerste bestelling.

Veelgestelde vragen over de bobine vervangen

Hoe merk je dat de bobine stuk is?

U herkent een kapotte bobine aan een slecht lopende motor, vermogensverlies, startproblemen, het branden van het motorstoringslampje en stotteren tijdens het rijden.

Wat kost het vervangen van een bobine?

De kosten voor het vervangen van een bobine variëren sterk. Voor de meeste voertuigen liggen de kosten voor een nieuwe bobine tussen de € 50,- en € 200,-. 

De arbeidskosten voor de installatie verschillen van ongeveer € 50,- tot € 150,-  per bobine. In totaal kan het vervangen van een bobine dus tussen de € 100,- en € 350,- kosten. Het wordt aangeraden om alle bobines tegelijk te (laten) vervangen. De kosten hiervoor kunnen dus flink oplopen.

Kun je rijden met een kapotte bobine?

Rijden met een kapotte bobine kan zorgen dat een cilinder uitvalt. De motor loopt onregelmatig en u heeft minder vermogen en een hoger brandstofverbruik. Op termijn kan het zelf voor schade aan de motor zorgen. Rijd daarom niet door als u weet dat een bobine kapot is.

Hoeveel km gaat een bobine mee? 

Bobines hebben geen vaste levensduur. Gemiddeld gaat een bobine ongeveer 100.000 tot 150.000 kilometer mee.