Een bobine vervangen? Zo doe je dat zelf!

25 Maart 2020
Een bobine vervangen? Zo doe je dat zelf!

De bobine is een auto onderdeel die deel uit maakt van het ontstekingssysteem. Dit onderdeel zorgt ervoor dat de cilinders gaan bewegen.  De bobine ontvangt een lage stroomspanning van de bougiekabels en zet dit om in een hogere spanning. Dit zorgt ervoor dat er een vonk ontstaat in de bougies, die nodig is voor de ontsteking. Wanneer de bobine niet meer goed werkt, zullen de bougies niet vonken en kan de motor niet gestart worden. Wat een bobine precies doet, hoe een defect herkent kan worden en hoe u zelf een bobine kunt vervangen, leest u allemaal in deze blog! 

Knop naar bobine categorie pagina

Snel naar een specifiek onderwerp navigeren? Klik dan op een van de volgende links: 

Wat doet een bobine 

De bobine is onderdeel van het ontstekingssysteem van de auto en is nodig om de auto te kunnen starten en te laten draaien. Het verschilt per automerk en -model hoeveel bobines een auto heeft. Dit hangt namelijk af van de hoeveelheid cilinders van de motor. Heeft een auto 6 cilinders, dan zijn er ook 6 bobines aanwezig. Voor het ontsteken van de brandstof in de verbrandingsmotor genereert de bougie een vonk. De bobine heeft als taak om stroom te leveren die nodig is om de vonk van de bougie te kunnen genereren. Vanuit de bougiekabels ontvangt de bobine stroom, dit is een lage spanning. Vervolgens heeft de bobine de taak om de lage spanning om te zetten naar een hogere spanning. Deze hoge spanning is nodig om de bougie te kunnen laten vonken. De bobine is dus eigenlijk een transformator die laagspanning omzet in hoogspanning. Bobines zitten enkel op benzinemotoren, dieselmotoren zijn namelijk anders van constructie en hebben geen vonk nodig om te kunnen ontbranden. Het diesel-luchtmengsel ontbrandt vanzelf door hoge druk. 

De bobine bestaat eigenlijk uit twee verschillend gewikkelde draden rondom een gelamineerd ijzeren kern. Van deze gewikkelde draden, ook wel spoelen genoemd, is één een primaire spoel. Op de primaire spoel staat slechts 12 volt spanning. De andere spoel is een secundaire spoel, die de hoogspanning kan afgeven. Wanneer deze onder stroom worden gezet, wordt er een elektromagnetisch veld opgebouwd. Dit is nodig om de benodigde ontstekingsspanning te genereren. Door deze spoelen kan een 12 volt spanning worden omgezet naar een veel hogere spanning. En deze hoge spanning is nodig om de bougie te laten vonken. 

Welke bobine heb ik nodig? 

Afhankelijk van het merk en type auto varieert het aantal bobines in de motor. Zo kunnen er auto’s zijn die per cilinder één bobine hebben. Maar, er bestaan ook auto's waarbij twee bobines in één unit zitten. Dit worden ook wel de Distributorless Ignition System (DIS-bobines) genoemd. Bij een DIS-ontstekingssysteem zijn twee bobines gecombineerd in één behuizing. Elke bobine zorgt voor een vonk voor twee cilinders. Het voordeel aan een DIS-bobine is dat er vrijwel geen onderhoud nodig is, ze zijn namelijk onderhoudsvrij.  

Selecteer uw auto om onderdelen met pasgarantie te tonen.

Vul uw kenteken in of selecteer handmatig

Of selecteer hier uw auto

Welke bobine u voor uw auto nodig hebt, kunt u eenvoudig bij Winparts controleren. U kunt namelijk eenvoudig uw kenteken of automodel invoeren op de website. Vervolgens worden de geschikte bobines voor uw auto getoond. Het is dan aan u om te kiezen voor het merk dat uw voorkeur heeft. Mocht u er toch niet helemaal uitkomen, dan kunt u altijd contact opnemen met onze deskundige klantenservice. Wij helpen u graag verder! 

Wanneer bobine vervangen 

Een bobine is aan vervanging toe wanneer deze niet of onvoldoende werkt. Wanneer de bobine niet meer werkt, zal de laagspanning niet meer worden omgezet in hoogspanning. Dit zorgt ervoor dat de cilinder niet zal gaan draaien en dat de bougie niet wil vonken. Dit zal er weer toe leiden dat de auto niet of nauwelijks wil starten. Geeft de bobine minder stroom door, dan zal de motor op minder cilinders gaan draaien, hierdoor zal de kracht van de motor afnemen. Wij raden het af om door te rijden met de auto wanneer er maar een aantal cilinders in de motor draaien. Uiteindelijk kan de motor hier zelfs kapot van gaan, wat kan leiden tot hoge reparatiekosten. Het is daarom aan te raden om de kwaliteit van de bobine in de gaten te houden en dit zo nu en dan te (laten) controleren. 

In principe heeft een bobine geen onderhoud nodig. Wel behoren ze tot de slijtageonderdelen van de auto, wat betekent dat ze een keer in de zoveel tijd aan vervanging toe zijn. Door het constante gebruik en de weerstand van de bougies kunnen de bobines gaan slijten. De kans op een defecte bobine wordt ook vergroot door het aantal afgelegde kilometers. Hoe meer kilometers de auto aflegt, hoe groter de kans op een defecte bobine is. De meeste fabrikanten geven een levensduur van 80.000 tot 100.000 km voor bobines aan. Het kan echter zo zijn dat de bobine toch eerder slijt en aan vervanging toe is. Naast het aantal gereden kilometers, zijn er meer oorzaken waardoor de bobine defect kan raken. Zo kunnen bougies die van lage kwaliteit zijn de bobine sneller schade toebrengen. Ook kan de bobine beïnvloed worden door vocht of stof van buitenaf. Wanneer een bobine defect is, dan is dit over het algemeen te herkennen aan een aantal symptomen. 

Bobine kapot symptomen 

Een versleten of defecte bobine is te herkennen aan een aantal symptomen. Deze zijn vaak motor gerelateerd en zijn over het algemeen vrij eenvoudig te detecteren;   

  • Motor wil niet starten 
  • Motor schokt of loopt ruw stationair 
  • Afslaan van de auto bij stilstand (bijv. bij een stoplicht) 
  • Slechte acceleratie - Vermogensverlies 
  • Meer brandstofverbruik 
  • Motorcontrolelampje op het dashboard brand  

Herkent u een van deze symptomen en vermoedt u dat het probleem door de bobines worden veroorzaakt? Dan raden wij het aan om het voertuig te (laten) controleren. Met een elektronisch meetinstrument kunt u de bobines (laten) doormeten. Dit meetinstrument meet vervolgens de elektronische weerstand. Wanneer u zelf beschikt over een weerstandsmeter of multimeter, kunt u de weerstand van de bobine testen. Het is echter wel nodig om de bobine uit de auto te verwijderen om dit te kunnen meten. Elke bobine beschikt over unieke specificaties wat betreft de elektrische weerstand in de spoel. Komt de doorgemeten weerstand niet overeen met deze waardes, dan kunt u concluderen dat de bobine kapot is. In de meeste gevallen kunt u deze waardes vinden in het instructieboekje van uw auto. Blijkt de bobine niet meer goed te werken of kapot te zijn, dan zult u deze moeten (laten) vervangen. Hoe u een kapotte bobine zelf kunt vervangen leest u hieronder. 

Hoe bobine vervangen 

Wanneer de bobine(s) niet meer of niet voldoende werken, dan zijn deze aan vervanging toe. Het is niet per se van belang om dit auto-onderdeel bij een garage te laten vervangen. Over het algemeen kunt u vrij eenvoudig dit onderdeel bereiken en zelf vervangen. Mocht u het onderdeel toch liever bij een garage laten vervangen, bestel het onderdeel dan online bij Winparts en neem deze mee naar de garage. Dit kan schelen in de kosten! Wilt u de bobine zelf vervangen? Dan kunt u de volgende stappen volgen: 

  1. Deze eerste stap is belangrijk. U gaat namelijk aan de stroomkring van de auto werken. Om kortsluiting te voorkomen en uw veiligheid te waarborgen, zult u de accu volledig van het elektriciteit circuit moeten loskoppelen; 
  2. Nu kunt u de kap van de motor eraf halen, dit is nodig om überhaupt bij de bobines te kunnen komen. Afhankelijk van de overkapping zult u hier speciaal gereedschap voor nodig hebben. Controleer dit even voor u aan de klus gaat beginnen;  
  3. Onder de overkapping zult u een aantal kabels zien zitten, deze zitten aan de bobine. Deze zult u moeten verwijderen. Tip: maak een foto of markeer de kabels zodat u straks nog weet hoe deze gemonteerd zaten;  
  4. Nu kunt u de bobine losschroeven en verwijderen. Het kan per type bobine verschillen hoe makkelijk deze los te krijgen is. Bobines die meerdere cilinders hebben zijn over het algemeen het meest lastig om los te halen; 
  5. De nieuwe bobine kan vervolgens gemonteerd worden, schroef deze ook goed vast; 
  6. Verbind de kabels die u eerder heeft verwijderd op dezelfde manier zoals deze voor de vervanging gemonteerd waren;
  7. Plaats de overkapping weer over de motor. Dit is vrij eenvoudig, hij kan er namelijk maar op een manier op. Zorg ervoor dat u de overkapping weer goed vastzet; 
  8. Sluit de accu weer op de juiste manier aan. Let er goed op dat u de polen wel aan de goede kant zet, anders kan de stroom niet lopen;
  9. Start vervolgens de motor. Start de motor direct en klinkt het goed? Dan is de bobine met succes vervangen!  

Bobine vervangen kosten

Er bestaan veel verschillende bobines. Daarom is het lastig aan te geven hoe hoog de kosten zijn voor het vervangen van een bobine, dit kan verschillen per merk en type auto. De kostprijs voor het laten vervangen kunnen dus verschillen tussen de 100 en 300 euro. Deze prijsverschillen hebben ermee te maken dat bij een garage het aantal arbeidsuren kan verschillen. Dit is afhankelijk van hoe eenvoudig de bobine losgehaald kan worden, en hoeveel er uiteraard vervangen moeten worden. Ook zullen de aanschafkosten van de bobine per merk en type auto verschillen. Vervangt u de bobine(s) zelf, dan zult u alleen de aanschafkosten van het product moeten betalen. Bij Winparts bestelt u al een bobine vanaf 20 euro. Benieuwd welke bobines geschikt zijn voor uw auto? Vul dan eenvoudig uw kenteken of automodel in op de site en de geschikt bobines voor uw auto worden getoond.

Knop naar bobine categoriepagina

Nog vragen? Neem contact op via [email protected] of bel naar 085 070 5200

Anderen bekeken ook:

Op de hoogte gesteld worden als er een nieuwe blog online staat? Of als eerste op de hoogte zijn van exclusieve aanbiedingen, kortingen en winacties? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief en ontvang direct 10% korting op je eerste bestelling.

Ecommerce Europe Trustmark

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang 10% korting op je volgende bestelling!

Aanmelden