De bobine is een auto onderdeel dat deel uitmaakt van het ontstekingssysteem. Dit onderdeel zorgt ervoor dat de cilinders gaan bewegen. De bobine ontvangt een lage stroomspanning van de bougiekabels en zet dit om in een hogere spanning. Dit zorgt ervoor dat er een vonk ontstaat in de bougies, die nodig is voor de ontsteking. Wanneer de bobine niet meer goed werkt, zullen de bougies niet vonken en kan de motor niet gestart worden. Wat een bobine precies doet, hoe u een defect herkent en hoe u zelf een bobine vervangt, leest u allemaal in deze blog!
Snel naar een specifiek onderwerp navigeren? Klik dan op een van de volgende links:
- Wat doet een bobine?
- Welke bobine heb ik nodig?
- Wanneer een bobine vervangen?
- Symptomen versleten bougie
- Hoe bobine vervangen?
- Kosten bobine vervangen
Wat doet een bobine
De bobine is onderdeel van het ontstekingssysteem van de auto en is nodig om de auto te kunnen starten en te laten draaien. Het verschilt per automerk en -model hoeveel bobines een auto heeft. Dit hangt namelijk af van de hoeveelheid cilinders van de motor. Heeft een auto 6 cilinders, dan zijn er ook 6 bobines aanwezig. Voor het ontsteken van de brandstof in de verbrandingsmotor genereert de bougie een vonk.
De bobine heeft als taak om stroom te leveren die nodig is om de vonk van de bougie te kunnen genereren. Vanuit de bougiekabels ontvangt de bobine stroom, dit is een lage spanning. Vervolgens heeft de bobine de taak om de lage spanning om te zetten naar een hogere spanning. Deze hoge spanning is nodig om de bougie te kunnen laten vonken.
Eigenlijk is een bobine een transformator die laagspanning omzet in hoogspanning. Bobines zitten enkel op benzinemotoren, dieselmotoren zijn namelijk anders van constructie en hebben geen vonk nodig om te kunnen ontbranden. Het diesel-luchtmengsel ontbrandt vanzelf door hoge druk.
Een bobine bestaat eigenlijk uit twee verschillend gewikkelde draden rondom een gelamineerd ijzeren kern. Van deze gewikkelde draden, ook wel spoelen genoemd, is één een primaire spoel. Op de primaire spoel staat slechts 12 volt spanning. De andere spoel is een secundaire spoel, die de hoogspanning kan afgeven. Wanneer deze onder stroom worden gezet, wordt er een elektromagnetisch veld opgebouwd. Dit is nodig om de benodigde ontstekingsspanning te genereren. Door deze spoelen kan een 12 volt spanning worden omgezet naar een veel hogere spanning. En deze hoge spanning is nodig om de bougie te laten vonken.
Welke bobine heb ik nodig?
Er zijn verschillende soorten bobines. Afhankelijk van het merk en type auto varieert het aantal bobines in de motor. Zo kunnen er auto’s zijn die per cilinder één bobine hebben. Maar er bestaan ook auto's waarbij twee bobines in één unit zitten. Dit wordt ook wel het Distributorless Ignition System (DIS-bobines) genoemd. Bij een DIS-ontstekingssysteem zijn twee bobines gecombineerd in één behuizing. Elke bobine zorgt voor een vonk voor twee cilinders. Het voordeel aan een DIS-bobine is dat er vrijwel geen onderhoud nodig is, ze zijn namelijk onderhoudsvrij.
Selecteer uw auto om onderdelen met pasgarantie te tonen.
-
ABARTH
-
ACURA
-
ADDAX
-
AIWAYS
-
AIXAM
-
ALFA ROMEO
-
ALPINA
-
ALPINE
-
ASTON MARTIN
-
AUDI
-
AUSTIN
-
AUSTIN-HEALEY
-
AUTOBIANCHI
-
MAHINDRA
-
MAN
-
MASERATI
-
MAXUS
-
MAYBACH
-
MAZDA
-
MCLAREN
-
MERCEDES-BENZ
-
MERCURY
-
MG
-
MIA ELECTRIC
-
MICRO
-
MICROCAR
-
MINI
-
MITSUBISHI
-
MORGAN
-
MORRIS
-
MPM MOTORS
-
SAAB
-
SEAT
-
SERES
-
SEVIC
-
SHELBY
-
SHINERAY
-
SKODA
-
SKYWELL
-
SMART
-
SPORTEQUIPE
-
SPYKER
-
SSANGYONG
-
SUBARU
-
SUZUKI
-
SWM MOTORS
Onderdelen worden aangepast op uw auto
Welke bobine u voor uw auto nodig hebt, kunt u eenvoudig bij Winparts controleren. U voert eenvoudig uw kenteken of automodel in op de website. Vervolgens worden de geschikte bobines voor uw auto getoond. Het is dan aan u om te kiezen voor het merk dat uw voorkeur heeft. Mocht u er toch niet helemaal uitkomen, dan kunt u altijd contact opnemen met onze deskundige klantenservice. Wij helpen u graag verder met het uitzoeken van een nieuwe bobine!
Wanneer bobine vervangen
Een bobine is aan vervanging toe wanneer deze niet of onvoldoende werkt. Wanneer de bobine niet meer werkt, zal de laagspanning niet meer worden omgezet in hoogspanning. Dit zorgt ervoor dat de cilinder niet zal gaan draaien en dat de bougie niet wil vonken. Dit zal ertoe leiden dat de auto niet of nauwelijks wil starten.
Geeft de bobine minder stroom door, dan zal de motor op minder cilinders gaan draaien, hierdoor zal de kracht van de motor afnemen. Wij raden het af om door te rijden met de auto wanneer er maar een aantal cilinders in de motor draaien. Uiteindelijk kan de motor hier zelfs kapot van gaan, wat kan leiden tot hoge reparatiekosten. Het is daarom aan te raden om de kwaliteit van de bobine in de gaten te houden en dit zo nu en dan te (laten) controleren.
In principe heeft een bobine geen onderhoud nodig. Wel behoren ze tot de slijtageonderdelen van de auto, wat betekent dat ze een keer in de zoveel tijd aan vervanging toe zijn. Door het constante gebruik en de weerstand van de bougies kunnen de bobines gaan slijten. De kans op een defecte bobine wordt ook vergroot door het aantal afgelegde kilometers. Hoe meer kilometers de auto aflegt, hoe groter de kans op een defecte bobine is. De meeste fabrikanten geven een levensduur van 80.000 tot 100.000 km voor bobines aan. Het kan echter zo zijn dat de bobine toch eerder slijt en aan vervanging toe is.
Naast het aantal gereden kilometers, kunnen bougies van lage kwaliteit de bobine sneller schade toebrengen. Ook kan de bobine beïnvloed worden door vocht of stof van buitenaf. Wanneer een bobine defect is, dan is dit over het algemeen te herkennen aan een aantal symptomen, zoals een hoger verbruik van brandstof.
Bobine kapot symptomen
Een versleten of defecte bobine is te herkennen aan een aantal symptomen. Deze zijn vaak motor gerelateerd en zijn over het algemeen vrij eenvoudig te detecteren;
- Motor wil niet starten
- Motor schokt of loopt ruw stationair
- Afslaan van de auto bij stilstand (bijv. bij een stoplicht)
- Slechte acceleratie - Vermogensverlies
- Meer brandstofverbruik
- Motorcontrolelampje op het dashboard brand
Herkent u een van deze symptomen en vermoedt u dat het probleem door de bobines wordt veroorzaakt? Dan raden wij het aan om het voertuig te (laten) controleren. Met een elektronisch meetinstrument kunt u de bobines (laten) doormeten. Dit meetinstrument meet de elektronische weerstand. Wanneer u zelf beschikt over een weerstandsmeter of multimeter, kunt u de weerstand van de bobine testen. Het is echter wel nodig om de bobine uit de auto te verwijderen om dit te kunnen meten.
Elke bobine beschikt over unieke specificaties wat betreft de elektrische weerstand in de spoel. Komt de doorgemeten weerstand niet overeen met deze waardes, dan kunt u concluderen dat de bobine kapot is. In de meeste gevallen kunt u deze waardes vinden in het instructieboekje van uw auto. Blijkt de bobine niet meer goed te werken of kapot te zijn, dan zult u deze moeten (laten) vervangen. Hoe u een kapotte bobine zelf kunt vervangen, leest u hieronder.
Hoe bobine vervangen
Wanneer de bobine(s) niet meer of niet voldoende werken, dan zijn deze aan vervanging toe. Het is niet per se van belang om dit auto-onderdeel bij een garage te laten vervangen. Over het algemeen kunt u vrij eenvoudig dit onderdeel bereiken en zelf vervangen. Mocht u het onderdeel toch liever bij een garage laten vervangen, bestel het onderdeel dan online bij Winparts en neem deze mee naar de garage. Dit kan schelen in de kosten! Wilt u de bobine zelf vervangen? Dan kunt u de volgende stappen volgen:
- Deze eerste stap is belangrijk. U gaat namelijk aan de stroomkring van de auto werken. Om kortsluiting te voorkomen en uw veiligheid te waarborgen, zult u de accu volledig van het elektriciteitscircuit moeten loskoppelen. Zorg dat de sleutels uit het contact zijn en verwijder eerst de negatieve (-) kabel.
- Nu kunt u de kap van de motor eraf halen, dit is nodig om überhaupt bij de bobines te kunnen komen. Afhankelijk van de overkapping heeft u hier speciaal gereedschap voor nodig. Controleer dit voor u aan de klus gaat beginnen;
- Onder de overkapping ziet u een aantal kabels, deze zitten aan de bobine. Deze zult u moeten verwijderen. Tip: maak een foto of markeer de kabels zodat u straks nog weet hoe deze gemonteerd zaten;
- Nu kunt u de bobine losschroeven en verwijderen. Het kan per type bobine verschillen hoe makkelijk deze los te krijgen is. Bobines die meerdere cilinders hebben zijn over het algemeen het meest lastig om los te halen. De nieuwe bobine kan vervolgens gemonteerd worden, schroef deze ook goed vast;
- Verbind de kabels die u eerder heeft verwijderd op dezelfde manier zoals deze voor de vervanging gemonteerd waren; Plaats de overkapping weer over de motor. Dit is vrij eenvoudig, hij kan er namelijk maar op een manier op. Zorg ervoor dat u de overkapping weer goed vastzet;
- Sluit de accu weer op de juiste manier aan. Dit gaat in de omgekeerde volgorde als het loskoppelen, dus eerst de positieve (+) pool. Let er goed op dat u de polen wel aan de goede kant zet, anders kan de stroom niet lopen; Start vervolgens de motor. Start de motor direct en klinkt het goed? Dan is de bobine met succes vervangen!
Bobine vervangen kosten
Bobine kapot symptomen
Nog vragen? Neem contact op via [email protected] of bel naar 085 070 5200
Anderen bekeken ook:
- Mijn auto start niet meer
- Zelf bougies vervangen: tips & tricks
- Hoe moet ik motorolie verversen?
- Hoe moet ik een koppeling vervangen?
Op de hoogte gesteld worden als er een nieuwe blog online staat? Of als eerste op de hoogte zijn van exclusieve aanbiedingen, kortingen en winacties? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief en ontvang direct 10% korting op je eerste bestelling.
Veelgestelde vragen
Hoe merk je dat de bobine stuk is?
Er zijn verschillende tekenen die kunnen wijzen op een defecte bobine in een auto. Een bobine is een essentieel onderdeel van het ontstekingssysteem en zorgt voor de benodigde hoge spanning om de bougies te laten vonken. Wanneer de bobine niet goed werkt, kan dit verschillende symptomen veroorzaken: Motor start niet of slaat over
- Motorvermogensverlies
- Onregelmatige motorprestaties
- Verhoogd brandstofverbruik
- Motorlichtje brandt
- Geluiden uit de motor
- Uitlaatgassen met ongebruikelijke geur
Laat altijd een controle op de auto uitvoeren wanneer u denkt dat er iets mis is met de prestaties.
Wat kost het vervangen van een bobine?
De kosten voor het vervangen van een bobine variëren sterk, afhankelijk van het automerk en -model, het type bobine en de regio. Voor de meeste voertuigen liggen de kosten voor een nieuwe bobine tussen de €50 en €200.
De arbeidskosten voor de installatie kunnen variëren van ongeveer €50 tot €150, afhankelijk van de complexiteit van de taak en de tarieven van de garage. In totaal kan het vervangen van een bobine dus tussen de €100 en €350 kosten.
Deze prijzen zijn echter indicatief en het is aan te raden een specifieke offerte te vragen bij een lokale garage voor een nauwkeuriger schatting.
Kun je rijden met een kapotte bobine?
Het is technisch mogelijk om met een kapotte bobine te rijden, maar het wordt sterk afgeraden. Rijden als de bobine stuk is kan leiden tot verminderde motorprestaties, onregelmatige acceleratie, en potentieel ernstige schade aan de motor op de lange termijn.
Daarnaast kan het leiden tot verhoogd brandstofverbruik en emissies, en in sommige gevallen kan de auto volledig stilvallen. Het is veiliger en verstandiger om de bobine te laten repareren voordat u verder rijdt.
Hoeveel km gaat een bobine mee?
De levensduur van een bobine kan sterk variëren en is afhankelijk van meerdere factoren zoals de kwaliteit van de bobine, de rij omstandigheden, en onderhoud van het voertuig. Gemiddeld gaat een bobine ongeveer 100.000 tot 150.000 kilometer mee. Echter, sommige bobines kunnen eerder falen, terwijl andere het veel langer kunnen uithouden. Regelmatig onderhoud en het tijdig aanpakken van eventuele motorproblemen kunnen helpen de levensduur van een bobine te verlengen.
Kan de ANWB een bobine vervangen?
Ja, de ANWB kan in veel gevallen een bobine vervangen. De ANWB Wegenwacht is uitgerust om veelvoorkomende reparaties ter plaatse uit te voeren, inclusief het vervangen van een bobine, mits ze de juiste onderdelen bij zich hebben.