Auto trilt bij remmen? Hierdoor komt dat

01 Februari 2023
Auto trilt bij remmen? Hierdoor komt dat

Kent u het gevoel dat de auto trilt bij het remmen? Het stuur en rempedaal trillen heen en weer en misschien hoort u zelfs piepende geluiden. Het probleem kan liggen aan kromme remschijven, kapotte fuseekogels of versleten schokdempers. Als de auto trilt bij het remmen is het belangrijk om actie te ondernemen! In deze blog leest u de oorzaken en oplossingen.

Onderdelen remsysteem

Laatst aangepast op 02-05-2025.

Snel naar een specifiek onderwerp navigeren? Klik dan op een van de volgende links:

Wat te controleren?

Als uw auto trilt bij het remmen, is het belangrijk om de oorzaak te achterhalen. U kunt zelf de volgende controles uitvoeren:

  1. Verwijder het wiel en controleer of de remschijven krom zijn of, roest, scheuren en sporen van slijtage vertonen. 
  2. Controleer de dikte van de remblokken en of ze gelijkmatig slijten.
  3. Controleer de schokdempers, fuseekogels en draagarmen op speling en schade. 
  4. Controleer de banden op onbalans en ongelijke slijtage. 
  5. Let op het moment waarop de trillingen optreden (bij welke snelheid, bij licht of hard remmen).

Als u dit heeft gecontroleerd, kunt u kijken wat de oorzaak van het probleem is en dingen uitsluiten.

Auto trilt bij remmen

Een auto die trilt bij het remmen kan verschillende oorzaken hebben. Als eerste denkt u natuurlijk aan een probleem met de remmen. Kromgetrokken remschijven veroorzaken trillingen die voelbaar zijn in het rempedaal, vooral bij hoge snelheden. We hebben de oorzaken op een rijtje gezet:

Kromme remschijven

Trillingen bij het remmen kunnen worden veroorzaakt door gebogen remschijven. Als u remt warmen de remschijven op. Ze moeten daarna afkoelen. Als dit niet gebeurt, kunnen de remschijven oververhit raken en kromtrekken. Oververhitting ontstaat door een sportieve rijstijl of bumperkleven. 

Een simpele oplossing is om rustiger te gaan rijden en meer afstand te houden. Haal ook uw voet van het rempedaal wanneer u stilstaat, zodat er geen hitte tussen de remblokken blijft hangen. Om te controleren of de schijven zijn gebogen, moet u het wiel van de auto halen en de remschijven bekijken. Kromme remschijven kunt u niet recht maken, maar moeten vervangen worden.

Ophanging

Zijn de remschijven nog recht? Dan kan het probleem ook liggen aan de ophanging. Scheurtjes in de schokdempers en fuseekogels kunnen ontstaan als u hard over drempels en door putjes rijdt. Speling in de fuseekogels en kapotte schokdempers zorgen voor trillingen tijdens het remmen en een instabiele wegligging. 

Aandrijflijn

Als het probleem niet aan de ophanging en remmen ligt, kan er iets mis zijn met de aandrijving. Hieronder vallen onderdelen zoals de motor, koppeling en versnellingsbak. Deze onderdelen zijn gevoelig voor slijtage, omdat ze met veel kracht te maken krijgen. Controleer de wiellagers en naven, de homokineet, de aandrijfas en de schakelstangen.

Vastzittende remklauwen

Als de remklauwen niet goed bewegen, kan dit leiden tot ongelijkmatige druk op de remschijven en trillingen.

ABS-problemen

Een storing in het ABS-systeem kan soms leiden tot trillingen tijdens het remmen. In dat geval gaat meestal het storingslampje op uw dashboard branden. Lees de storing uit met een OBS-II om het probleem vast te stellen.

Remmen reinigen

Trillende en piepende remmen kunt u voorkomen met regelmatig onderhoud. De remmen krijgen natuurlijk te maken met veel vuil en vocht van het wegdek en remstof van de remblokken. Door uw remmen af en toe te controleren en de remschijven schoon te maken, voorkomt u dat vuil zich ophoopt en dat de remschijven gaan roesten. Zo kunt u beter remmen en voorkomt u dat de remmen gaan slippen en oververhit raken.

Remmenreiniger

Om uw remmen schoon te maken heeft u een goede  remmenreiniger nodig. Remreiniger is een krachtige ontvetter. Zorg daarom dat het niet op alle remdelen komt. De remblokken en remklauwen moeten goed gesmeerd te blijven met kopervet.

Door uw remmen regelmatig te controleren en schoon te maken, merkt u het ook sneller als er iets mis is met uw remdelen. Zijn uw onderdelen aan vervanging toe? Vul uw kenteken of autogegevens in om passende onderdelen voor uw auto te

Selecteer uw auto om onderdelen met pasgarantie te tonen.

Vul uw kenteken in of selecteer handmatig

Of selecteer hier uw auto

Onderdelen remsysteem

Nog vragen? Neem contact op via [email protected] of bel naar 085 070 5200

Als eerste op de hoogte zijn van exclusieve aanbiedingen, kortingen en winacties? Schrijf u dan nu in voor de nieuwsbrief en ontvang direct 10% korting op uw eerste bestelling.

Veelgestelde vragen

Wat is er aan de hand als de auto trilt? 

Als uw auto trilt, kan dit verschillende oorzaken hebben, zoals onbalans in de wielen, versleten of beschadigde banden, problemen met de ophanging, problemen met de aandrijflijn, motorproblemen, of remproblemen. Let goed op wanneer de auto trilt, bijvoorbeeld bij stilstand, optrekken of tijdens het remmen. Dit kan een hoop zeggen over de oorzaak van het probleem. 

Hoe herken je kromme remschijven?

Kromme remschijven herkent u aan trillingen bij het remmen, piepende of bonkende geluiden bij het remmen en trillingen bij hoge snelheden. Negeer dit niet, maar ga bij een monteur langs.

Waarom trilt mijn auto bij 100 km/u?

Een auto die trilt bij 100 km/u kan komen door wielen die uit balans zijn, slijtage van de banden, beschadigde velgen of problemen met de ophanging of aandrijving van uw auto.

Wat kost het om remschijven te vervangen?

De kosten voor het vervangen van remschijven variëren, afhankelijk van het automerk, het model en de kwaliteit van de onderdelen. Remschijven kosten gemiddeld tussen de € 80,- tot € 160,- per as, maar dit loopt enorm uiteen op basis van het merk. Het vervangen van remschijven is een klus die wat tijd kost, omdat de wielen gedemonteerd moeten worden. Met montage bent u tussen de € 300,- tot € 600,- kwijt.