Vincenzo LANCIA is gefascineerd door mechanica. Hij is testpiloot voor FIAT en op 25-jarige leeftijd sticht hij de onderneming Automobiles LANCIA (1906). Hij wil uitzonderlijke auto’s ontwerpen.
De baanbrekende onderneming legt octrooien neer rond motoren, transmissie, carrosserie enz. (In 1918 legt LANCIA bijvoorbeeld twee octrooien neer voor een 8-cilindermotor (V onder een hoek van 45 graden) en voor een 12-cilindermotor (V onder een hoek van 22 graden - wat lang de modellen van LANCIA zal kenmerken).
De LANCIA's worden genoemd naar letters uit het Griekse alfabet (in de jaren ’50 dragen de auto’s vooral namen van vrouwelijke figuren uit de Romeinse oudheid).
- De ALPHA, de eerste auto van het merk komt uit in 1907.
- De THETA (1913) is de eerste Europese auto met een geïntegreerde elektrische installatie.
- De LAMBDA (1922) is een wereldwijd succes met vernieuwende elementen voor die tijd: zelfdragende carrosserie en een onafhankelijke voorwielophanging.
- 1950: lancering van de Aurelia, de eerste seriewagen met V6-motor.
- In 1969 koopt FIAT LANCIA.
- In de jaren '70 verschijnen verschillende modellen: STRATOS, BETA berline…
- In 1984 stelt LANCIA de THEMA voor met verschillende nieuwigheden: ABS, turbocompressor met intercooler en overboost... het is ook de eerste Lancia met een turbodieselmotor.
- De in 1985 op de markt gebrachte Y 10 is de eerste auto met de kleine en innovatieve FIRE-motor.
- De THESIS uit 2002 beschikt over verschillende nieuwigheden: automatische ontgrendeling (Key-Less System), schuifdak met foto-elektrische cellen, de automatische parkeerrem, elektrisch verstelbare stoelen met ventilatie en massage, adaptieve cruise-control en elektronische ophanging.
Bekijk alle Lancia onderdelen.